Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@13:47:14 GMT

گندم در بازارهای جهانی ارزان شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۰۶۶۸۲

گندم در بازارهای جهانی ارزان شد

آفتاب‌‌نیوز :

بررسی قیمت محصولات کشاورزی از آن جهت اهمیت دارد که ایران قرار است پس از سه سال خودکفایی متوالی در تولید گندم امسال ۲ تا ۳ میلیون تن گندم واردکند. همچنین واردکننده عمده ذرت محسوب می‌شود و این محصول به عنوان خوراک دام در کشور مصرف می‌شود که ۷۵ درصد وابسته هستیم.

نکته بعدی درباره دانه‌های روغنی است که کشور حدود ۹۰ درصد وابسته به واردات دانه‌های روغنی است و بررسی قیمت‌های آن از این لحاظ که قیمت‌های داخلی متأثر از این قیمت‌ها می‌شود اهمیت پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، امروز در بازارهای جهانی هر بوشل گندم ۵.۵ دلار کاهش یافت و به قیمت ۵۱۲ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

قیمت ذرت هم کاهش ۲.۷۵ دلاری داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۳۸۴ دلار به فروش رفت.

بوشل برای سنجش حجم دانه‌ها کاربرد دارد و وزنی معادل ۵۶ پوند دارد.

اما دانه‌های روغنی افزایش قیمت داشت به طوری که دانه روغنی سویا ۲ دلار افزایش یافت اما دانه خوراکی سویا با افزایش اندک ۱۰ سنتی مواجه شد.دانه روغنی کانولا هم که از در روغن‌کشی استفاه می‌شود ۱.۷ دلار رشد کرد.

در گروه محصولات کشاورزی نرم نیز محصول اساسی شکر رشد اندک یک سنتی داشت، قهوه ۸۰ سنت افت کرد و کاکائو تقریباً ثابت بود.

* افزایش قیمت دام در بازارهای جهانی

امروز قیمت دام زنده ۱.۳۵ دلار و دام پرواری ۱.۰۲ دلار افزایش داشتند. ایران سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و برای تأمین نیاز داخل حدود ۱۵۰ هزار تن نیز واردات صورت می گرد.

قیمت گوشت در بازارهای جهانی بین ۵ تا ۷ دلار است و سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت اختصاص یافت.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گندم بازار جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در روز دوشنبه پس از بالا رفتن قیمت نفت خام عربستان برای فروش به اکثر مناطق و همچنین کمرنگ شدن دورنمای آتش‌بس در غزه افزایش یافت. بدین ترتیب ترس از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه تشدید شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۶ سنت معادل ۰.۴۶ درصد افزایش ۷۸ دلار و ۴۷ سنت معامله می‌شود.

عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام خود به آسیا، شمال غرب اروپا و منطقه مدیترانه را در ماه ژوئن افزایش داده که حاکی از افزایش تقاضا در این مناطق در فصل تابستان است.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیشترین کاهش قیمت هفتگی طی سه ماه گذشته را در هفته گذشته تجربه کردند. نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داد. انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و به تعویق افتادن احتمالی زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور از دلایل کاهش قیمت نفت بود.

آغاز دوباره مذاکرات برای آتش بس در غزه هم تاثیر مخاطرات ژئوپلیتیکی در افزایش قیمت نفت را کاهش داده بود.

اما دورنمای رسیدن به یک قرارداد آتش‌بس کمرنگ شده است. حماس خواستار پایان جنگ در ازای آزادسازی گروگان‌ها شده و بنجامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این درخواست را رد کرده است.

از طرف دیگر، شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های فعال نفت و گاز خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد چاه‌های نفت آمریکا تا ۴۹۹ حلقه پایین آمده که بیشترین کاهش هفتگی از نوامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا در مزارع میاندورود
  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ |برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد