Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:24:53 GMT

سوال‌های آسان با جواب‌های سخت

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۰۴۸۶

سوال‌های آسان با جواب‌های سخت

به این بیت مصرع غزل حافظ توجه شود که گفته است" ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست" و جواب آن درست در پایان از زبان لسان‌الغیب بیان می‌شود که "می‌داندت وظیفه تقاضا چه حاجت است".

این روزها برخی از کاربران فضای مجازی مدام طرح مساله می‌کنند که در خصوص سوال‌های خصوصی در مهمانی‌ها یا جمع‌های دوستانه‌ای که از آنها پرسیده می‌شود، دلخوشی برای پاسخ دادن ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال در یک مهمانی خانوادگی وقتی از دختر یا پسر پرسیده می‌شود که " چرا تا به حال ازدواج نکرده‌ای؟" یا " چرا دانشگاه قبول نشده‌ای؟"  همیشه جوابی برای پاسخ دادن به این سوال‌ها ممکن است وجود نداشته باشد.

حتی سوال از این حریم اجتماعی گاهی فراتر می‌رود  و سوال شخصی می‌شود به طور مثال از شخصی در یک جمع‌ می‌پرسند "دماغت را چرا عمل کرده‌ای؟" یا اینکه " چرا تا به حال بچه‌دار نشده‌ای؟" و از این دست سوال‌ها که مردم در تاکسی و اتوبوس و مترو از هم می‌پرسند.

سوال از حریم خصوصی همواره یکی از بحث برانگیزترین و چالش‌های آداب معاشرت در جمع‌های دوستانه یا اجتماعی است. 

گاهی این سوال‌ها ربطی به آداب معاشرت ندارد و تنها به دلیل نبود سوژه در دیالوگ (گفت و گو) به یک ابژه چالشی بین دو نفر رد و بدل می‌شود.

گاهی مردم به جای بحث درباره آب و هوا و اقلیم شهری یا برند و مارک لباس، به گفت و گو درباره حریم خصوصی دیگران می‌پردازند، که ممکن است جواب دهنده چندان رضایتی برای پاسخ دادن نداشته باشد اما از سر ناچاری مجبور است به این سوال‌ها پاسخ دهد. 

از سر ناچاری، به منزله اینکه فرد در جایی که مهمان‌هایی با نسبت فامیلی وجود دارند، یا دید و بازدید نوروزی از این دست سوال‌ها پرسیده شود که فرد در صورت پاسخ ندادن،  بی نزاکتی با بی‌ادبی تعبیر می‌شود.

این سوال‌های فضای اجتماعی اکنون به فضای مجازی نیز کشیده شده است و کاربران بدون شناخت درست و حسابی از فرد دیگر اقدام به پرسیدن سوال‌های شخصی در کامنت‌ها و چت‌ها می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند، در آداب معاشرت همان‌گونه که پشت کردن به دیگر افراد  در جمع ناخوشایند و به دور از ادب است، ممکن است برخی از سوال‌های شخصی نیز به دور از ادب تلقی شود.

یک دانش‌آموخته رشته جامعه شناسی می‌گوید:افراد یک جامعه به دلیل ماهیت اجتماعی بودن انسان، ناگزیر از برقراری تعامل و معاشرت با دیگران هستند و در این معاشرت باید آداب اجتماعی معاشرت در بین افراد حفظ شود.

نسترن طاهری در گفت و گو با ایرنا افزود: همانگونه که در یک جمع و مهمانی خانوادگی افراد براساس یک آداب و معاشرت ارتباطی تا زمان کشیدن سفره شام صبر می‌کنند و کسی در این بین، اذعان به گرسنگی نمی‌کند، در خصوص سوالات شخصی نیز در این جمع‌ها بهتر است آداب از سوی افراد رعایت شود.

به گفته وی، وقتی در جمع یا مهمانی، تلفن همراه به عنوان یک ابزار عمومی تلقی نمی‌شود و افراد باید در جمع یا با تلفن همراه صحبت نکنند یا آهسته مکالمه کنند، پس باید برخی از سوالات نیز که جنبه عمومی ندارد و شخصی است در جمع از یک فرد پرسیده نشود.

وی می‌گوید : گاهی برخی از سوالات بهداشت روانی فرد را نیز به چالش می‌کشد، به صورت مثال در جمع از فرد پرسیده می‌شود " چرا تا به حال بچه‌دار نشده‌ای" ؟ یا " فکر نمی‌کنی برای ازدواج کمی دیر اقدام کرده‌ای"؟ که این سوال می‌تواند با ناراحتی عاطفی و روحی پاسخ دهنده نیز همراه باشد.

یک روانشناس نیز در این باره می‌گوید: برخی از سوالات افراد از سر کنجکاوی است ولی اگر بیش از حد معمول باشد دیگر مساله کنجکاوی دوستانه مطرح نیست و خارج از آداب معاشرت است.

مسعود محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود:ممکن است این سوالات در مراودات دو نفره و دوستانه از نظر پرسنده یا پاسخ دهنده هیچ مشکلی نداشته باشد، اما اگر فردی که شناختی نسبت به دیگری ندارد یا این شناخت در حد کم و تازه باشد، سوال مناسبی به حساب نمی‌آید.

به گفته وی، کسی که از دوست یا فرد دیگری سوال‌های شخصی می‌پرسید همیشه باید مد نظر داشته باشد که "آیا آن‌قدر او را می‌شناسد و با او صمیمی هست که این سوالات را بپرسد"؟ از این رو نباید هر سوالی را از دوست خود در یک جمع دوستانه یا محیط دانشگاهی بپرسد.

به گفته وی، آداب معاشرت  از جمله مهارت‌های ارتباطی افراد در یک جامعه است و آداب معاشرت قوانین ثابتی نیستند که هر کس می‌تواند آن را در ارتباط اجتماعی خود با دیگر رعایت کند.

محمدی افزود: همین آداب معاشرت اجتماعی در فضای مجازی نیز باید رعایت شود و هر سوالی را نباید از فرد پرسید و حداقل برای طرح سوال‌های شخصی در گروه‌ها باید خودداری شود.

به گزارش ایرنا، اکنون با توسعه شبکه‌های اجتماعی، آداب ارتباطات در این شبکه‌ها نیز باید مانند جامعه واقعی رعایت شود و حریم افراد از سوی همدیگر حفظ شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی شهرکرد چهارمحال وبختیاری جامعه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار برای بایرن مونیخ

مهاجم رئال مادرید می گوید که این تیم تنها به دنبال فینالیست شدن در لیگ قهرمانان اروپا است.

به گزارش ایسنا، وینیسیوس ستاره جدال رفت بایرن مونیخ و رئال مادرید در دور نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا بود؛ مسابقه‌ای که بدون برنده و با تساوی دو بر دوی دو تیم به پایان رسید. این بازیکن برزیلی دو گل به ثمر رساند و به عنوان بهترین بازیکن زمین هم انتخاب شد.

او به نوشته مارکا در پایان بازی در ورزشگاه آلیانتس‌ آره‌نا گفت: در رئال همواره برای بردن به میدان می‌رویم. می‌دانستیم که بازی سختی را پیش رو داریم. هر دو تیم کیفیت بالایی از خود نشان دادند و فرصت‌های گلزنی خوبی را خلق کردند. بازی برابر بایرن مونیخ آسان نیست. باید به‌خوبی استراحت داشته باشیم تا با آمادگی بیشتری بازی برگشت را آغاز کنیم. می‌دانیم که با حمایت هوادارانمان می‌توانیم به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کنیم.

این مهاجم اهل آمریکای جنوبی ادامه داد: گل نخستم به تمرکز بالایی نیاز داشت. کروس همواره باعث می‌شود تا همه چیز آسان شود. او یک پاس گل دیدنی به من داد. ما در تمرین بارها این حرکات را انجام می‌دهیم. بسیار خوشحالم که در این بازی دو گل زدم و اکنون خودمان را آماده یک شب جادویی در برنابئو می‌کنیم.

وینیسیوس در پایان گفت: در لیگ قهرمانان اروپا مهم نباختن است و به همین خاطر است که اکنون اینجاییم. اینجاییم تا کارهای بزرگ را انجام دهیم. می‌خواهیم به فینال راه پیدا کنیم و این چیزی است که برای رسیدن به آن سخت تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • سوال و جواب‌ کوتاه از محسن هاشمی درباره خواهرش! | فیلم
  • هشدار برای بایرن مونیخ
  • نحوه ساخت آسان یک قفل با میلگرد (فیلم)
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • یک شام خوشمزه و آسان برای علاقه‌مندان به بادمجان
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود