Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:58:21 GMT

توصیه هایی برای حل مشکل اعتراضات مردمی در عراق

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۹۰۶۱

توصیه هایی برای حل مشکل اعتراضات مردمی در عراق

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله «سید محمدتقی مدرسی» از مراجع تقلید عراق  در سخنرانی هفتگی خود در دفتر مرجعیت در شهر کربلای مقدس، گفت: هیچ نظام مردم‌سالارِ آزادی در جهان نیست که پشتوانه‌ی مردمی نداشته باشد و همین پشتوانه است که نیروهای فشار را برای تصحیح مسیر مردم‌سالاری می‌سازد. مشکل عراق این است که نیروهای فشار موجود در آن که از سه مؤلفه تشکیل شده‌اند (حوزه‌های علمیه و در رأس آن‌ها مرجعیت دینی، عشائر اصیل، و نهادهای سیاسی: احزاب و جنبش‌ها) نقش مطلوبشان را در فشار به حکومت و دولت ایفا نکرده‌اند؛ زیرا نقش آنان نظارت بر عملکرد دولت و تصحیح مسیرش در صورت کج‌روی یا نقض حقوق شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر ضرورتِ گوش سپردن به عقلای جامعه، از جمله علما، که چیزی جز خیرِ کشور نمی‌خواهند تأکید کرد و به مسئولین هشدار داد که تصمیم‌گیری بدون مشورت با کارشناسان می‌تواند به تصمیم‌های غلطِ منجر به نتایج خطرناک بیانجامد.

آیت‌الله مدرسی درباره‌ مسئولیت علما در بیان حق گفت: پیش از این گفته‌ایم و هم اکنون تکرار می‌کنیم که ملت عراق می‌داند دولت عراق فقیر نیست و حق دارد درباره‌ی سهم و بهره‌ی مشروعش از نعمات و ثروت های کشور سؤال کند. نیروهای فشار هم باید نقش خود را در مطالبه‌ی حقوق مردم و سازماندهی خواسته‌های مردم و، از سوی دیگر، فشار بر حکومت برای پاسخ دادن به خواسته‌های مردم ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: راهپیمایی و تظاهرات در قانون اساسی و قوانین و مقررات عمومی کشور و از نگاه عقلای کلّ جهان سازوکارهای مشخصی دارد که مهمترین آنها مسالمت‌آمیز بودن آن، محافظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی، بیان دقیق و شفاف خواسته‌ها و مطالبات و پرهیز از آشوب می‌باشد و تأکید کرد که برگزاری تظاهرات نشانه‌ی وجود شکافی اجتماعی است و عقلا و مسئولان باید برای رفع این شکاف تلاش کنند و افزودند که اگر حکومت و مجلس و شوراهای استانی وظایفشان را انجام می‌دادند، مردم در قالب تظاهرات اعتراض نمی‌کردند.

آیت‌الله مدرسی در ادامه گفت: کشور عراق بر اساس قانون اساسیِ تأییدشده توسط مردم استوار شده است، اما در زمینه قوانین تفصیلی کار چندانی صورت نگرفته است و قوانین و مقررات نادرست و ظالمانه‌ زیادی وجود دارند که به سود کشور نیستند و از مهم‌ترین اسباب رشوه‌خواری و فساد به شمار می‌روند.

کد خبر 4757339

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق اعتراضات مردمی اربعین حسینی اربعین 98 کنفرانس بین المللی آیت الله جوادی آملی امام حسین ع نقد کتاب معرفی کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رحلت پیامبر اکرم ص پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مجمع عالی حکمت اسلامی خانه اندیشمندان علوم انسانی معرفی نشریات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم مردمی از برداشتن حجاب یک دانشجوی معترض توسط پلیس آمریکا

انتشار تصاویری از اقدام پلیس آمریکا در برداشتن حجاب یک زن مسلمان به زور در حالی که در دانشگاه ایالتی آریزونا بازداشت شده، خشم مردمی را به دنبال داشت و شورای مسلمانان آمریکا خواستار تحقیقات کامل درباره آنچه که یک حادثه اسلام‌هراسی خوانده می‌شود، شده است.

به گزارش ایسنا، شورای روابط آمریکایی-اسلامی [CAIR-AZ] اقدامات پلیس را محکوم کرد و خواستار تحقیق در مورد این حادثه شد.

ابوسیف، مدیر اجرایی شورا در بیانیه‌ای گفت: قانون، آزادی عمل مذهبی را تضمین می‌کند. پلیس نمی‌تواند این حق را به حالت تعلیق درآورد. ما اقدامات گزارش شده پلیس را محکوم می‌کنیم و خواستار تحقیقات کامل در مورد این حادثه هستیم.

این فیلم در شبکه ایکس به طور گسترده پخش شده و واکنش شدیدی علیه پلیس را به دنبال داشته است.

این اولین بار نیست که پلیس با تجاوز به حقوق معترضان و دانشجویان به اعتراضات پاسخ می‌دهد. از زمانی که پلیس نیویورک تظاهرکنندگان را در دانشگاه کلمبیا در ۱۸ آوریل دستگیر کرد، تعداد بازداشت‌ها در سراسر کشور به ۱۰۰۰ نفر رسیده است. این بازداشت‌ها باعث شده است که دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا به تظاهرات حامی فلسطین بپیوندند و اردوگاه‌هایی را برای حمایت از غزه محاصره‌ شده برپا کنند.

دانشجویان خواستار آتش بس در غزه و قطع روابط دانشگاه با شرکت‌های حامی اسرائیل هستند. حوادث اسلام هراسی که از زمان شروع تهاجم مستمر رژیم صهیونیستی به غزه در حال افزایش بوده است، چندان جدی گرفته نشده است. سازمان دهندگان تظاهرات اتهامات یهودی ستیزی را رد می‌کنند و استدلال می‌کنند که اقدامات آنها با هدف دولت صهیونیستی و پیگرد قانونی درگیری در غزه انجام می‌شود.  فیلم‌هایی از پلیس با تجهیزات ضدشورش که در کالج‌های مختلف احضار شده‌اند تا تظاهرات‌ها را خنثی کنند، در سراسر جهان مشاهده شده است که یادآور جنبش اعتراضی است که در طول جنگ ویتنام به راه افتاد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • دیدنی های امروز؛ اعتراضات روز جهانی کارگر
  • اعتراضات روز کارگر و مخالفت با جنگ غزه در سراسر آلمان
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • شمار دانشجویان دستگیر شده در دانشگاه‌های آمریکا به بیش از هزار نفر رسید
  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • خشم مردمی از برداشتن حجاب یک دانشجوی معترض توسط پلیس آمریکا
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند