Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@15:08:53 GMT

محمد الموسوی:منشأ تظاهرات لبنان و عراق یکی است

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۵۵۱۸

محمد الموسوی:منشأ تظاهرات لبنان و عراق یکی است

عراق این روز‌ها صحنه تطاهرات مردمی است که به مفاسد اقتصادی، اداری و مالی و نیز فقدان عدالت اجتماعی و بیکاری جوانان اعتراض دارند.

علی‌رغم آنکه مقامات عراقی اعم از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور بر حق مردم در برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز و مطالبه حقوق خود تاکید کرده‌اند و مردم نیز به دنبال تحقق خواسته‌های خود از همین طریق هستند، اما در این بین گروه‌هایی به صورت سازمان یافته و تحت حمایت و هدایت برخی طرف‌های سیاسی در داخل و نیز کشور‌های متخاصمی مانند آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی ورژیم صهیونیستی سعی در به آشوب کشاندن اعتراضات مردمی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دنبال این اقدامات خشونت‌آمیز تعدادی از شهروندان عراقی کشته و زخمی شدند و بسیاری از دفاتر احزاب و گروه‌های سیاسی و اماکن عمومی و خصوصی به آتش کشیده شده است؛ به ویژه آنکه نیرو‌های امنیتی عراق مبتنی بر دستور فرماندهان خود خویشتنداری کرده و در این اعتراضات دست به سلاح گرم نبرده‌اند.

«محمد زین العابدین الموسوی» رئیس دفتر الحشد الشعبی در استان کرکوک عراق ، در ارتباط با ماهیت اعتراضات در این کشور و عوامل تشدید کننده آن گفت: اعتراضات عراق دو عامل اساسی دارد که یکی از آن‌ها نارضایتی واقعی مردم از نبود امکانات خدماتی و رفاهی مناسب، وجود فساد فراگیر در ساختار دولت و سازمان‌های دولتی، بیکاری و مشکلات ریشه دار اقتصادی است که دولت در رفع این نارضایتی ناموفق بوده و علی رغم گذشت چندین سال از سقوط رژیم دیکتاتور بعث همچنان این مشکلات وجود دارد.

شکست محور غربی مقابل محور مقاومت عامل خشونت در اعتراضات عراق است/ منشأ تظاهرات لبنان و عراق یکی است

محمد الموسوی در این خصوص افزود: عامل دوم اعتراضات و در واقع عاملی که رنگ و بوی خشونت به اعتراضات مردمی داده است، دخالت طرف‌های خارجی مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است که از این نارضایتی مردم در راستای تحقق منافع خبیث خود سوء استفاده می‌کنند و اعتراضات را به انحراف کشیده‌اند.

رئیس دفتر الحشدالشعبی در استان کرکوک در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت از کنترل مقامات عراقی خارج شده است و چرا در این اعتراضات شاهد اعمال خشونت آمیز هستیم تصریح کرد: وضعیت از کنترل خارج نشده است، اما به خاطر آنکه نیرو‌های امینتی دستور داشتند با معترضان مقابله نکنند و متعرض آن‌ها نشوند، از این رو معترضان غیرواقعی و کسانی اهداف سیاسی دارند از این شرایط سوء استفاده کرده و سعی دارند با اعمال خشونت‌آمیز اهداف سیاسی امرای داخلی و خارجی خود را محقق کنند.

وی تاکید کرد: نفوذی‌های آمریکایی-صهیونیستی-سعودی در این اعتراضات به دنبال به خشونت‌کشاندن و منحرف‌کردن آن از مسیر واقعی و مسالمت آمیز هستند؛ از همین رو طی روز‌های گذشته شاهد کشته شدن تعدادی از هموطنان بی‌گناه خود بودیم.

وی اتفاقات ناگوار در اعتراضات اخیر عراق را با شکست محور غربی-صهیونیستی- سعودی مقابل محور مقاومت در سوریه و عراق مرتبط دانست و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی هنگامی که دیدند در مقابل محور مقاومت در جبهه‌های مختلف شکست خورده و نبرد واقعی را باخته‌اند، وهنگامی که دیدند گذرگاه مرزی البوکمال- قائم در مرز با سوریه بازگشایی و همچنین روابط لبنان و سوریه در حال بهبود است به جنگ نرم روی آوردند و نه فقط در عراق که در لبنان نیز همین جریان را به راه انداختند و مشاهده می‌کنیم همان شعار‌هایی که در لبنان داده می‌شود در عراق نیز مطرح است و این نشانگر یک منشأ واحد است.

الموسوی در پاسخ به این سوال که آیا تظاهراتی که از روز جمعه آغاز شده با تظاهرات در هفته‌های گذشته تفاوتی داشته است توضیح داد: این تظاهرات با اعنراضات روز‌های آغازین تفاوتی ندارد؛ اما در هرمرحله، هفته و روز برنامه‌های خاص خود را دارد و متناسب با متغیر‌ها و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، شیوه‌های جدیدتری درپیش گرفته می‌شود.

این عضو ارشد الحشدالشعبی در مورد اصلاحات اعلام شده از سوری نخست‌وزیر عراق گفت: قطعا این اصلاحات تاثیرگذار بوده و معترضان حقیقی باتوجه به آن در شیوه اعتراضات خود تغییر ایجاد کرده‌اند و برخی از این اصلاحات مانند کاهش حقوق‌ها، استخدام برخی جوانان در نهاد‌های دولتی و برخی اصلاحات دیگر که نیازمند تبدیل شدن به قانون در پارلمان است، بخشی از خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان بوده و روز‌های آتی مشخص خواهد شد که آیا این اصلاحات واقعی بوده یا خیر که انشالله واقعی خواهد بود.

زین العابدین الموسوی در پایان تاکید کرد: تمام احزاب، گروه‌های سیاسی و مسئولان وظیفه دارند تا اصلاحات لازم را برای تحقق خواسته‌های مردم بکار گیرند و عهده‌دار مسئولیت خود باشند تا عراق همانطور که مرحله سخت تروریسم را با موفقیت پشت سر گذاشت از این مرحله دشوار نیز به سلامت عبور کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لبنان مفاسد اقتصادی رئیس پارلمان اعتراضات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۵۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌ها و اندیشکده‌های تحلیلی غربی از حضور قریب به ۱۸۰ هزار نیروی شبه‌نظامی متعلق به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه گزارش می‌دهند. پس از جنگ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس و اسرائیل توجه به این گروه‌ها تحت عنوان نیروهای نیابتی و همچنین جبهه مقاومت زیاد شده است و یکی از جریان‌های اصلی خبری در رصد تحولات منطقه خاورمیانه شده است. حمایت‌های مستشاری ایران از جریان مقاومت در این منابع در همه تحلیل‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این نیروها در عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سوریه حضور دارند.

کد خبر 847835 برچسب‌ها لبنان خبر ویژه سوریه ایران و فلسطین فلسطین عراق یمن فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • شمار دانشجویان دستگیر شده در دانشگاه‌های آمریکا به بیش از هزار نفر رسید
  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • تظاهرات حامیان غزه در دانشگاه سوربن پاریس
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • تشدید انتقادها از خشونت پلیس آلمان علیه حامیان فلسطینیان
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها