Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر قنادباشى کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محور‌های نشست «جنبش عدم تعهد» اظهار کرد:جنبش عدم تعهد بزرگترین سازمان بین المللى جهان است که در آن قدرت هاى بزرگ حضور ندارند. این نشست در سطح سران هر سه سال یکبار تشکیل مى شود.

او افزود: در جنبش عدم تعهد‌ها ١٢٠ کشور عضو هستند و  در اجلاس غیر متعهد‌ها علاوه بر تعیین رئیس بعدى سه ساله اجلاس که یکى از کشور‌های عضو انتخاب مى شوند، تلاش مى شود تا مهم‌ترین مسائلى که کشور هاى جهان سوم به آن مبتلا هستند را  بررسى کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قنادیاشى ادامه داد:عملکرد سازمان جنبش غیر متعهد‌ها به زمان جنگ سرد برمى گردد که کشور‌ها نمى خواستند در سلطه یک ابر قدرت قرار بگیرند.سازمان جنبش عدم تعهد در سال ١٩٦١ تشکیل شد، در آن سال کشورهاى جهان تقسیم شدند چراکه باید طرفدار یکی از دو گروه اتحادجماهیر شوروى یا دنیاى غرب یعنى آمریکایى ها می بودند.

سازمان غیر متعهدها؛کشورهایى که به هیچ ابر قدرتى تعهدى ندارند

او با اشاره به بنیان گذاران جنبش متعهد ها، گفت:سران کشورهاى اندونزى احمد سوکارنو، جواهر لعل نهرو در هند، مارشال تیتو در یوگسلاوى و جمال عبدالناصر در مصر دور هم جمع شدند و بنیان سازمان غیر متعهد‌ها را گذاشتند یعنى کشورهایى که تعهدى به هیچ ابر قدرتى ندارند، که البته برخى به عنوان سازمان عدم تعهد برخى هم به عنوان غیر متعهد‌ها از آن یاد مى کنند.

قنادباشى با بیان اینکه در ابتدا سازمان جنبش عدم تعهد از اعضاى کمى برخوردار بود، تصریح کرد:اعضاى اولیه جنبش غیر متعهد‌ها ابتدا ٤ و رفته رفته افزایش یافت. تا زمانى که شوروى‌ها فروپاشید و اتحادجماهیر شوروى به عنوان یک قطب جهان از میان رفتند، از آن زمان اعضاى جنبش رو به ازدیاد رفت.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در پى فروپاشى اتحاد جماهیر شوروى کشور های مختلفی مستقل شده و به عضویت جنبش غیر متعهد ها افزوده شد، در نتیجه  تا اندازه زیادى فلسفه جنبش غیر متعهد‌ها مبنی بر اینکه از اعضایى تشکیل شده باشد که به هیج کشورى تعهد نداشته باشد، از بین رفت و دست نشاندگان آمریکا عضو جنبش عدم تعهد شدند.

حمایت ١٢٠ کشور جهان از بهره بردارى انرژى هسته ای ایران

او گفت:برخى‌ها معتقدند که جنبش غیر متعهد در ابتدا مدافع استقلال کشور‌ها در برابر قدرت هاى بزرگ بود و مى توانست یک همگرایى را بین کشورهاى جهان سوم و اعضاى غیر متعهد‌ها ایجاد کند، اما بعد از فروپاشى شوروى سابق، تحولى که در جهان صورت گرفته  و عضویت تعداد کشورهایى که به غربى‌ها تعهد داشتنددر این جنبش ماهیت غیر متعهد‌ها را تغییر داد.

قنادباشى تصریح کرد: با همه این هاجنبش عدم تعهد یک گردهمایى بسیار مهمى از کشورهاى غیر ابر قدرت است و به رغم اینکه فلسفه اولیه جنبش غیر متعهد‌ها حفظ نشده ولیکن گردهمایى‌ها و جلساتشان مى تواند بسیار به نفع کشور هاى عضو باشد و اعضای این جنبش می توانند از آن در راستاى پیشبرد سیاست هاى خود استفاده کنند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:  زمانى که اجلاس جنبش عدم تعهد در مالزى تشکیل شد، ١٢٠ کشور جهان حق بهره بردارى از انرژى هسته اى براى ایران را مورد تایید قرار دادند در حال حاضر باز هم به رغم اینکه اصول اولیه این جنبش حفظ نشده و کشورهایى در آن عضو هستند که با قدرت هاى بزرگ پیمان دارند، ولى چون ابر قدرت در آن حضور ندارد مى تواند اجتماع مفیدى باشد.

عدم تعهد تریبون خوبى براى انسجام کشورهاى جنوب

او افزود: سازمان جنبش عدم تعهد با سازمان ملل جلساتی دارد که مى تواند در پیشبرد مقاصد جهان سوم کمک کننده باشد، در حقیقت یکى از تقسیماتى که در جهان اتفاق افتاده است کشورهاى شمال و جنوب بوده، (کشور هاى شمال منظور کشورهاى ثروتمند و کشورهاى جنوب یعنى کشورهایى که فقیر و اهل سلطه نیستند) بنابراین جنبش عدم تعهد به انسجام کشورهاى جنوب کمک می کند.

قنادباشى خاطر نشان کرد:در اواخر دولت خاتمى و ابتداى دولت احمدى نژاد سه سال ریاست جنبش عدم تعهد به عهده کشورمان بود و ایران یکى از عناصر اصلى این جنبش تلقى مى شود، ما زمانى عضو این جنبش شدیم که سیاست کشور نه شرقى نه غربى بود؛ دقیقا همان سیاستی که آن‌ها تحت عنوان عدم تعهد در مقابل دو ابر قدرت داشتند.

ایران مطابق ترین سیاست را با جنبش عدم تعهد دارد 

او افزود: زمانى که ما عضو سازمان جنبش عدم تعهد شدیم، از نظر ساختارى، شعار هاى اصلى و منافع ملى مان متناسب‌ترین و در مطابقت، مطابق‌ترین سیاست را نسبت به اصول اولیه جنبش عدم تعهد بود، بنابراین همواره از منافع و فعالیت این جنبش دفاع کرده‌ایم.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برگزارى هجدهمین نشست عدم تعهد در آذربایجان، گفت: در این نشست همواره تلاش می شود که مسائل اصلى کشورهاى جهان سوم مطرح شود، البته باید آنچه که در بیانیه پایانی مى آید به اجماع کشورها برسد، که مبحث های آن مسلما مسائل مربوط به شرایط ظالمانه امروزى است و ضرورت دارد که در بیانیه پایانى به این موضوع اشاره شود.

قنادباشی ادامه داد: میزبان اجلاس جنبش عدم تعهد در تدوین اصول و مفاد بیانیه پایانى نقش اساسى دارد، در واقع سیاست‌ها و نگرانى هاى کشور میزبان مى تواند بر مقاصد کشور‌ها سایه بیاندازد و بیانیه را تا اندازه اى تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین خروجى غیر متعهد‌ها و آنچه که به عنوان بیانیه پایانى بیرون خواهد آمد مسلما مى تواند بیانگر بخش بزرگى از خواسته هاى جهان سوم باشد.

بیشتر بخوانید:جنبش عدم تعهدنقش تعیین کننده‌ای در تحولات بین المللی دارد 

انتهاى پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی جنبش عدم تعهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۸۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بروجرد گفت: آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است.

حامد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از شش ماه از حملات وحشیانه، ناجوانمردانه و ضد انسانی رژیم سفاک و اشغالگر قدس به غزه می‌گذرد و ده‌ها هزار انسان بی‌گناه که عموم آن‌ها کودکان، زنان و مردم بی‌دفاع بوده‌اند آماج حملات ویرانگر این رژیم جعلی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این جنایت‌ها موجی از اعتراض گسترده در جهان علیه متجاوزان و جنایتکاران صهیونیست آغاز شده و تمام ابزارها و ظرفیت‌های نظام سلطه از جمله نهادهای حقوقی بین‌الملل و قدرت رسانه‌ای غرب، برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و علی‌رغم همه این تلاش‌ها، صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها در جنگ روایت نیز در برابر موج آزادی‌خواهی شکست خورده و افکار عمومی در جهان اکنون بیش از هر زمان علیه آن‌ها و نظام سلطه بیدار شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بروجرد اضافه کرد: امروز عوامل صهیونیستی دیگر نمی‌توانند تظاهر به انسان‌دوستی کنند و افکار عمومی در جهان پی به ماهیت و خوی جنایت‌کار و وحشی صفت این رژیم برده‌اند.

امیری بیان کرد: دانشگاه و نهاد علم در تاریخ همواره آغازگر تحولات سیاسی و اجتماعی بوده و نفی استبداد و آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است که در این موضوع نیز شاهد انفجار و خروش وجدان‌های بیدار جوانان دانشجو علیه جنایت‌های ضد بشری و نسل‌کشی در غزّه بوده‌ایم که این جوشش جوانان نشانگر این بوده که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با برخورد، سرکوب و دستگیری گسترده اساتید و دانشجویان توسط مدعیان دروغین دموکراسی و آزادی بیان که نام دموکراسی را یدک می‌کشند، مواجه شده‌اند.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز بروجرد تصریح کرد: نفوذ جنبش‌های دانشگاهی در آمریکا و اروپا در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به‌سرعت در حال گسترش است، اساتید و دانشجویان در این جنبش جهانی دانشگاهی و بشردوستانه در دفاع از کودکان، زنان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده‌اند تا عاملان جنایت در غزه را وادار به پایان نسل‌کشی و جنگ در غزه کنند و همچنین این جنبش‌های دانشگاهی خواستار محاکمه و مجازات سران رژیم صهیونیستی هستند.

امیری اظهار کرد: این دانشگاه نیز همگام با سایر دانشگاه‌های کشورمان ضمن اعلام حمایت و همراهی خود از حرکت جنبش دانشگاهی، انسان دوستانه و بشردوستانه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و سایر کشورهای اروپایی، هرگونه سرکوب خشونت‌آمیز پلیس آمریکا و دیگر کشورها را محکوم کرده و خواستار حمایت جهانی دانشگاهیان از این جنبش دانشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: امید است در پرتو این بیداری جهانی و وجدان‌های پاک، شاهد نابودی رژیم جنایتکار، سفاک و وحشی صفت صهیونیست و رفع ظلم و زورگویی و ستم در جهان و حرکت در مسیر تعالیم و معرفت الهی باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • رفتن حسن یزدانی به مجارستان اشتباه است!
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌ خواه جهان
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌خواه جهان
  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!