Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا رحمانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‌با اشاره به مرمت کاخ تچر و شورا در فصل دوم مرمت در تخت جمشید، گفت: هدف ما تنها مرمت این بناهای تاریخی نیست، بلکه انتشار اطلاعات علمی از یافته‌های این مرمت به زبان انگلیسی و فارسی نیز جرء اهداف ماست؛ زیرا این اطلاعات می توند منبع علمی مناسبی برای مرمت دیگر محوطه‌های تاریخی در سراسر جهان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که مرمت بر اساس تفاهنامه‌ای آموزشی از سال ۸۹ در حال انجام است، ‌گفت: بخشی از این کارگاه آموزشی در اردیبهشت گذشته برگزار و بخش دوم اکنون در تخت جمشید در حال برگزاری است.

رحمانی با بیان این که کارشناسان ایرانی حاضر در این کارگاه بر اساس حوزه تخصص شان انتخاب شدند، ‌گفت: برای نخستین بار از کارشناسان ایتالیایی نیز درخواست رزومه (سوابق کاری و علمی) کردیم تا افراد متخصص در این کارگاه‌ها حضور پیدا کنند. همچنین در این مرمت قرار نیست تمام فعالیت ها از سوی مرمت‌گران ایتالیایی انجام شود بلکه کارشناسان ایرانی و ایتالیایی کنار یکدیگر به مرمت می پردازند تا بتوان از دانش این کارشناسان در دیگر محوطه‌های تاریخی نیز استفاده کرد.

البته همراه با کارشناسان ایتالیایی برخی تجهیزات مرمت؛ همچون دستگاه‌های لیزر توسط کارشناسان ایتالیایی برای انجام مرمت و فعالیت‌های آموزشی به کارگاه آورده شده است.

وی ادامه داد: با شروع کار مرمت و حفاظت توسط گروه مرمتگران بدون مرز و گروه ایرانی پاکسازی، رسوب زدایی و بازنگری مرمت‌های قبلی در دو مکان ذکر شده در دستور کار قرار گرفت، همچنین طرف ایتالیایی همراه خود تجهیزات مناسب، مواد و مصالح ویژه ای نیز به ایران آورده که در مرمت‌های این فصل در تخت جمشید استفاده شد.

بعد از پایان فصل دوم همکاری‌ها با مرمتگران بدون مرز، کار در سایر نقاط این مجموعه جهانی دنبال خواهد شد و بخش‌های دیگری از این بنا توسط گروه یادشده مرمت این گروه می شود، قرارداد با این گروه برای حفاظت و مرمت بنای جهانی تخت جمشید به مدت پنج سال منعقد شده است.

مرمتگران بدون مرز از کشور ایتالیا در حال انجام فصل دوم مرمت در تخت جمشید هستند. در این فصل کاخ تچر و شورا مرمت می‌شود. پیش از این مرمتگران بیماری‌های سنگ‌های تخت جمشید را نمونه برداری و شناسایی و مواد مرمتی مناسب برای حل مشکلات سنگ‌های تخت جمشید از جمله شیارهای ایجاد شده و گلسنگ‌ها را تهیه کرده‌اند. در هر دو فصل شش مرمتگر ایرانی همراه مرمتگران بدون مرز در فرآیند مرمت تخت جمشید مشارکت دارند. هزینه این مرمت‌ها از سوی حامیان مالی گروه مرمتگران بدون مرز پرداخت می‌شود.

یادمان تاریخی تخت جمشید، متعلق به دوره هخامنشیان یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند. مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تخت جمشید میراث فرهنگی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در نشست مشترک با رییس سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس در ایران، پیرامون آغاز به کار سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در کرمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

روح الله خضری پور از انجام مقدمات برای امضای توافقنامه چهارجانبه با دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سازمان پزشکان بدون مرز و موسسه کنشگران توسعه درخصوص آغاز فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس (MSF) در کرمان خبرداد و گفت:زمینه برای انجام این مهم فراهم آمد.


وی بیان کرد: با توجه به حضور اتباع خارجی در استان کرمان و هزینه‌های بالای درمانی این افراد، پیگیری‌های مکرر از سوی اداره کل امور اتباع استان برای رفع موانع حضور و فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های مرتبط انجام و زمینه فعالیت این سازمان در استان مهیا شد.

خضری‌پور به توافقنامه چهارجانبه بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) و موسسه کنشگران توسعه فردا اشاره و بیان کرد: مقرر شد سازمان مذکور با فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود
  • آاس رم مدیر ورزشی جدید خود را پیدا کرد؛ نیکولاس بوردیسو در آستانه بازگشت به جالوروسی
  • آغاز آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس، همزمان با سراسر کشور