Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه ایران نقش اصلی را در حفظ امنیت تنگه هرمز و امنیت انرژی وابسته به آن دارد، امریکا و متحدانش در قالب سناریوهای مختلف، هر از گاهی تلاش می‌کنند که واقعیات مبرهن را به‌گونه‌ای دیگر نشان دهند. ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تنگه هرمز مهمترین شاهراه ترانزیت دریایی نفت جهان است به‌طوری که حدود 20 درصد نفت خام جهان برای فروش به کشورهای خریدار، از این تنگه عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته به دلیل نیاز آمریکا به نفت منابع خلیج فارس و لزوم تامین امنیت خلیج فارس برای آمریکا، این کشور  با حضور غیر قانونی خود در خلیج فارس سعی در حفظ امنیت جریان انرژی از تنگه هرمز داشته است، اما در حال حاضر به نظر می رسد سیاست جدید آمریکا بر این مبنا است که به دلیل افزایش روزافزون  تولید نفت آمریکا، این کشور دیگر نیازی به محافظت از جریان انرژی دراین منطقه ندارد.

در طی ماه‌های گذشته دونالد ترامپ در پیام توئیتر خود اعلام کرد که چرا آمریکا باید از محلی محافظت کند که دیگران به آن  وابسته  هستند؟

اما موضع گیری مقامات آمریکا کمی عجیب بنظر می رسد؛ زیرا واقعیت این است که در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود یک سوم از کل نفت جهان را تامین می کنند و این بیش از مقداری است که در سال 1980 باعث شد تا آمریکا از نیروی دریایی خود برای مقابله با حملات دریایی به نفتکش ها در خلیج فارس استفاده کند.

بنابراین  صحبت های مقامات آمریکا یا به این معنی است که واقعیت های بازار را به درستی درک نکرده اند و یا می خواهند به بهانه کم اهمیت نشان دادن این منطقه، با کمک گرفتن از کشورهای دیگر علاوه بر حفظ قدرت منطقه ای خود، هزینه حضور نظامیان آمریکا در منطقه را کم کنند. زیرا اقدام اخیر آمریکا و بحث تشکیل ائتلاف امنیت خلیج فارس از یک سو و اقدام فیزیکی علیه کشتی گریس 1 از طریق فشار به دولت محلی از سوی دیگر، خلاف صحبت های مقامات آمریکا بوده است.

عدم پیروی جبل الطارق از دستور آمریکا

با وجود آنکه ایران نقش اصلی را در حفظ امنیت تنگه هرمز و امنیت انرژی وابسته به آن دارد، امریکا و متحدانش در قالب سناریوهای مختلف، هر از گاهی تلاش می‌کنند که واقعیات مبرهن را به‌گونه‌ای دیگر نشان دهند و با دروغ پردازی‌هایی، ایران را عامل برهم زدن امنیت تنگه هرمز معرفی کنند، تا علاوه بر فشار به ایران، هزینه مالی و سیاسی حضور خود در منطقه را با همراه کردن کشورهای دیگر کاهش دهند.

یکی از نمونه‌های دروغ پردازی‌های ناکام امریکا در گزارشی با موضوع "منطقه راهبردی تنگه هرمز و دلایل اهمیت آن" که در نشریه فرانسوی «لو موند» منتشر شده، از زبان گزارشگران فرانسوی آمده است. 

در بخشی از این گزارش آمده: "13 ژوئن سال 2019، دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. یکی از این نفتکش‌ها نروژی و دیگری ژاپنی بود. آمریکا، ایران را به عنوان عامل حمله به نفتکش‌ها در 13 ژوئن متهم و تصاویری را در این زمینه منتشر کرد. ارتش آمریکا با استناد به این تصاویر تاکید می‌کند نیرو‌های ایرانی در حال برداشتن یک مین عمل نکرده از روی یک نفتکش هستند تا هرگونه سند دست داشتن خود در این حملات را از بین ببرند؛ اما مشکل اینجاست که تصاویر منتشر شده از سوی آمریکا به هیچ وجه قانع کننده نیست.

نخستین دلیل این است که اپراتور نفتکش ژاپنی که 13 ژوئن هدف حمله قرار گرفت، نسخه‌ای کاملا متناقض با نسخه آمریکا مطرح کرد. بنا بر اعلام اپراتور ژاپنی، عامل انفجار مین‌گذاری نبود. خدمه کشتی ژاپنی اعلام کردند یک شی پرنده به کشتی نزدیک و سپس منفجر شد که موجب به وجود آمدن یک سوراخ بر روی کشتی شد. از سوی دیگر این نخستین باری نیست که آمریکا برای هم سو کردن متحدانش دروغ می‌گوید.

هدف آمریکا از مطرح کردن این اتهامات علیه ایران کاملا واضح است. آمریکا می‌خواهد متحدان اروپایی نیز به ایران پشت کنند. ایران که از تبادلات اقتصادی محروم می‌شود در آن شرایط انتخاب دیگری به غیر از پذیرش مذاکره دوباره در مورد توافق هسته‌ای را نخواهد داشت."

شاهرگ نفتی جهان - 3 |مرور حوادث تاریخی تنگه هرمز و اثرش بر قیمت نفت

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT7 واژه های کاربردی مرتبط صادرات نفت ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صادرات نفت ایران صادرات نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشورها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشارهای شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشورهای دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.
در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یوآنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآوردها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشورهای مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

کد خبر 847194 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل موساد خبر ویژه تحریم

دیگر خبرها

  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است