Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت مهندسی مهاب قدس از به پایان رسیدن یک پروژه چندمنظوره و پیچیده سد، نیروگاه و تونل انتقال آب در کشور سریلانکا توسط متخصصان ایرانی خبر داد و گفت: این پروژه فردا (۳۰ اکتبر) با حضور رئیس جمهور سریلانکا افتتاح خواهد شد. ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

ناصر ترکش دوز، مدیر عامل شرکت مهاب قدس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: مهندسان مشاور شرکت مهاب قدس، با پیمانکاری شرکت فراب، موفق به پایان رساندن غرور آفرین پروژه‌ چند منظوره‌ و پیچیده‌ی سد، نیروگاه و تونل انتقال آب در کشور سریلانکا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این طرح شامل دو سد، یک نیروگاه و یک تونل 15.5 کیلومتری است، افزود: ایران در رقابت با شرکت‌های قدرتمند امریکایی، اروپایی و آسیایی، برنده این مناقصه شده بود.

ترکش دوز تصریح کرد: افتتاح سد پاهولپولا و انتقال آب از این سد به سد دایرابا به عنوان بخشی از پروژه‌ چند منظوره اوماویا در تاریخ 30 اکتبر با حضور رئیس جمهور سریلانکا افتتاح خواهد شد که طراحی و نظارت بر ساخت آن بر عهده شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و اجرای عملیاتی آن بر عهده شرکت فراب بوده است.

وی ادامه داد: شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان نماینده‌ شایسته‌ جامعه‌ مهندسی کشور با حضور قدرتمند خود در پروسه‌ مناقصات بین‌المللی مورد حمایت سازمان‌های و نهادهای مالی معتبر از جمله بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آفریقا و ... توانسته است در رقابتی سنگین و تنگاتنگ با شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و آسیایی در بیش از 120 مناقصه‌ی بین‌المللی جزو لیست کوتاه ( 5 شرکت قادر به انجام پروژه‌) قرار گرفته و در 32 مناقصه نیز با پیروزی بر رقبای جهانی خود در عرصه‌ صدور خدمات فنی و مهندسی نام خود را ما بین ده شرکت برتر دنیا به ثبت برساند.

این کارشناس ارشد صنعت آب دلایل این موفقیت را فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم، تعیین بازارهای هدف و آمادگی کامل جهت حضور در این بازارها عنوان کرد و گفت: مهاب قدس بعد از 10 سال حضور در بازارهای جهانی و اتمام بیش از 15 پروژه بین‌المللی توانسته  است بیش از 100 میلیون دلار برای کشور در رسته‌ی صدور خدمات فنی و مهندسی ارز آوردی نماید.

وی افزود: این شرکت به عنوان شرکت صادرکننده نمونه‌ی ملی در صدور خدمات فنی و مهندسی و به عنوان صادرکننده هوش برتر ایرانی، در کشور‌هایی همچون عمان، هندوستان، سریلانکا، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، سوریه، قطر، گینه استوایی، آلبانی، مالی، نیجریه، زیمباوه، اوگاندا، آلمان، آلبانیا و نپال پروژه‌های مهمی را به اتمام رسانده و یا در دست انجام دارد.

مدیرعامل شرکت مهاب قدس با اشاره به افتتاح تونل 15.5 کیلومتری سریلانکا به دست متخصصان ایرانی گفت: بیشتر از 15 کیلومتر در دل خاک‌های جنوب شرق آسیا را کندیم تا به نقطه‌ای برسیم که خلاقیت و هنر مهندسی ایران را در مقابل چشم جهانیان به نمایش درآوریم.

وی افزود: سریلانکا برای ادامه حیات اقتصاد خود نیازمند انتقال آب است اما شرایط زمین و خاک آن طوری است که حفاری باعث ریزش خاک و نشت آب را به همراه دارد و این یعنی به خطر افتادن جان کارگر و متخصص؛ عملیات حفاری در این کشور کار هر کسی نیست؛ سال 2010 پروژه‌ای برای محک زدن توان مهندسی شرکت های بزرگ آمریکایی، اروپایی و آسیایی تعریف شد که نهایتاً این امضای شرکت های ایرانی بود که بر پای قراردادها نشست.

ترکش‌دوز تصریح کرد: این تونل به دلیل عبور از عمق زیاد زمین و قرار گرفتن در حجم قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی، پروژه‌ بسیار سخت و طاقت فرسایی بود اما گره‌ تمام مشکلات پروژه یکی پس از دیگری به دست توانمند و خلاق مهندسان ایرانی باز شد و اینک شاهد افتتاح این پروژه و سیراب نمودن زمین‌های کشاورزی این منطقه هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی مهاب قدس با اشاره به ناکامی مشاوران سوئیسی در اجرای این تونل و ترک پروژه گفت: پس از خروج مشاوران سوئیسی از این پروژه، ​کار به دست شرکت مهاب قدس به عنوان مشاور و پیمانکاری شرکت فراب سپرده شد که با ورود متخصصان ایرانی به این پروژه، ​سرعت اجرای آن 5 برابر شد و مهندسان ایرانی توانستند در یکسال گذشته، 3.9 کیلومتر از این تونل را حفاری کنند که این یک رکورد برای مهندسان ایرانی در جهان است.

ترکش دوز با بیان اینکه پروژه‌ چند منظوره اوماویا در کشور سریلانکا یک پروژه بسیار بزرگ (مگاپروژه) است، ادامه داد: این پروژه شامل دو سد به ارتفاع 35 و 50 متری، یک تونل 15.5 کیلومتری برای انتقال آب از دو رودخانه به سد‌ها و یک تونل عمودی (شفت) نیروگاهی به ارتفاع 630 متری است.

این کارشناس ارشد صنعت آب، طراحی و نظارت بر اجرای اولین و بلندترین شفت عمودی انتقال آب نیروگاهی به ارتفاع 630 متر را​ در دنیا بی نظیر دانست و گفت: تا امروز در هیچ نقطه‌ای از جهان مشابه چنین پروژه‌ای اجرا نشده بود؛ این تونل عمودی، ​آب را به نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید برق 120 مگاواتی منتقل می‌کند.

وی افزود: اعتبار این پروژه بسیار بزرگ، معادل 530 میلیون دلار است که به دست متخصصان ایرانی اجرا می‌شود.

گفت‌وگوی تصویری؛ تشریح نقش گتوند، دز و کرخه در مهار سیلاب بهاری/ سیلابی بزرگ در راه است؟

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80,83/CT1 واژه های کاربردی مرتبط شرکت مدیریت منابع آب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت مدیریت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در اولین رویداد ملی جایزه معماری شیخ بهایی با اشاره بر تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان، گفت: طی سال‌های اخیر با برای تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان با چالش مواجه بودیم و سال‌های گذشته مشکلات متعددی که تبعات اجتماعی در این زمینه در پی آن وجود داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین از سوی دیگر در نظام فنی و اجرایی در زمینه نظام تعرفه گذاری مشکلی وجود نداشت که سال‌های متعددی این موضوع قانونی خود را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در راستای تعیین حق‌الزحمه «مهندسان سازمان نظام مهندسی»، عنوان کرد: هرساله این دغدغه در بین جامعه مهندسان وجود داشته که به دلیل وجود قوانین و مقررات ملی ساختمان است و از سوی دیگر مبحث روش تعیین تعرفه چالش برانگیز و از ۱۸ سال گذشته تاکنون این مقررات بازنگری نشده است.

شکیب با بیان اینکه تعرفه حق‌الزحمه مهندسان براساس هزینه ساخت تعیین می‌شود، تصریح کرد: فرمول محاسبه تعرفه حق‌الزحمه هیچ تطابقی با هزینه ساخت واقعی ندارد؛ برهمین اساس از سال (۱۴۰۱) درخواست بروزرسانی نرخ تعرفه را به سازمان مربوطه ارجاع دادیم.

وی در خصوص میزان مبلغ افزایش حق‌الزحمه مهندسان در سال‌جاری، گفت: تا بدین لحظه رقم دقیقی در این زمینه مشخص نشده و باید تعرفه مهندسان به اندازه تعرفه سازمان نظام پزشکی ۴۰ درصد یا برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد لحاظ شود. البته ناگفته نماند بر مبنای هزینه ساخت باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

این مسؤول عنوان کرد: براساس شرایط فعلی کشور، جامعه مهندسی توقع دارد تا میزان افزایش نرخ حق‌الزحمه طبق نظام پزشکی یا معادل رشد حقوق کارگران باشد.

رونق ساخت ساختمان با معماری‌های با شکوه در کشور

همچنین در ادامه این رویداد، علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: در دهه‌های اخیر ارمغان خلاقیت معماران دور از دسترس قرار گرفته و جلوه آفرینش ساخت و ساز به چشم نمی‌رسد؛ ایران نیاز دارد تا مجدد ساختمان‌های با شکوه مانند ساختمان‌های قدیمی ساخته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه تاکید کرد: معماران باید از چهارچوب قوانین تکراری ساخت ساختمان‌های مکعبی و مستطیلی خارج شوند تا از گونه‌های نوین ساخت و ساز بهره‌مند شوند.

این مسؤول عنوان کرد: یکی از دلایل عمده که موجب دامن زدن به این موضوع می‌شود، حق‌الزحمه است. نظام تعرفه گذاری مسیر خلاقیت و شکوفایی معماران را منحرف کرده و قانون‌گذار باید قانون تعرفه گذاری را تعلیق کند و این اتفاق نیازمند مطالبه جمعی فعالان این صنعت است.

کریمی آنچه در پایان خاطر نشان کرد: ساخت ملک‌های خوش طرح نیازمند سرمایه بوده؛ قطعاً با قیمت‌گذاری‌های دستوری موج خلاقیت معماران شکوفایی نخواهد داشت.

کد خبر 6088762 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟