Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام حاتم‌پوری با اشاره به نقش مهم مسجد در ساخت تمدن نبوی در صدر اسلام، گفت: در سیره کلامی و رفتاری رسول خدا(ص) مسجد بستر تربیت دینی و آراستگی سبک زندگی به اخلاق و معنویت است. امری که در گام دوم انقلاب به آن نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، فرا رسیدن ایام رحلت جانگداز پیامبر اکرم(ص) فرصتی مغتنم برای بررسی سیره و سبک زندگی ایشان در حوزه های مختلف به عنوان الگوی حسنه ای است که قرآن به آن تصریح دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا حاتم پوری»، امام جمعت مسجد علی بن الحسین(ع) (واقع در بزرگراه شهید محلاتی) و مولف دانشنامه «اخلاق شیعه» به جایگاه مسجد در سبک زندگی رسول خدا(ص) و نگاه حضرت(ص) به جایگاه این خانه های خدا در تمدن سازی پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

مسجد در سیره کلامی و رفتاری پیامبر اکرم(ص) دارای چه جایگاه و اهمیتی است؟

 

بنابر روایتی در بحارالانوار، جلد هشتم، صفحه 192 عبدالله بن مسعود از رسول خدا(ص) نقل می کند که حضرت(ص) فرمودند: عبدالله بن مسعود گفت که رسول خدا(ص) فرمود: هنگامی که به معراج رفتم، جبرییل به من گفت: به بهشت و دوزخ فرمان داده شد که بر تو عرضه شوند. پیامبر (ص) فرمود: بهشت و نعمت هایش و جهنم و عذاب هایش را دیدم. در بهشت هشت در است که بر هر یک چهار کلمه است و هر کلمه از دنیا و آن چه در آن است برای کسی که بداند و بدان عمل کند بهتر است و جهنم دارای هفت در است که بر هر یک سه کلمه نوشته شده است و هر کلمه از دنیا و آن چه در آن است برای کسی که بداند و بدان عمل کند بهتر است؛ آن گاه جبرئیل به من گفت: ای محمد، آن چه را که بر روی درها نوشته شده بخوان.

 

من آن ها را خواندم و دیدم که بر روی در ششم بهشت نوشته شده است: لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله. هر کس می خواهد قبرش وسیع و گشاده باشد باید مسجد بسازد و هر کس می خواهد کرم ها جسم او را در زیر زمین نخورند در مسجدها سکنی گزیند و هر کس دوست دارد جسمش تر و تازه باشد و پوسیده نشود، به نظافت و پاکیزگی مسجد بپردازد و هر کس دوست دارد جایگاه خود را در بهشت ببیند مساجد را فرش کند.

 

این روایت نبوی به خوبی جایگاه و شان مسجد در سیره و سبک زندگی رسول خدا(ص) را ترسیم می کند.

 

مسئله عمران و آبادانی مساجد در سیره نبوی چه جایگاهی دارد و برای آن چه برکاتی تصریح شده است؟

 

رسول خدا(ص) نسبت به عمران و آبادانی مساجد چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی اهتمام داشتند.

بنابر آنچه از آموزه های نبوی برمی آید حضور در مساجد سبب تقویت ایمان و عمل صالح و تعامل و ارتباط با مومنان می شود؛ چنان که برای رفت و آمد به مسجد هشت رهاورد تصریح شده که یکی از آنها یافتن دوستان مومن است.

 

با مرور جایگاه مسجد در سیره نبوی به چه آموزه های گره گشایی برای سبک زندگی امروز جامعه می رسیم؟

 

این سیره به ما می آموزد که تکریم مسجد تکریم خود است به عبارت بهتر، هر قدر برای مسجد کار کنیم جایگاه خود را ارتقاء می دهیم و در سایه انس با مسجد مسیر نزول برکات به زندگی های ما هموار می شود.

آیت الله العظمی مظاهری (حفظه الله) از استادانم می فرمود: بهترین روش تربیت خود و فرزندان محراب و منبر است.

این مهم محقق نمی شود مگر در سایه انس با مسجد، اساسا زندگی بدون این انس به ورطه پوچی می افتد.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ما برای آخرت خلق شده ایم نه برای دنیا. این مسجد است که ما را به این مقصد نزدیک می کند؛ در سیره کلامی و رفتاری رسول خدا(ص) مسجد بستر تربیت دینی و آراستگی سبک زندگی به اخلاق و معنویت است. امری که در گام دوم انقلاب به آن نیاز داریم.

 

اخلاق و معنویت که از کلیدواژه های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است چطور در انس با مسجد تامین می شود؟

 

نحوه ارتباط با فرزند، نحوه مواجهه با ارباب رجوع، گره گشایی از امور مردم، ارتباط حسنه با مردم و مسئولان و ... در سیره نبوی در مسجد آموزش داده می شود و سبک زندگی را به اخلاق و معنویت آراسته می کند دو مولفه ای که در گام دوم انقلاب و در مسیر تمدن سازی بشدت به آن نیاز داریم.

مسجد مکانی است که همه انبیاء افتخار خادمی آن را داشته اند و باید محل اصلی گره گشایی از مردم باشد چنان که ما در مسجد علی بن الحسین(ع) به این مسئله اهتمام داریم و با طرح «مسجد، مردم و مسئولان» کوشیده ایم بار مشکلات مردم را کاهش دهیم.

ارتباط با مسجد به طور اختیاری قیودی را وارد سبک زندگی و آن را به اخلاق و معنویت آراسته می کند. از این رو، مسجد بهترین پایگاه برای رفع ناهنجاری های رفتاری است چراکه حلال و حرام، حقوق خدا و دیگران و ... همه در مسجد آموزش داده می شود.

 

کارکردهای مسجد در صدر اسلام که سبب ساخت تمدن اسلامی در مدینه النبی(ص) شد امروز چقدر در ساخت تمدن نوین اسلامی به عنوان افق گام دوم انقلاب قابل احیاء و بکارگیری است؟

 

باید توجه داشت که گام دوم انقلاب با کودکان امروز و بزرگسالان فردا طی می شود، اگر تربیت دینی نسل آینده را از مسجد رقم بزنیم ارزش هایی همچون ذلت ناپذیری، محبت به مومنان، صلح طلبی، گذشت و ایثار و ... در آنها نادینه شده و گام دوم انقلاب به سلامت طی می شود.

برای این مهم باید بین مسجد و مسجدی، دین و دیندار، اسلام و مسلمان فرق گذاشت اگر دین را از مصادر اصلی آن یعنی قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بگیریم برای ما رهگشا خواهد بود و چنین دینی دچار خدشه و آسیب نمی شود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی نماز جمعه مسجد رحلت پیامبر اسلام پیاده روی اربعین خطبه نماز جمعه ماه صفر گام دوم انقلاب مسجد تراز اسلامی فعالیت های مسجدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی نسب به کمیته اخلاق احضار شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، با اعلام کمیته اخلاق، مهدی هاشمی نسب، مربی تیم فوتبال استقلال تهران جهت ادای پاره‌ای از توضیحات باید روز ۲۶ اردیبهشت ماه در این کمیته حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی
  • ترویج سیره عملی امام رضا (ع) با برنامه های دهه کرامت
  • هاشمی نسب به کمیته اخلاق احضار شد
  • دانش، معنویت و مهارت، لازمه معلم نمونه است
  • دانش، معنویت و مهارت سه‌گانه‌ ارتقای معلم نمونه است
  • عرضه «روایت تولید» در نمایشگاه کتاب تهران
  • کتاب رضای انقلاب به بازار نشر راه یافت
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس