Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:54:39 GMT

اعتمادسازی شرط رسیدن به توافق تجاری چین و آمریکا

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۳۵۳۲

اعتمادسازی شرط رسیدن به توافق تجاری چین و آمریکا

در واقع هر دو کشور نسبت به قبل عزم جزم تری برای رسیدن به توافق دارند اقتصادهای اول و دوم جهان بر روی یکدیگر تعرفه های سنگینی وضع کرده اند و باعث رکود اقتصادی خود و دنیا شده اند.

اما مرحله اول از توافق بتدریج در حال اجرا شدن است و این می تواند باعث شود تا آنها برای برخورد با چالش های دیگر نیز راهکارهایی پیدا کنند چین و آمریکا هنوز درمورد حق مالکیت معنوی، مسایل فنی و علمی، ساختارهای اجرایی مستحکم و جلوگیری از انتقال فنآوری اجباری از آمریکا به چین درگیر اختلاف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وصف لیوخه معاون نخست وزیر چین گفته است که این کشور بر اساس منافع متقابل و برابری با آمریکا همکاری هایش را ادامه خواهد داد.

تلاش دو طرف این است که در حاشیه اجلاس آپک در شیلی در ماه آینده میلادی به یک توافق نسبتا قوی دست یابند اگر این هدف حاصل شود آن زمان توافقنامه را رهبران دو کشور امضا خواهند کرد و این می تواند خبر مسرت بخشی برای اقتصاد دنیا باشد که به باور صندوق بین المللی پول وارد رکود بیشتری شده است.

این صندوق بتازگی رشد اقتصادی دنیا را برای سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۳ درصد پیش بینی کرد که از ۳.۲ درصد قبلی کمتر است همچنین اداره ملی آمار چین رشد اقتصادی این کشور را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۶ درصد براورد کرده است که پایین ترین رقم رشد از سال ۱۹۹۲ میلادی است.

این نشان می دهد که تعرفه های سنگینی که آمریکا بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی از ماه جولای وضع کرده تا چه اندازه رشد اقتصادی این کشور را کند کرده است با این وصف «لیو خه» مذاکره کننده ارشد اقتصادی چین بر این باور است که هنوز نگرانی اساسی درباره رشد اقتصادی چین وجود ندارد.

به غیر از موضوع جنگ تجاری که بیشترین تاثیرات منفی را ایفا می کند شیوع بیماری تب برفکی در چین و مساله اعتراضات در هنگ کنگ هم بر رشد اقتصادی چین تاثیرات نامطلوبی داشته است.

معاون نخست وزیر چین می گوید یک اساس نسبتا مطلوب و زمیه سازی خوبی برای رسیدن به توافق مرحله ای ایجاد شده است.

«جرج ووتگه» رییس اتاق بازرگانی اروپا در چین می گوید که شاید بهتر باشد که قبل از اینکه بر چالش ها افزوده شود، دو کشور به سمت اعتماد سازی بیشتر گام بردارند.

وی می گوید که هنوز متغیرها و ساختارهایی وجود دارد که اجازه نمی دهد با قدرت خوشبین باشیم احتیاط هنوز شرط عقل است بیشترین عوامل منفی در میان دو کشور مسایل تجاری است اما طیفی از اختلافات از موضوعات فنی گرفته تا تبادلات انسانی هم بین آنها مناقشه ایجاد کرده است.

مرحله اول توافقات دو کشور در حال اجرا است «گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین می گوید که ما درباره مرحله دوم هم گفت و گوها را شروع کرده ایم.

وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گرفت که مساله لغو همه تعرفه های آمریکا یک موضوع اساسی است که به رسیدن به توافق نهایی کمک زیادی می کند.

چین هنوز دعوتنامه ای به گفته استیون منوچین وزیر بازرگانی آمریکا برای سفر هیات آمریکایی برای دور بعدی گفت و گوها ارسال نکرده است اما معاونان آنها قرار است در طول یک هفته آینده با یکدیگر تلفنی گفت و گو کنند.

فعلا آمریکا افزایش تعرفه از ۲۵ به ۳۰ درصد بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین را اجرایی نکرده است اما معلوم نیست برای روز ۵ مارس که قرار است ۱۰ درصد تعرفه روی ۱۵۶ میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال کند، چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

روزهای آینده به گفته «وندی وو» کارشناس مسایل اقتصادی شرق آسیا از اهمیت زیادی برخوردار است و گفت و گوهای بیشتر آنها می تواند در سرنوشت توافق تجاری تاثیرگذار باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا پکن جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۳۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی،مهرداد بذرپاش که به منظور شرکت در نشست این کمیسیون عازم ابوظبی شده است، افزود: مراودات تجاری ایران و امارات در سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافت و در این سفر هدفگذاری‌های جدیدی با همتای اماراتی مورد توافق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تعداد قابل توجه پرواز‌ها میان دو کشور، گفت: توافقات متعددی در زمینه حمل و نقل هوایی در این سفر مد نظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: بررسی مراودات مالی نیز در دستور کار این سفر قرار دارد. همچنین همکاری‌ها و فعالیت‌های بندری فی ما بین نیز جزو موارد مورد مذاکره است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم