آیت الله رمضانی: دنیاپرستی مهمترین عامل تغییر اصحاب امام مجتبی(ع) بود
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۴۱۴۵
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از علتهای اینکه امام حسین(ع) تن به بیعت بایزید نداد قانونی نبودن حکومت وی بود،معاویه حق تعیین جانشین نداشت و مقدمه این موضوع را امام حسن(ع) فراهم کرد تا پس از معاویه جانشینی نباشد. ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
آیتالله حسن رمضانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم،اظهار داشت: مهمترین موضوعی که درزمینهٔ حیات سیاسی امام حسن مجتبی(ع) همواره مطرح است موضوع صلح است ولی اعتقاددارم این قضیه در اصل آتشبس بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود:صلح یکبار مثبت و معنای مطلوبی را در طرف مقابل تداعی میکند ولی میتوان از معنای مصالحه و آتشبس استفاده کرد،امام حسن(ع) برای اصحابش خطبهای خواند و گفت معاویه تغییری نکرده است و من نیز هیچ تغییری نکردم و هیچگاه در برابر ظلم وقتل و غارت کوتاه نخواهم آمد.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تغییر نگرش اصحاب امام حسن(ع)تصریح کرد: امام مجتبی(ع) به اصحاب فرمودند با توجه به اینکه من و معاویه تغییری نکردیم، مبارزه و مجادله و نزاع و دعوا وجود دارد و تنها موضوعی که تغییر کرده است شما هستید.
دنیاپرستی مهمترین عامل تغییر اصحاب امام مجتبی(ع) بود
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام حسن(ع)به یاران خود گفت شما که قبلاً با ما همراهی بودید و دارای دو خصوصیت بودید،در زندگی شما دین حرف نخست را میزد و دنیای شما تابع دین شما بود ولی امروز حرف نخست زندگی شمارا دنیا میزند.
نمایش رادیو برای امام حسن(ع) پخش میشودنیروهای مسلح کاشان در عزای پیامبراکرم(ص) و امام حسن(ع) به سوگ نشستندمداحی محمود کریمی در سوگ پیامبر اسلام و امام حسن(ع)آیتالله رمضانی ادامه داد:امام(ع) به اصحاب فرمود تغییر دوم این است که قبلاً از مرگ و شهادت درراه خداترسی نداشتید و صبور بودید و شهادت برای خدا را افتخار میدانستید ولی صبر شما رفته و اهل جزعوفزع شدید.
وی با اشاره به شرایطی که سبب مصالحه امام حسن(ع) شد،افزود:امام حسن مجتبی(ع) به اصحاب فرمود آیا مثل سابق به دین بازمیگردید که بازهم مجادله و جنگ است ولی اگر راضی به بازگشت نیستید مجبور میشوم آتشبس اعلام کنم و نظر شما چیست، کل جمعیتی که حضور داشتند خطاب به امام(ع) گفتند که در مبارزه با معاویه افراد زیادی ازدستداده و کشته زیاد دادیم و جمعیت براثر جنگ و مبارزه کم شده است و شما به فکر بقیه باشید.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد:پسازاینکه اصحاب امام حسن(ع) گفتند به فکر ما باشید امام(ع)چارهای نداشتند جز اینکه مصالحه کردند و راهی جز این نبود که تن به آتشبس بدهد و به تعبیری به آن صلح گفته شد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:شرایطی ایجاد شد و امام حسن(ع) در آن مصالحه و قرارداد قید کردند و در آن مقدمات غیرقانونی بودن حکومت یزید را فراهم کردند و شرط شد معاویه حق ندارد پس از خود کسی را بهعنوان جانشین انتخاب کند ولی معاویه زیر قرارداد زد و یزید را بهعنوان جانشین خود معرفی کرد و همین موضوع زمینهای شد که امام حسن(ع) آن رد کرد.
یزید قابلیت و لیاقت خلافت مسلمین را نداشت
آیتالله رمضانی با تأکید بر اینکه یزید قابلیت و لیاقت این موضوع را نداشت که خلیفه مسلمین باشد،عنوان کرد: یکی از افرادی بود که سبب شهادت امام حسین(ع) یزید بود و علت آن نادانی وی بود، امام حسین(ع) را سر دوراهی قرارداد و گفت یا بیعت کن و یا باید جنگ کنی.
وی ادامه داد:امام حسین(ع) فرمود زنازادهای من رابین دو راه قرار داده که یا بیعت با وی را بپذیریم و یا جنگ کنم و هیهات که کوتاه بیایم و نور با ظلمت کنار هم جمع نمیشود، امام حسین(ع) جنگ و شهادت را انتخاب کرد و تن به بیعت نداد.
امام حسن(ع) زمینه نهضت عاشورا را فراهم کرد
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به قیام اباعبدالله(ع) و نهضت عاشورا گفت: یکی از علتهای اینکه امام حسین(ع) تن به بیعت بایزید نداد قانونی نبودن حکومت وی بود، چون یزید حق نداشت جانشین معاویه شود و معاویه حق تعیین جانشین نداشت و مقدمه این موضوع را امام حسن(ع) فراهم کرد تا پس از معاویه جانشینی نباشد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود:یکی از شبهاتی که مطرح میشود این است که خلفای بنی امیه و بنیعباس اهل شُمر خمر و فسق و فجور و سگباز بودند ولی هیچکدام از ائمه(ع) دست به قیام نزدند و مثل امام حسین(ع) قیام نکردند و راز این موضوع چه چیزی است و اگر فسق و فجور یزید سبب قیام اباعبدالله(ع) است چرا بقیه اهلبیت(ع) دست به قیام علیه حکومت ظلم نزدند.
هیچکدام از اهلبیت(ع) در برابر حکومت ظلم بیعت نکردند
آیتالله رمضانی بابیان اینکه هیچکدام از اهلبیت(ع) در برابر حکومت ظلم بیعت نکردند و دستگاه ظلم همفشار بر بیعت نیاورد و کار به قیام منتهی نشد،بیان کرد: یزید نادانی کرد درصورتیکه معاویه باسیاستی که داشت به وی گفت با امام حسین(ع) کاری نداشته باش چون جایگاه رفیعی دارد و از خاندان رسالت است و با وی مدارا کن ولی یزید حماقت کرد و بنا بر فرمایش اباعبدالله(ع) یزید من را مخیل کرد بین دوراهی پذیرش ذلت و تن دادن به شهادت و این شرایط برای هیچکدام از اهلبیت(ع) پیش نیامد.
وی خاطرنشان کرد: خلفا در برابر اهلبیت (ع)مراعات میکردند اگرچه خیانت هم میکردند ولی با توجه به جایگاه رفیع معصومین(ع) هیچگاه نسبت به بیعت تاکید نکردند چون میدانستند ائمه(ع) تن به بیعت نداده و به رسالت خود عمل میکنند.
گفتوگو از سید احمد نجفی اردبیلی
انتهای پیام/ن
R7854/P/S6,62/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عروس امام خمینی درگذشت
معصومه حائری فرزند مرحوم آیتالله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.
ایشان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند.
منبع: جماران
tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا قدرتهای فوقبشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت میرسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟