Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@16:11:46 GMT

رویوران: این دو صحنه نمی تواند اتفاقی باشد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۱۹۸۸

رویوران: این دو صحنه نمی تواند اتفاقی باشد

ابوالفضل خدائی: از روز پنجشنبه دوم آبان ماه اعتراضات در عراق شدت یافته و طبق آخرین گزارش های بدست آمده میان تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی در میدان تحریر در قلب پایتخت عراق درگیری رخ داده است. در همین حال نیروهای امنیتی عراق طی دیروز و امروز توانسته اند تعدادی افراد مسلح را در جریان تظاهرات های بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق دستگیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در برخی از ویدئوها که در شبکه های اجتماعی از سوی کاربران معروف عراقی منتشر شده تعدادی افراد مسلح را در حین تیراندازی در جریان تظاهرات در بغداد نشان می دهد که گزارش ها حاکیست برخی افراد نفوذی درصدد به خشونت کشیدن تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق هستند. در همین راستا برخی شخصیت های سیاسی مانند قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق و هادی العامری دبیرکل سازمان بدر به طور ویژه سفارتخانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در آشوب های اخیر و به انحراف کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز به سوی خشونت متهم کرده اند؛ برای بررسی دور جدید اعتراض ها در عراق با حسین رویوران گفت و گو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

به نظر شما مهمترین عوامل در شکل گیری تظاهرات در عراق چه مواردی هستند؟

عوامل متعددی در شکل گیری این تظاهرات دخیل هستند از مهمترین آن می توان به ناکارآمدی دولت عراق، فساد، اختلاس و مواردی از این قبیل اشاره کرد که عامل اصلی به وجود آمدن تحرکات اجتماعی در عراق است. با گذشت 16 سال از سقوط دولت صدام عراق همچنان درگیر مسائل امنیتی مختلف است. مبارزه با گروه های تروریستی مانند داعش و غیره در این سالها یکی از چالش های بزرگ بوده است اما ناکارآمدی های دولت را توجیه نمی کند. گارد ریاست جمهوری صدام و اعضای سازمان امنیت  که در زمان صدام مردم را قتل و عام کرد و جنایات متعددی مرتکب شد و معترضان را به بدترین شکل ممکن از بین برد در حال حاضر حقوق می گیرند. زمانی که این سازمان ها منحل شدند ایالات متحده آمریکا تمامی آنها را حقوق بگیر دولت عراق کرده است.

سوال اصلی اینجاست که در کدام کشور در دنیا چنین اتفاقی رخ می دهد؟! بعثی های سابق در حال حاضر در تلاشند تا مردم و دولت را به جان هم بیندازند و با فتنه انگیزی کشتار دیگری را رقم بزنند. گفتنی است که این افراد در مسائل امنیتی از اطلاعات زیادی برخوردارند و اینکه ما می بینیم در تجمعات اعتراضی شعارهایی در حمایت از رژیم بعث سر داده می شود به همین مساله برمی گردد. دولت آمریکا با دادن امتیازهای بزرگ به بعثی ها دولت عراق در مقابل کار انجام شده قرار داده است. این عوامل به اضافه عناصر خارجی که فضای مجازی را به شدت به کار گرفته است و افرادی که لابلای مردم رخنه کرده اند حوادث اخیر در عراق را رقم زده است.

آیا دولت عراق قادر به مدیریت و کنترل حوادث جاری خواهد بود؟ راه برون رفت از این شرایط چیست؟

دولت عراق برای مدیریت و کنترل اوضاع نیاز به مدیریت اطلاعاتی - امنیتی دارد. بدین معنا که اطلاعات جامع و کاملی از نیروهای بعثی که توبه نکردند و همچنان برای بازگرداندن شرایط به گذشته تلاش می کنند که با جنایت بدست آورد. شاهد بودیم که در جریان تظاهرات تیراندازی هایی صورت گرفت و تعدادی هم کشته برجای گذاشت؛ در همین راستا نیاز است که بعثی ها از صحنه اجتماعی دور شوند. عراق در حال حاضر شرایط مشابه ایران در اوایل دهه شصت را تجربه می کند که در آن برهه منافقین شرایط ناامنی شدید اجتماعی را با ترورهای مختلف به وجود آوردند و در حال حاضر نیز این نقش را بعثی ها در عراق ایفا می کنند. همانطور که عراق برای از بین بردن گروه تروریستی داعش نیاز به عملیات نظامی داشت در این شرایط کار امنیتی و اطلاعاتی راهگشا خواهد بود.

آیا لبنان نیز شرایطی شبیه به عراق را در حال حاضر تجربه می کند؟

هدف گیری دو صحنه که مردم آن طرفدار مقاومت هستند نمی تواند اتفاقی باشد، اگر ناآرامی های الجزایر را نیز در کنار لبنان و عراق قرار دهیم، می توان دریافت که افرادی از بیرون، در حال برنامه ریزی برای بر هم زدن صحنه ها از لحاظ امنیتی هستند تا شرایط سیاسی نیز دچار بحران شود.

پیش بینی شما از آینده عراق و لبنان چیست؟ آیا در روزهای آینده باید انتظار داشت که آرامش به این دو کشور برگردد یا اینکه اعتراضات و ناآرامی ها شدت یابد؟

هر صحنه ای نیاز به مدیر دارد؛ لبنان با مدیریت بحرانی که دبیرکل حزب الله در پیش گرفته است شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با عراق دارد. شب گذشته شاهد بودیم که در لبنان اکثر میادین تقریبا خالی بود و این نشان از مدیریت دقیق و کارآمد سیدحسن نصرالله دارد. وی با برخورداری بودن از توان هدایت اجتماعی، افشاگری، روشنگری و غیره... نقش بسزایی در تحولات دارد. متاسفانه در عراق ما شاهد چنین مدیریتی نیستیم و در الجزایر نیز اوضاع وخیم و کاملا رها شده است. از همین رو امکان بهبودی اوضاع در لبنان وجود دارد اما در عراق این چنین نیست و این کشور نیاز به زمان و هوشیاری بیشتری دارد تا همه چیز به روال عادی خود بازگردد.

310311

کد خبر 1314592

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عراق اغتشاش ناآرامی تجمعات اعتراضی امنیت عراق لبنان سعد حریری حزب الله عادل عبدالمهدی داعش ابوبکر البغدادی ایالات متحده آمریکا سوریه دونالد ترامپ کردهای سوریه سینمای ایران لیگ برتر نوزدهم عراق باشگاه استقلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی عجیب برای سردار آزمون در رم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تیم فوتبال رم با انجام ۳۴ بازی و ۵۹ امتیاز در رده پنجم جدول سری آ قرار دارد و شاگردان «دنیله دروسی» امیدوارند تا در پایان فصل در جمع ۴ تیم بالای جدولی حضور داشته باشند.

در ترکیب فعلی تیم رم، «دیگو یورنته»، «روملو لوکاکو»، «راسموس کریستنسن»، «دین هویسن»، سردار آزمون و «آنجلینو» به طور قرضی از باشگاه های دیگر حضور دارند و اکثر این نفرات در فصل جاری تاثیر زیادی در کسب نتایج رم داشته اند و دروسی خواهان ماندن آنها در تیم خود است.

سایت ایتالیایی «oggisportnotizie» در این رابطه نوشت: بازیکنان زیادی در رم حضور دارند که قراردادشان رو به پایان است و باشگاه رم قصد دارد هزینه های خود را در فصل آینده کاهاش دهد.

این سایت در ارتباط با سردار آزمون مهاجم ایرانی رم می نویسد؛ بازیکن ایرانی نشان داده که ویژگی های مفیدی برای تیم دروسی دارد اما عدم تداوم او باعث شده تا تردید هایی در بین مدیران باشگاه رم به وجود آید.

سایت «oggisportnotizie» در پایان مطلب خود آورده است؛ رم باید هر بازیکن را مطابق با پتانسیل و عملکردش حفظ کند و با توجه به شرایط اقتصادی که دارد، مدیران باشگاه باید دقت های لازم را داشته باشند.

کد خبر 848767 برچسب‌ها ویژه ورزشی سردار آزمون

دیگر خبرها

  • اتفاقی عجیب برای سردار آزمون در رم
  • اتفاقی تلخ برای والیبال ایران
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • حرف‌های چوپان ایرانی که می‌خواست شاه شود!
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم
  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم بیفتد، آنها را ستایش می کنم / زیرنویس فارسی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند