Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@06:15:33 GMT

معرفی دقیق شهر زیر زمینی کاریز

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۶۶۰۷

رپورتاژ تبلیغی / از جاذبه های تاریخی و مشهور در جزیره زیبای کیش می توان به شهر زیرزمینی کاریز اشاره کرد. شاید برای شما سوال ایجاد شود که چگونه در زیر زمین یک شهر ایجاد شده است و این نام را به خود اختصاص داده است آن هم در زمان های قدیم که هیچ گونه ابزارهای پیشرفته ای وجود نداشته است؟ با ما همراه باشید تا درباره این شهر زیرمینی، همه چیز را متوجه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قنات کیش در تور کیش آب شیرین و مورد نیاز برای شرب، ساکنین جزیره کیش را تامین می کرده است و این قنات از لحاظ طول رشته قنات و عمق چاه هایش با دیگر قنات ها و کاریزهای ایران قابل مقایسه نیست. وجود و طراحی زیبای کاریز کیش نشان دهنده ی استفاده از به روزترین و پیشرفته ترین متدها جهت حفر چاه در زمان گذشته است. امروزه کاریز کیش با تغییر کاربری کاربری به یک شهر زیرزمینی شگفت‌انگیز بدل شده که بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و به خود نام شهر زیرزمینی را داده است.

شهر زیرزمینی کاریز شهری باقدمت 2500 ساله و عمق 16 متر در زیر زمین است. از ویژگی های خارق العاده و جذاب شهر زیر زمینی کاریز می توان به مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل های با قدمت بسیار بالا، اشاره کرد.

  همچنین در این شهر زیبا و کهن سنگ واره هایی با قدمت ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال می توانید ببینید. سقف مرجانی این شهر یکی از چیزهایی است که بسیاری از توریست ها برای تماشای آن به شهر زیر زمینی کاریز سفر می کنند. این سقف مرجانی در گذشته بستر دریا بوده و دارای قطری 7 متری است. سقف مرجانی از صدف و آبزیان تشکیل شده است  که به صورت فسیل در سقف جای گرفته اند. طی آزمایشات انجام شده برروی قدمت این فسیل ها در دانشگاه مونیخ آلمان،میزان قدمت 530 تا 570 میلیون سال تخمین زده شده است.

بخش داخلی کاریز  

این کاریز در قسمت ابتدایی دارای دو رشته است که این دو رشته از دو منطقه صفین و باغو سرچشمه گرفته اند. پس از پیمودن مسیری مشخص از این رشته، به مجموعه فرهنگی و سیاحتی کنونی شهر زیرزمینی می رسید که در این جا سه رشته در پیش روی شما قرار دارد. در گذشته که این رشته محل گذر آب بوده است پس از رسیدن به این نقطه در یک رشته جریان پیدا کرده و به شهر قدیمی حریره جریان می یافته است. شما نیز با عبور از این مسیر می توانید به این شهر قدیمی و زیبا بروید و از این شهر هم دیدن کنید. به طور کلی 274 حلقه چاه در این کاریز وجود دارد که شما با عبور از این مسیرها می توانید آن ها را مشاهده کنید. از میان این چاه ها 74 تا از آن ها در مجموعه کاریز کیش واقع شده اند.

آبی که در کاریز جریان داشته است در طی بارش سالانه و فصلی در این کاریز جمع شده است و روش تصویه شدن آب  در این کاریز به وسیله ی مرجان های موجود در مسیر انجام می شد.

 از دیگر جاذبه ها و امکانات گردشگری این شهر زیر زمینی می توانب به موارد زیر اشاره کرد:

بازار سنتی قنات کیش

بازار سنتی قنات کیش در دو رشته با  طول های  ۱۵ کیلومتر و در  سال ۱۳۷۳ تأسیس شده‌ است. این بازار سنتی در جهت فروش و به نمایش گذاشتن آثار سنتی و صنایع دستی  شهرهای مختلف ایران تاسیس شده است.

مسجد یا نمازخانه شهر زیرزمینی کیش

شهر زیرزمینی کاریز، در جهان تنها بنایی است که سقف آن مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است و همچنین مسجد شهر زیر زمینی کیش نیز تنها مسجدی است که سقف آن پر از فسیل های مرجانی است.

موزه خلیج فارس

موزه خلیج فارس از دیگر جاذبه های این شهر زیباست که حاوی اسناد تاریخی در مورد خلیج فارس است.

عکاس خانه

از دیگر امکانات این شهر زیبا و زیرزمینی وجود عکاس خانه است که شما می توانید در آن جا خاطرات و لحظات خوش خود را ثبت کنید.

رستوران و کافه

امروزه وجود کافه و رستوران در بیشتر نقاط کشور در جهت رفاه حال مردم و گردشگران امری طبیعی است. در شهر زیرزمینی کاریز نیز امکاناتی چون کافه و رستوران با پخش موسیقی زنده جهت استراحت و چشیدن طعم متفاوت و لذیذ مسافران وجود دارد. از طرفی در سفر با تور استانبول نیز می توانید کافه و رستورانهای زیادی را امتحان کنید.

خواص درمانی خاک های کاریز

برخی از صاحب نظران با انجام آزمایش برروی خاک های برداشته شده از کاریز می گویند: خاک های کاریز دارای خواص درمانی زیادی هستند و از آن ها در گل درمانی استفاده می کنند.

گفتنی است که قرار است زمین کاریز به پارکی وسیع تبدیل شود که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود و این تپه ها از خاک های برداشته شده از زیرزمین ساخته خواهند شد. همچنین خدمات گوناگونی نظیر مراکز اقامتی، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000 متر مربع احداث شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سفر باتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۶۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جواد محجوبی مدیر عامل این شرکت گفت: در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا امروز، ۱۰۹.۵ میلی متر بارندگی در سطح استان یزد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این در حالی است که متوسط بارندگی کشور ۱۹۰ میلی متر بوده و استان یزد به لحاظ بارندگی رتبه ۲۷ را در بین ۳۱ استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: تفت با ۲۵۳.۲ میلی متر و بافق با ۶۶.۲ میلی متر بیشترین و کمترین بارندگی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین آمار بارندگی در ایستگاه منشاد با ۳۹۸ میلی متر ثبت شده و کمترین میزان نیز مرتبط به بافق بوده است.

محجوبی با اشاره به تاثیر بارش باران بر کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: این بارش‌ها سبب پر شدن چشمه‌ها و قنوات می‌شود، اما نباید انتظار داشت که سبب بالا آمدن دائمی سطح آب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: با وجود بارندگی‌های خوبی که اتفاق افتاده است به دلیل افت بالای کسر حجم مخازن تجمعی، اثرات این بارش‌ها به صورت موقت است.

محجوبی گفت: در سطح استان یزد ۲۵ پروژه تغذیه مصنوعی با حجم ۲۷ میلیون متر مکعب وجود دارد که علاوه بر کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در پایان بر صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آبخوان‌ها و اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • طب ایرانی زمینه ساز توریسم درمانی در کشور
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست