عضو مجلس خبرگان: صلح امام حسن این پیام را انتقال میدهد که هدف اصلی ائمه در هر شرایطی صلح است
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۵۶۸۰
آیتالله هاشم هاشمزاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: امام حسن (ع) برای صلح با معاویه به عنوان یک تکلیف، شهامت روحی از خود نشان داد تا این پیام را انتقال دهد که هدف اصلی ائمه در هر شرایطی صلح است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با اعتمادآنلاین با اشاره به صلح امام حسن (ع) گفت: همانطور که قیام امام حسین (ع) در تاریخ اسلام در اوج است و یک فراز و یک برنامه برای برخی از شرایط است، صلح امام حسن (ع) هم برنامهای برای شرایطی دیگر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: هر اتفاقی جایی و هر نقطه مکانی دارد. بر همین اساس باید صلح را پذیرفت، حتی اگر تحمیلی باشد. در زمانی هم باید جنگید، حتی اگر قرار باشد همه چیز را از دست داد.
آیتالله هاشم هاشمزاده هریسی ادامه داد: البته اگر جای صلح و جنگ را جابهجا کنیم، اشکال پیش میآید و به قول معروف خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَهَ ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ خواهیم شد. در واقع کارهای امام و رویههای ائمه در زمان خودشان برای ما حجت است و ما مسلمانان باید طبق روش و قول آنها رفتار کنیم و سنت و سیرت ائمه را در نظر بگیریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر صلح امام حسن (ع) نبود، شاید قیام امام حسین (ع) هم خدشه برمیداشت. یعنی معلوم شد اگر یزید شرایط صلح را برهم نمیزد، امام حسین (ع) هم مثل برادرش صلح میکرد که این نشانگر مشروعیت قیام سیدالشهداء است.
او افزود: با توجه به شرایطی که امام دوم شیعیان داشت، اگر ایشان قیام میکرد به هدف نمیرسید و همچنین شرایط طوری نبود که سخنانش مثل قیام کربلا به گوش همه جهانیان برسد. صلح امام حسن (ع) مانند قیام امام حسین (ع) خاص و ویژه است. پس صلح امام حسن (ع) مانند قیام امام حسین (ع) ریشه در شهامت و حقطلبی داشت.
این چهره حوزوی ادامه داد: صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) به هیچ وجه در تضاد با هم نیستند و به وسیله این اقدامات گامهای موثری برای حقطلبی و تثبیت جایگاه ولایت برداشته شد.
آیتالله هاشم هاشمزاده هریسی در پایان صحبتهایش گفت: امام حسن (ع) برای صلح با معاویه به عنوان یک تکلیف، شهامت روحی از خود نشان داد تا این پیام را انتقال دهد که هدف اصلی ائمه در هر شرایطی صلح است. حتی آنهایی که به صلح امام حسن (ع) ایراد میگیرند هم به خوبی اشراف دارند که در شرایط آن روز، بهترین تصمیم دوری جستن از جنگ و تن دادن به صلح مصلحتی بود.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۵۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
نویسنده اثر حاضر مطالب ارزندهای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما میدواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب میشود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعهای که در آن به سر میبرد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.
ساختار اثر
این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالیبخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.
نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهشهای غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.
«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوتهای اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی