Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشنال اینترست در مطلبی به قلم "دنیل دپتریس" با عنوان "البغدادی مرده است، آیا این به معنای مرگ داعش هم هست؟" می نویسد کاخ سفید باید بداند مرگ "ابوبکر البغدادی" به معنای سقوط قریب الوقوع داعش نیست؛ همانگونه که کشتن چندین رهبر القاعده پیش از این منجر به مرگ این گروه تروریستی نشده است.

در این مقاله آمده است: پیش از کشته شدن "ابوبکر البغدادی"، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا با صدایی رسا اعلام کرد که این رهبر داعش بیش از هر کس دیگری تحت تعقیب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایالات متحده، روسیه، ایران، عراق، سوریه، بریتانیا، فرانسه، و ترکیه دلایل لازم برای قتل وی را داشتند. جنایاتی که البغدادی در نهایت مسئول گسترش آنها در سراسر قاره ها بود، از حمله ۴ سال پیش پاریس در ماه نوامبر تا به بردگی کشاندن ایزدی‌ها در عراق از جمله این دلایل است.

هرچند انجام عملیات هایی نظیر عملیات کشتن البغدادی برای گروه های ضربت آمریکایی آسان به نظر می رسد اما البغدادی یک چهره متفاوت و زیرک بود. او سال ها در خفا زندگی می کرد، حتی هنگامی که هزاران مبارز وی در میدان نبرد جان باختند و خلافت سرزمینی وی به یک منطقه کوچک در "الباغوز" سوریه کاهش پیدا کرد. در عین حال هرگز جای تعجب نیست که بدانیم رئیس تروریست ها پیش از چنین عملیاتی برای مرگ خود برنامه ریزی کرده باشد. این ماهیت داد و ستد است؛ هنگامی که کسی در صدر سلسله مراتب قرار دارد، دیر یا زود در یک حمله هوایی یا زمینی کشته می شود. نگاهی به سرنوشت رهبران القاعده در یک دهه گذشته ملاک ای ادعا است.

در ادامه مطلب این نشریه آمریکایی می خوانیم: با این وجود، البغدادی یک دستاورد مهم بود. برای مقامات اطلاعاتی آمریکا، تأیید مرگ وی احتمالا یک تسکین است. این مرد طی سالهای گذشته بارها گزارش مرگش اعلام شده بود؛ در اکتبر ۲۰۱۵ ، (مهر ۹۴) مقامات عراقی ادعا کردند که البغدادی پس از برخورد به کاروانی در نزدیکی مرز عراق و سوریه مجروح شد. در ژوئن سال ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶)، مسکو این شایعه را مطرح کرد. یک ماه بعد، رصدخانه حقوق بشر سوریه فاش کرد که رئیس این گروه تروریستی در دیرالزور به قتل رسیده است. در فوریه ۲۰۱۸ (مارس ۹۷)، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک حمله هوایی در ماه مه ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۹۶) در رقه، البغدادی را به حدی مجروح کرده که وی به مدت ۵ ماه خانه نشین شده است. اما صحت این گزارش ها هیچگاه تائید نشد.

اکنون که البغدادی دیگر زندگی کسی را نابود نمی کند، سؤالی که مدام به ذهن می آید این است، پس از آن چه خواهد شد؟ داعش حتی پیش از آنکه واشنگتن خلیفه آنها را بکشد، در وضعیت بدی قرار داشت و حال تصور مرگ رهبر برای گروهی که به سختی روی پا ایستاده است، دشوارتر خواهد بود.  

براساس ارزیابی پنتاگون ۱۴ هزار تا ۱۸ هزار جنجگوی داعش هنوز در عراق و سوریه فعالیت می کنند، تعداد نیروهایی که القاعده فقط می تواند رویای آنها را داشته باشد.

اما باید به یاد داشته باشیم مرگ البغدادی به معنای سقوط قریب الوقوع داعش نیست. ایالات متحده این لحظه را پیش از این هم تجربه کرده است؛ "ابومصعب الزرقاوی" (رهبر القاعده عراق) در سال ۲۰۰۶، "ابو ایوب المصری" (جانشین الزرقاوی) در سال ۲۰۱۰ و "اسامه بن لادن" (بنیانگذار شبکه القاعده) در سال ۲۰۱۱ کشته شدند. اما کشتن فرماندهان ارشد هیچگاه منجر به نابودی گروه آنها نشده است. بلکه بیشترین تاثیر مرگ رهبران بر روی نظم صفوف است تا زمانی که جانشینی برای آن رهبر اعلام شود و اشتباه نکنید: ممکن است روزها، هفته ها یا ماه ها طول بکشد اما داعش در نهایت جایگزینی برای البغدادی اعلام می کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: داعش ایالات متحده آمریکا ابوبکر البغدادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه حشدالشعبی با داعش + فیلم

تیپ ۵۷ حشدالشعبی در صحرای استان الانبار عراق با گروه تروریستی داعش درگیر شد. ویدئویی از این عملیات را در ادامه گزارش مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است
  • اعتراف یک تحلیلگر صهیونیستی به متلاشی شدن حکومت اسرائیل! + فیلم
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • تحلیلگر صهیونیست: جنگ علیه غزه باید متوقف شود/ حماس شکست نمی‌خورد
  • آحارونوت: زمان آن رسیده کابینه نتانیاهو کنار برود
  • مبارزه حشدالشعبی با داعش + فیلم
  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • ادعای تحلیلگر آمریکایی درباره دانشجویان معترض: نیروهای نیابتی ایرانند! | فیلم