Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:28:18 GMT

امروز هم دیر است

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۲۸۷۹

امروز هم دیر است

تولید بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول کشاورزی اعم از سیب، انگور، چغندرقند، انواع محصولات باغی هسته‌دار، گندم و بسیاری از محصولات زراعی دیگر، آذربایجان‌غربی را به استانی با مزیت بالای کشاورزی تبدیل کرده است ولی طبق برنامه‌ریزی کنونی، ارزش افزوده قابل توجهی از این میزان محصول تولیدی برای استان به ویژه کشاورزان ایجاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذربایجان‌غربی نخستین تولیدکننده سیب، چغندرقند و یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات باغی هسته‌دار اعم از گیلاس، زردآلو، هلو و حتی انگور است.

وجود مناظر نامناسب سیب‌های زیردرختی در کنار جاده‌ها و گوشه زمین‌های کشاورزی، کاهش قابل توجه قیمت در بسیاری از محصولات کشاورزی با فشار تولیدکنندگان و کارخانه‌داران صنایع تبدیلی استان، نارضایتی کشاورزان از تولید محصول خود و در برخی موارد حتی ریختن محصول تولیدی به رودخانه‌ها از جمله مناظر زشت کشاورزی بدون توجه به بازار محصول در آذربایجان‌غربی است و امسال صحنه‌های نامناسب گوجه فرنگی نیز به این بخش افزوده شد.

گوجه فرنگی از محصولات غیرتخصصی کشاورزی در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و این استان طبق گزارش وزارت جهاد کشاورزی، در زمره استان‌های پرمحصول در این بخش در کشور نیست ولی به علت افزایش قیمت در سال گذشته، کشاورزان بدون همراهی و تعامل با جهاد کشاورزی اقدام به کشت این محصول کردند تا با توجه به قیمت بالا، سود سرشاری را از این محصول به دست آورند که اینگونه نشد و از محصول ۱۹۰ هزار تنی تولیدی در این بخش، دهها تن خراب شد یا با قیمتی بسیار کمتر از سال گذشته در اختیار کارخانه‌های تولیدی قرار گرفت.

این در حالی است که با برنامه‌ریزی مناسب در ابتدای سال زراعی و بررسی نیاز استان، استان‌های همجوار و کشورهای همسایه در کنار بررسی وضعیت صادراتی استان با توجه به بخشنامه‌های وزارت خانه‌های متبوع، باید جدولی برای تولید این محصول طراحی می‌شد و کشاورزان نیز در این خصوص از سوی کارشناسان اقناع می‌شدند.

صنعت کشاورزی در دنیای امروز بسیاری از علوم روز را در اختیار گرفته است تا با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت علمی متخصصان و کارشناسان، بهترین راندمان را داشته باشد و بهترین نتایج را موجب شود ولی هنوز کشاورزی در ایران به صورت سنتی مدیریت می‌شود و خبری از بهره‌مندی کشاورزان از علوم روز وجود ندارد که همین امر مشکلات عدیده‌ای را به ویژه در زمان برداشت ایجاد می‌کند.

البته برای فصل برداشت سال زراعی جاری هنوز دیر نشده است و می‌توان با بررسی جداول تولیدی محصولات مختلف در کشور و بررسی نیازهای بالقوه استان و کشور و حتی برخی کشورهای همسایه در کنار توجه به نوسازی بخش کشاورزی با استفاده از اصلاح ژنتیکی و همچنین کاهش سن درختان مثمر در استان، برنامه‌ریزی دقیقی را برای تولید محصولات سال آینده انجام داد تا مشکلات امسال در بهار، تابستان و اوایل پاییز سال آینده گریبانگیر کشاورزان، تولیدکنندگان صنایع تبدیلی، مسئولان بخش کشاورزی نشود که در صورت بروز این مشکلات، دود آن به چشم همه مردم می‌رود.

کاری که به هیچ وجه غیرممکن نیست و با کمی دقت می‌توان آن را به سرانجام مقصود رساند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات سیب آذربایجان غربی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  آذربایجان غربی با   تولید سالانه بیش از 1 میلیون تن معادل  یک سوم سیب درختی   کشور، یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول باغی است.

هر ساله بخشی از این محصول در بازار بصورت تازه خوری مصرف و بخشی نیز به کشورهای مختلف صادر میشود.

اما بخشی از  این محصول  که  در سردخانه های استان ذخیره شده است به دلایل مختلف از بین میرود.

وضعیت مبهم سیب باقیمانده در سردخانه های آذربایجان غربی کام کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش را تلخ می کند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار سیب درختی و مدیریت این محصول در ماههای گذشته انجام داده ایم.

آقای کرمی در جلسه تنظیم بازار استان افزود: آذربایجان غربی قابلیت استفاده از تمام سیب تولیدی استان را ندارد و تولید سیب در این استان بر پایه صادرات برنامه ریزی می شود .

وی خاطرنشان کرد: امسال عوارض ۳۵ درصدی وضع شده برای صادرات این محصول اعمال نشد تا بازار مدیریت شود ولی با این حال بخشی از سیب تولیدی باغداران آذربایجان غربی در سردخانه ها باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: کشاورزان، بخش عمده ای از سیب درختی تولیدی خود را در ایام عید عرضه کردند و براساس اطلاعات سامانه جامع انبارها میزان دقیق سیب موجود در استان ارزیابی و به‌زودی این اطلاعات نشر خواهد یافت.

 

دیگر خبرها

  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ