Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام اطلاعاتی عراقی جزئیات دیگری از چگونگی شناسایی ردی از سرکرده داعش و شکار وی منتشر کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، این خبرگزاری به نقل از مقامات اطلاعاتی عراقی گزارش داد که در مسیر طولانی شکار ابوبکر البغدادی تیمهای اطلاعاتی عراقی در فوریه 2018 و زمانی که یکی از دستیاران ارشد بغدادی اطلاعاتی درباره چگونگی فرار وی طی این سالها در اختیار آنها گذاشت به یک نقطه کلیدی دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«اسماعیل اتاوی» بعد از اینکه توسط ترکیه بازداشت و به مقامات عراقی تحویل داده شد گفته بود که ابوبکر البغدادی بیشتر مواقع، مذاکرات خود با سرکرده‌های داعش را در مینی بوس‌هایی که برای رد گم گنی میوه و سبزیجات حمل می‌کردند برگزار می‌کرد.
یک مقام عراقی در این زمینه گفت: اتاوی اطلاعات ارزشمندی داد که به آژانسهای مختلف اطلاعاتی عراق کمک کرد قطعات گمشده پازل تحرکات، رفت و آمدها و مکانهایی که وی از آنها استفاده می‌کرد را تکمیل کنند.
این مقام عراقی به رویترز گفته؛ اتاوی اطلاعاتی درباره 5 مرد به ما داد از جمله خودش، که با بغدادی در خاک سوریه و در جاهای مختلف دیدار می‌کردند.
این گزارش افزود: توجه به افرادی نظیر اتاوی برای عوامل اطلاعاتی که به دنبال ردی از بغدادی بودند بسیار حیاتی بود.
مقامات اطلاعاتی عراق به اتاوی به عنوان یکی از 5 دستیار ابوبکر بغدادی نگاه می‌کردند. او در سال 2006 به القاعده پیوسته بود و از سوی آمریکا در سال 2008 بازداشت شده بود و حتی 4 سال نیز در زندان بود.
بغدادی بعدها به اتاوی کارهای مهمی نظیر رساندن پیامها و دستورات دینی خود و همچنین انتخاب فرماندهان داعش را محول کرده بود. بعد از شکستهای داعش در سال 2017 وی به همراه همسرش به سوریه گریخته بود.
یک مقام اطلاعاتی دیگر عراقی نیز گفت: نقطه عطف بعدی در سال جاری و عملیات مشترکی بود که در آن عوامل اطلاعاتی عراق، آمریکا و ترکیه چند مقام ارشد داعش از جمله 4 عراقی و یک سوری را بازداشت کردند.
مقامات عراقی می‌گویند که این افراد اطلاعات بسیار مهمی از مکانهایی که با بغدادی درون خاک سوریه دیدار می‌کردند ارائه کردند و ما نیز تصمیم گرفتیم که این اطلاعات را با سیا درمیان بگذاریم تا عوامل جاسوسی بیشتری را در این مناطق پراکنده کنیم.
مقامان اطلاعاتی عراقی می‌گویند، در اواسط 2019 ما متوجه شدیم که ادلب جایی است که ابوبکر بغدادی به همراه خانواده‌اش روستا به روستا جایش را عوض میکند.
مطلعین سپس در سوریه یک مرد عراقی را از روی نقاب در بازار ادلب و از روی یک عکس شناسایی کردند. او اسماعیل اتاوی بود و با دنبال کردن وی به مکانی رسیدند که بغدادی در آن اقامت داشت.
مقامات عراقی اضافه کردند که این اطلاعات را در اختیار سیا قرار داده‌اند و آنها با استفاده از تصاویر ماهواره و پهپاد به مدت 5 ماه مکان مورد نظر را زیر نظر داشتند.
آنها می‌گویند که دو روز پیش بغدادی محل استقرارش را با خانواده ترک کرد و با یک مینی بوس به روستایی در همان نزدیکی رفت.
این منابع می‌گویند که تصاویر ماهواره نیز محل اختفای سرکره داعش را در نزدیکی روستای باریشا در ادلب سوریه در روز 28 سپتامبر 2019 شناسایی کرد و تصاویر دستی دیگری نیز در 27 امتبر 2019 از همین مکان به دست آمد، این لحظه ای بود که به زندگی ابوبکر البغدادی پایان داد.
نشریه «نیوزویک» بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.
ساعاتی بعد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری گفت که آمریکا توانسته ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش را از بین ببرد. ترامپ میگوید که از طریق آزمایش DNA، هویت البغدادی تائید شده است.

عملیات علیه البغدادی از پایگاهی در عراق انجام شد
یک خبرگزاری غربی به نقل از مقامی آمریکایی ادعا کرده که عملیات برای کشتن سرکرده داعش از جایی در غرب عراق صورت گرفته است.
شبکه خبری الجزیره به نقل از رویترز نوشت که یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته، عملیات برای کشتن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش از پایگاهی در غرب عراق صورت گرفته است.
بر اساس این ادعا، حمله از یک پایگاه هوایی در غرب عراق صورت پذیرفته است. مقامات عراقی هنوز واکنشی رسمی به این خبر نشان نداده‌اند.
پیش‌تر، ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سازمان اطلاعات این کشور محل اختفای سرکرده داعش را شناسایی کرده و به نیروهای آمریکایی اطلاع داده بود.

البغدادی در عملیاتی کشته شد که از سال گذشته آغاز شده بود
نخست‌وزیر عراق درباره کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش گفت که «وی در عملیاتی کشته شده که از ژوئن سال گذشته آغاز شده بود».
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه در سخنانی درباره کشته شدن سرکرده داعش گفت که البغدادی در عملیاتی که تازه شروع شده باشد، کشته نشده است.
نخست‌وزیر عراق در سخنانی اعلام کرد که «وی در یک عملیات منحصر به فرد که از ژوئن سال گذشته آغاز شده بود، کشته شد».
به گزارش السومریه نیوز، عادل عبدالمهدی در ادامه تاکید کرد که در این عملیاتی که از سال گذشته شروع شده بود، «نزدیکان خانواده البغدادی هم که در دستیابی به مکان حضور وی نقش داشتند، دستگیر شدند».
عبدالمهدی تاکید کرد که «دستگاه امنیتی عراق با پیروزی اطلاعاتی که منجر به کشته شدن سرکرده داعش شده است، دست‌آورد شکست داعش را تکمیل کرد».
ارتش عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان اطلاعات ملی این کشور محل اختفای «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را شناسایی کرد و به نیروهای آمریکایی که حمله هوایی را انجام دادند، اطلاع داد.
به گزارش رویترز، در بیانیه ارتش عراق آمده است که آمریکا عملیاتی را که طی آن سرکرده داعش کشته شد را با بغداد هماهنگ کرده بود.

از البغدادی خواستیم خود را تسلیم کند اما خودش را منفجر کرد
وزیر دفاع آمریکا گفته نیروهای آمریکایی از سرکرده داعش خواستند خود را تسلیم کند اما وی در نهایت از کمربند انفجاری خود استفاده کرده است.
«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که در جریان عملیات نیروهای آمریکایی علیه سرکرده گروه تروریستی داعش، نیروهای آمریکایی از او خواستند تا خود را تسلیم کند اما وی با رد این خواسته، کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.
این سخنان اسپر دقایقی پس از آن منتشر شده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رسما ادعا کرد که آمریکا در شمال غرب سوریه البغدادی را کشته است. وی در سخنان خود البغدادی را در حین مرگ، در حال شیون و زاری توصیف کرد و گفت که او همچون یک سگ و یک بُزدل مرد.
وی تاکید کرد که کشته شدن ابوبکر البغدادی به‌منزله ضربه‌ای محکم بر پیکره داعش است. او همچنین مدعی تلاش واشنگتن برای از بین بردن ایدئولوژی گروه تروریستی داعش شد.

چه کسی سرکرده داعش را لو داد؟
 شبکه سعودی العربیه تنها رسانه‌ای است که ادعا کرده کسی که محل اختفای ابوبکرالبغدادی سردسته گروه تروریستی داعش را لو داده، باجناقش بوده است.
شبکه العربیه در گزارشی ادعا کرده اولین نفری که محل پنهان شدن ابوبکر البغدادی را لو داده کسی نیست بجز محمد علی جاست باجناق او که دو ماه قبل بازداشت شده است.
این خبر را رسانه سعودی درحالی منتشر کرده که تقریبا هیچ منبع دیگری آن را تائید نکرده و هیچ اطلاعات تکمیلی درباره فرد ادعایی وجود ندارد.
نیرو‌های کرد می‌گویند آن‌ها جای بغدادی را شناسایی و اعلام کردند و گفته شده ایران و کشور‌های همسایه در جریان عملیات انهدام باند بغدادی بوده اند، ولی درباره این باجناق فقط العربیه نوشته است!

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سرکرده داعش ابوبکر البغدادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۹۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات جدید مقاومت اسلامی عراق علیه رژیم صهیونیستی

مقاومت اسلامی عراق از عملیات جدید خود علیه رژیم صهیونیستی در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم غزه، موضع نظامی «سبیر» ارتش رژیم صهیونیستی را با پهپاد هدف قرار داده است.

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه «یاردن» ارتش اسرائیل

در بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است : در ادامه رویکرد ما مبنی بر مقاومت در برابر اشغالگران و یاری رساندن به مردم غزه، و پاسخ به جنایاتی که رژیم غاصب علیه کودکان، زنان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می شود، رزمندگان مقاومت اسلامی عراق، صبح امروز سه شنبه هفتم می، موضع نظامی «سبیر» وابسته به اشغالگران صهیونیست را با پهپاد هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تاکید کرده است همچنان به درهم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

پیش از این، مقاومت اسلامی عراق از حمله پهپادی به پایگاه یاردن ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه اشغالی جولان سوریه خبر داده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات جدید مقاومت اسلامی عراق علیه رژیم صهیونیستی
  • عملیات نظامی ایران با این حرکت عجیب، موفق به پایان رسید /ماجرای شهادت و مفقودالاثری ۱۸ اسیر چه بود؟
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • کشته شدن ۳۲ عنصر پ ک ک در شمال عراق توسط ترکیه
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد + عکس
  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام