Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: امروز تنها ۲۰ درصد مردم به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند و ۱۲۰ شهر در کشور نیز هنوز کتابخانه عمومی ندارد.

به گزارش ایسنا، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین با حضور حسام قربانعلی، مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی، نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران و کتابداران در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«امین متولیان» - معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور - در این مراسم با بیان اینکه در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی اتفاق‌نظر خوبی در استان قزوین وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع کار را برای مدیریت جدید کتابخانه‌های عمومی استان هم سخت می‌کند و هم آسان؛ چرا که این استان مسئولان دغدغه‌مندی دارد که می‌توانند کمک‌حال مدیریت جدید باشند.

وی افزود: عمومی بودن کتابخانه‌ها نشان از آن دارد که آحاد جامعه از هر طیف و قشری مستقل از اینکه چه گرایش یا مذهب و سنی دارد می‌تواند در این فضا حضور یافته و از ظرفیت آن استفاده کند.

متولیان تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش شد تا کارکرد اجتماعی و فرهنگی کتابخانه‌ها ارتقاء یابد.

این مسئول با بیان اینکه ملی‌ترین مرکز نخبه‌پروری فرهنگی را می‌توان کتابخانه دانست، گفت: یکی از شبکه‌های بزرگ اما مظلوم ارائه خدمات فرهنگی کتابخانه‌هاست که به‌عنوان پناهگاه مردم مطرح است لذا باید عمومی نیز اداره شود.

وی ادامه داد: امروز تنها ۲۰ درصد مردم به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند و ۱۲۰ شهر در کشور نیز هنوز کتابخانه عمومی ندارد لذا باید تلاش شود تا این فقدان حل شود تا بستر استفاده ۸۰ درصد باقی‌مانده جامعه از کتابخانه‌های استان فراهم شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: اگر وضع بدین‌گونه ادامه پیدا کند در دهه آینده در اداره کتابخانه‌ها مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد لذا باید تلاش شود اداره آن به‌صورت عمومی و ملی درآید.

متولیان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سقف اعتبارات دولتی محدود است و از سوی دیگر کتابخانه‌ها فقط متعلق به یک نهاد دولتی نیست، باید اعتبارات عرصه‌های اجتماعی و کمک‌های عمومی و خیران به سمت کتابخانه‌ها هدایت شود.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از زحمات رؤیا اسماعیلی مدیرکل سابق تقدیر و فاطمه محمدبیگی به‌عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان قزوین معرفی شد؛ فاطمه محمد بیگی دارای مدرک دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی است و پیش‌ازاین به‌عنوان معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، پژوهشگر و مدرس در این دانشگاه مشغول به خدمت بوده است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نهاد كتابخانه هاي عمومي فرهنگ کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۳۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ قاسم فدایی راد، مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام (گوهرشاد سابق) سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این کتابخانه در حال حاضر دارای سه هزار و ۹۱۹ نسخه خطی است که نسخه پشتیبان آنها از طریق کتابخانه دیجیتال این سازمان در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.
 وی افزود: همچنین ۳۵۴۵ نسخه کتاب چاپ سنگی، بیش از ۱۲۰ هزار نسخه کتاب چاپی، ۱۷۰۰ لوح فشرده، ۱۵۰۰ نسخه پایان‌نامه و افزون بر ۱۲۰ هزار نسخه کتاب الکترونیکی با محوریت سیره و معارف اهل بیت (ع) در این کتابخانه وجود دارد. 
 
فدایی‌راد گفت: کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) ویژه پژوهشگران، طلاب علوم دینی و دانشجویان است، اما با توجه به شبانه‌روزی بودن کتابخانه، به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا (ع) و اعضای کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در زمان تعطیلی کتابخانه‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.
 
وی افزود: همچنین این کتابخانه، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تخصصی و شبانه‌روزی در جهان اسلام به شمار می‌آید که از ابتدای تأسیس ویژه ارائه خدمات به آقایان بود، اما بنا به درخواست‌های مکرر مراجعان، بخش بانوان نیز در سال‌های اخیر در آن راه‌اندازی شد
 مسئول امور کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که در مجموع ۴۳۳ هزار و ۵۰۰ زائر و مجاور از خدمات این کتابخانه در سال گذشته بهره‌مند شده‌اند، گفت: کتابخانه به طور میانگین ماهانه به ۲۲ هزار نفر در بخش آقایان و ۱۴ هزار نفر در بخش بانوان ارائه خدمت می‌کند.
 
 
 
 
 
 

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی