خلاصه تاریخ تبریز به قلم ثقهالاسلام شهید
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۱۰۰۱
به گزارش ایرنا، کتاب «تاریخ امکنه شریف و رجال برجسته» با شمارگان یکهزار نسخه توسط انتشارات «اختر» تبریز به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر شده است.
این کتاب، در اصل، تشریح تاریخ و وضعیت بقعه سیدحمزه، بقعه عینالی، بقعه صاحب الامر و مجموعه تاریخی «باغشمال» تبریز است و مرحوم ثقه الاسلام با استناد به کتب تاریخی معتبر و مشاهدات و تجربیات عینی خود آن را به رشته تحریر درآورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چهره گشا به عنوان محقق، بخش ارزشمندی با عنوان «تعلیقات» به کتاب مرحوم ثقه الاسلام افزوده است که خوانش و فهم آن را برای مخاطبان تسهیل می کند.
چهره گشا در مقدمه ای بر این کتاب نوشته است: "اثر حاضر با عنوان «تاریخ امکنه شریفه و رجال برجسته» یکی از مهم ترین و ماندگارترین آثار قلمی شهید نیکنام «میرزاعلی ثقة الاسلام خراسانی تبریزی» می باشد که بنا به خواهش حسینقلی خان نظام السلطنه، پیشکار آذربایجان، در شعبان ۱۳۲۴ هجری قمری نوشته شده و با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده، در ردیف کتاب های مهم تاریخی کهن شهر تبریز و آذربایجان قرار گرفته است.
در این اثر مولف به بررسی چهار مورد از اماکن تاریخی تبریز (بقعه سید حمزه، بقعه عین علی و زین علی (آینالی)، بقعه صاحب الامر و بنای باغشمال) پرداخته و با دیدی انتقادی و با بیان دلایل علمی مختلف، اقدام به رفع شبهه های موجود در نوشته های دیگر بزرگان نموده است.
{ثقه الاسلام} در خلال مباحث نیز هر جا لازم دیده، علاوه بر بررسی اماکن تاریخی، اشاره ای نیز به مهمترین رویدادهای آن ایام کرده است. به عنوان مثال در بحث مربوط به «بقعه صاحب الامر» به نقل از کتاب «ریاض الجنة» سید محمد حسن حسینی زنوزی خویی، به نقش خاندان دنبلی در آبادانی تبریز پس از وقوع زمین لرزه های متعدد این شهر اشاره کرده است.
تحقیق حاضر از روی نسخه چاپی سال ۱۳۳۲ هجری شمسی (با مشخصات ۴۳ صفحه که در قطع رقعی توسط چاپخانه رضایی تبریز به چاپ رسیده است)، صورت گرفته است. روش تحقیق هم بر این اساس بوده که از روی نسخه چاپی، نقل قول ها از منابع متعدد ذکر شده همچون ریاض الجنة، روضه اطهار، اولاد اطهار، روضات الجنان و جنات الجنان، نزهه القلوب، عمدة الطالب، تاریخ وصاف، حبیب السیر و ... استخراج و ضمن توضیحات لازم با استفاده از دیگر منابع موجود سعی در ارائه مطالب بیشتر جهت آشنایی خوانندگان با مباحث مطرح شده بوده که در پایان کتاب در فصلی جداگانه با عنوان «تعلیقات» آورده شده است.
برای آشنایی بیشتر با مولف اثر نیز در ابتدای کتاب، فصلی با عنوان «شرح حال شهید نیکنام میرزاعلی ثقة الاسلام تبریزی» که شامل شرح حال آثار قلمی، اوضاع آذربایجان و تبریز در زمان اشغال روسهای تزاری و دستگیری و اعدام ثقة الاسلام توسط روسها می باشد،آورده شده است.
امید است بازنشر این اثر مورد استفاده و پسند محققان و علاقمندان تاریخ قرار گیرد".
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت میشود، هم کمکاریهای مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریالها و هم حذف از پلتفرمهای نمایشخانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان میدهد کشورهای منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کردهاند و شکلگیری برخی فستیوالها و جشنوارههای مرتبط در این زمینه و البته سرمایهگذاری گسترده در ساخت شهرکهای سینمایی برای تولید پروژههای مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.
البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطورههای تاریخی خود را دستور کار قرار دادهاند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربیها با فیلم «300» دست به کار میشوند و تاریخ ایران را به گونهای دیگر (تحریفآمیز) روایت میکنند و امروز هم «حشاشین» متولد میشود.
این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کمکاری مسئولین امر را نشان میداد که همتی برای سااخت سریالهای تاریخی و پرتره وجود ندارد و سالها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دستاندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیتهای تاریخی تبدیل میشود.
شاید وقت آن رسیده که ساخت سریالهای فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامهریزی کنیم تا مبدأ این شخصیتها با چهرهای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازاننکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایشخانگی و شبکههای اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرمهای نمایشخانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمدهای دیگر این ورود را تحسین کردهاند.
اما مشخص نیست چرا عدهای اصرار دارند چنین سریالهایی در سطح گستردهای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظارهگر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشینها» جزو برنامههای کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیتهایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.
به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایشخانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»
چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار میگیرند و اصطلاحاً سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.
سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»
هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیتهای مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که میتواند نقطه عطف شکلگیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟
انتهای پیام/