Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-05@19:55:53 GMT

پیش بینی قیمت مسکن تا سال 1399

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۲۷۸۶

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کسادی معاملات مسکن تا شب عید ادامه خواهد داشت، گفت: رکود فعلی بی سابقه نیست و در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ نیز با توجه به افت شدید معاملات ۳۰ تا ۴۰ درصد برگشت قیمت داشتیم اما هم اکنون نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند؛ در حالی که جهش حدود ۲۰۰ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ همانند دوره فعلی با توجه به افت شدید معاملات، برگشت قیمت داشتیم که قیمت نسبت به سال قبل از آن ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین آمد. اما در حال حاضر برگشت قیمت نداریم و قیمت‌ها حدود ۲۰۰ درصد نسبت به ابتدای سال قبل بالا رفته است. خانه‌ای که در تهران متری هشت میلیون تومان معامله می‌شده الان به متری ۲۴ میلیون تومان رسیده است.
از ۱۰۰ سال قبل مسکن یک کالای گران بوده است
وی افزود: شرایط بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت می گیرد. دولت به سیستم بانکی بدهکار است، کسری بودجه دارد و نتوانسته جلوی تورم را بگیرد که مردم با کمبود درآمد مواجه شده اند. بنابراین چرخه اقتصاد کند شده و از سوی دیگر نقدینگی در سیستم بانکی بلوکه شده است. الان شما هر بانکی بروید می‌گوید ۲۰ تا ۲۲ درصد سود می‌دهم پولت را اینجا بگذار. طرف هم می بیند در شرایط کنونی نمی تواند یک فعالیت اقتصادی مناسب داشته باشد که بیش از سود بانکی درآمد به دست بیاورد پول را به بانک می سپارد و به همین نسبت درآمد خانوارها محدود به ۲۰ تا ۲۲ درصد می شود و قدرت خرید در همه زمینه ها از جمله مسکن پایین می آید. مضافا اینکه مسکن یک کالای بسیار گران است. از ۱۰۰ سال قبل هرکس می خواست خانه بخرد همه چیز را می فروخت تا بتواند خانه دار شود.
رکود تا شب عید ادامه دارد
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن حداقل تا شب عید با رکود دست و پنجه نرم می کند، گفت: از نیمه دوم زمستان احتمالا بازار مسکن مقداری فعال می شود و معاملات بالا می رود؛ به شرطی که همین شرایط در اقتصاد باشد؛ یعنی قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار تومان باقی بماند.
محتشم ادامه داد: از نیمه بهمن ماه امسال معاملات افزایش پیدا می کند؛ آن هم به این دلیل که معمولا اقتصاد ایران هر ساله به شکل سیستماتیک با تورم مواجه می شود و مردم این موضوع را در نظر می گیرند و بعضی افراد هر طور شده یک خانه می‌خرند که از گرانی سال بعد پیشگیری کرده باشند.
وی در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن شهر تهران گفت: هم اکنون تقریبا در شمال شهر معامله ای انجام نمی شود. در مناطق یک و سه هم قیمت‌ها جهش کرده و هم واحدها بزرگ متراژ است که با توجه به پایین آمدن توان خرید، معاملات به کف رسیده است. اما در مناطق جنوبی و مرکزی به دلیل اینکه واحدهای کوچک و ارزان‌تر متناسب با توان اقشار متوسط عرضه می شود تقاضا نسبت به مناطق یک و سه بیشتر است.
این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: هم اکنون که قیمت مسکن ۲۰۰ درصد بالا رفته شاید تا سه چهار ماه قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد پایین بیاید اما قطعا بیش از این مقدار افت نخواهد کرد. الان رکود است و در شرایط رکود، فروشندگان نیاز به نقدینگی دارند. به همین دلیل قیمت را مقداری پایین می آورند. افت نسبی قیمت تا زمانی که رکود ادامه داشته باشد یعنی نیمه دوم بهمن ماه ادامه پیدا می کند.
طرحهای دولتی آنقدر زمانبر می شود که خاصیت خود را از دست می دهد
رییس سابق انجمن انبوه سازان استان تهران درباره تاثیر طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، گفت: دولت‌ها طرح‌هایی که می دهند در ابتدا خوب است ولی در اجرا آنقدر زمان‌بر می شود که خاصیت خود را از دست می دهد. وزیر راه و شهرسازی گفته می خواهم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ بسازم. الان حدود یک سال از این طرح گذشته و هنوز خیلی از قراردادها بین دولت و سازندجگان منعقد نشده یا بعضی هم که منعقد شده در شرایط ابتدایی ساخت و ساز است و تا سال آینده هم تمام نمی شود. تا بخواهد این واحدها وارد بازار شود با کلی تقاضا در بازار مسکن مواجه می شویم؛ زیرا به ازای هر ازدواج و طلاق، یک تقاضا در بازار مسکن شکل می گیرد و دولت‌ها هرگز نتوانسته اند متناسب با تقاضای جاری، مسکن تولید کنند. از سوی دیگر کسری سال‌های اخیر هنوز جبران نشده است.
محتشم درباره اوضاع ساخت و ساز در بخش خصوصی نیز گفت: املاک تجاری که تقریبا به اشباع رسیده اما هنوز برخی باور مشغول به ساخت مال هستند. مال در تمام دنیا از رده خارج شده و فروش اینترنتی جایگزین آن شده است. اما در ساخت و ساز مسکونی یک سری فعل و انفعالات در اطراف شهرهای بزرگ به جریان افتاده است. در تهران به خاطر سیاست غلط مدیریت شهری در دوره های قبل ساخت و ساز به شکل بی‌ضابطه انجام می شد و تراکم بالا رفته بود. شورای شهر فعلی جلوی این اقدام را گرفته و اجازه ساخت بیش از چهار طبقه نمی‌دهد که البته اقدام منطقی و درستی است اما به هر حال ساخت و ساز محدود شده است. به همین دلیل حجم ساخت و ساز به اطراف تهران منتقل شده و شاهد رونق نسبتا خوبی در شهرهای اقماری هستیم.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: قیمت مسکن پیش بینی قیمت مسکن سال 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند.
 

 سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن