Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد تقی نجفی دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انواع نارسایی کلیه اظهار کرد: نارسایی کلیه به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود. افرادی که به نارسایی کلیه دچار هستند باید درمان‌های جایگزین کلیه را انجام دهند که یکی از این درمان‌ها دیالیز خونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: مبتلایان به نارسایی کلیه از نوع حاد ممکن است به مدت چند روز دیالیز را انجام دهند سپس کلیه دوباره کار خود را آغاز می‌کند و نیازی به دیالیز نیست.

بیشتر بخوانید: دیالیز صفاقی باید جایگزین دیالیز خونی شود / دیالیز شکمی در کشور ناشناخته مانده است

علل نارسایی حاد کلیه

این دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در نارسایی حاد کلیه چندین علل دخالت دارند که مهمترین این علل افت فشار خون است. افت فشار خون می‌تواند در طول عمل جراحی اتفاق بیفتد. مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های شیمی درمانی هم می‌تواند در نارسایی حاد کلیه نقش داشته باشند که در این موارد پس از چند روز دیالیز، دوباره کلیه‌ها فعالیت طبیعی خود را آغاز می‌کنند همچنین برخی سرطان‌ها هم موجب ایجاد لیز سلولی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دیالیز در بدن شما چه می‌کند؟ +مراقبت‌های پس از آن

نجفی تاکید کرد: در مواردی که به فرد خون اشتباه تزریق می‌شود هم ممکن است خون فرد گیرنده لیز شود که این موضوع هم می‌تواند نارسایی حاد کلیه را ایجاد کند که در این موارد شخص باید بلافاصله دیالیز شود البته پس از چند روز دیالیز، کلیه‌ها فعالیت طبیعی خود را ادامه می‌دهند.

او تصریح کرد: افرادی که ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی انجام می‌دهند، اشخاصی که زیر آوار می‌مانند و کسانی که شکنجه می‌شوند هم ممکن است به نارسایی حاد کلیه دچار شوند.

نارسایی مزمن کلیه

این دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دیالیز مزمن ممکن است به دنبال نارسایی حاد کلیه‌ها اتفاق بیفتد که این دیالیز در مواردی انجام می‌شود که کلیه‌ها نمی‌توانند به حالت طبیعی خود برگردند. ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و سنگ کلیه هم می‌توانند کلیه‌ها را از کار بیندازند، که در این موارد هم انجام دیالیز ضروری است.

 سالیانه چند نفر در کشور دیالیز می‌کنند؟

نجفی یادآوری کرد: سالیانه حدود ۴۰ هزار نفر در کشور دیالیز انجام می‌دهند و ۹۰ درصد دیالیز‌هایی که در کشور انجام می‌شود، از نوع مزمن است به عبارتی بیماران دچار نارسایی مزمن کلیه‌ها باید هفته‌ای سه بار دیالیز کنند.

انتهای پیام /

دلیل نارسایی حاد و مزمن کلیوی 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه «غذای پزشکی» از ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، خسروشاهی اصل،   استاد دانشگاه ارومیه این دستاورد را با حمایت بنیاد ملی علم ایران بدست آورد.

این  محقق درخصوص تعریف غذا‌های پزشکی گفت: غذا‌های پزشکی، نسل جدیدی از غذا‌ها هستند که با غذا‌های متداول و نیز غذا‌های فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذا‌ها،   کمک به درمان بیماران است.

وی افزود: موضوع تحقیق یکی از نیاز‌های جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد؛ چرا که در این بیماری، پانکراس به تدریج توانایی تولی آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

خسروشاهی گفت: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این پژوهشگر گفت: کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیر قابل جبران است و، چون منبع عمده انرژی چربی است احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود. با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذا‌های پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند استفاده کرد.

وی افزود:  با توجه به اینکه ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است، می‌توان در تهیه غذا‌های پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر از معده به سلامت عبور کند.

دیگر خبرها

  • اگر این بیماری‌ها را دارید غذای کنسروی نخورید
  • ۲۶ مرکز دیالیز در آذربایجان‌غربی ارائه خدمات می‌دهند
  • با مشکلات ناشی از افکار منفی آشنا شوید
  • بیمه سلامت چگونه از بیماران تالاسمی حمایت می کند
  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران / ثبت اطلاعات گروه‌های خونی نادر برای مواقع ضروری
  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • غذای پزشکی تولید شد
  • مراقبت‌های ضروری بعد از تعویض مفصل زانو + فیلم
  • تهیه «غذای پزشکی» از ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی 
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/