Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@15:53:44 GMT

شخصیت امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد مشهور است

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۳۵۴۹

شخصیت امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد مشهور است

عالم اهل سنت هرمزگان گفت:شخصیت امام رضا رضی الله عنهم می توان ازچند وجه مورد بررسی قرار داد، یکی از آن ها علم این حضرت می باشد،ایشان به عنوان عالم آل محمد مشهور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیخ علی ماهیگیر، عالم اهل سنت هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمزبه جایگاه والای امام رضا (ع) در بین اهل سنت اشاره کرد و اظهار کرد: ابوالحسن علی الرضا (ع) فرزند موسی بن جعفر رضی الله عنهم همواره مورد احترام اهل سنت، علما و فضلای جهان اسلام در تمامی دوران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شخصیت امام رضا رضی الله عنهم را می توان ازچند وجه مورد بررسی قرار داد،یکی از آن ها علم این حضرت می باشد،ایشان به عنوان عالم آل محمد مشهور است.

عالم اهل سنت هرمزگان تصریح کرد:دربین عامه خاصه مشهور است که امام رضا رضی الله عنهم وارث علومی هستند که از جد بزرگوارشان امام باقر (ع)و امام صادق(ع) به ایشان رسیده  است واین امام عزیز حرکت علمی ایشان را ادامه دادند.

شیخ ماهیگیر با بیان اینکه شخصیت امام رضا (ع) از تولد در مدینه منوره تا مرو در سه محور مورد توجه قرار گرفته است؛ اظهار کرد: یکی محورهای مهم شخصیت آن حضرت که در کتب و نوشته های علمای اهل سنت مورد توجه، تجلیل و تمجید قرار گرفته، علم آن حضرت است و به سبب وسعت و وفور علم، ایشان را معدن علم و عرفان ذکر نموده اند و آورده اند که در حالی که بیست و چند سال بیشتر نداشت در مسجد النبی فتوا می داده است.

امام جمعه اهل تسنن گوهردو شهرستان سیریک تصریح کرد: برخی از ائمه حدیث از امام رضا(ع) روایت نموده اند ابن حجر عسقلانی ایشان را از کبار العاشره یعنی بزرگانی که تابعین را ندیده اند و از اتباع تابعین روایت می کنند بر شمرده است.

ماهیگیر در ادامه بیان کرد: آن حضرت به هنگام ورود به نیشابور مورد استقبال گسترده و بی نظیر مردم و علمای اهل سنت از جمله علمای بنام عصر چون ابوزرعه و محمد بن اسلم و در موضعی دیگر مورد استقبال یحیی بن یحیی ، اسحاق بن راهویه ، احمد حرب ، محمد بن رافع و … و تکریم اعلی قرار گرفته و از ایشان خواسته شده تا آنها را به دیدار جمال چهره شان مفتخر نموده و برایشان حدیث روایت نماید و حدیث سلسه الذهب ایشان در این خصوص مشهور است و حاکم نیشابوری، ابونعیم اصفهانی ، ابن حجر هیثمی و … آن را آورده اند .

وی اضافه کرد: امام احمد حنبل رضی الله عنه از ائمه اربعه اهل سنت در تایید آن فرموده که لو قرئت هذا الاسناد علی مجنون لبریء من جنته و یا لافاق من جنونه.

امام جمعه اهل تسنن هرمزگان عنوان کرد: در دوران مأمون خلیفه عباسی ، آن حضرت به سئوالات علما، فقها و متکلمان از ادیان و مذاهب مختلف پاسخ می داده و در مناظرات شرکت می فرمودند کتاب مناظرات ایشان توسط عیسی یقطینی حاوی هجده مسأله نگاشته ولی متاسفانه اینک در دسترس نیست و از این جهت خسران و ضایعه ای برای میراث مکتوب عربی اسلامی است.

ماهیگیر گفت: سوای علمای اعصار مختلف ، معاصرین نیز به علو مکانت ایشان اشاره دارند به عنوان مثال دکتر خلدون احدب استاد علوم حدیث در دانشگاه جده عربستان مکانت علمی و شأن ایشان را تأیید و تمجید نموده و یا باقر امین ورد عضو اتحادیه مورخان عرب در مورد رساله طب آن حضرت پژوهش هایی دارد.

وی با بیان اینکه جایگاه علمی و اجتماعی امام رضا (ع) باعث توجه مأمون خلیفه عباسی گردیده است؛ افزود:  به طوری که امر خلافت بعد از خود را به ایشان تفویض نموده و ولایت عهدی اش را به ایشان سپرده اگر چه برخی آن را تحمیلی ذکر نموده اند هم چنین ضرب سکه بنام آن حضرت توسط مامون و ازدواج دخترش به ایشان در برخی منابع اهل سنت آمده است که نشان از بعد اجتماعی زندگی آن حضرت است کرم و جود و سایر سجایای اخلاقی ایشان مورد توجه شاعرانی چون ابونواس و دعبل واقع شده قریب به اتفاق مورخین بر این سجایا و شأن اجتماعی ، معنوی و علمی شان صحه گذاشته اند.

عالم اهل سنت هرمزگان در ادامه گفت:وجود مرقد مطهر آن حضرت در این سرزمین شخصیتی که میهمان ملت ایران بود و  این افتخار مردم ماست به میزبانی فرزندی از فرزندان رسول خدا یعنی مهمانی  که امروز سفره میزبانی ایشان گسترده است.

وی تصریح کرد: جهان اسلام و امت اسلامی با در اختیار داشتن چنین مواقفی از علمای اسلام نسبت به شخصیت آن حضرت ، می تواند به عنوان محور وحدت اسلامی بهره ببرد.

امام جمعه موقت اهل سنت گهردو شهرستان سیریک خاطرنشان کرد: حضور حضرت امام رضا (ع) در ایران منشاء برکات و نعمت های زیادی شده که مهمترین آن تقویت پیوند امت اسلامی با ولایت و امامت می باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۳۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

متن پیام سید محمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیت الله حاج سید حسین خمینی

با درود به روان تابناک آیت حق حضرت شیخ مرتضی حائری و حضرت سید مصطفی خمینی، درگذشت بانوی با فضلیت سرکار معصومه خانم حائری مادر گرانقدرتان را که واسطه العقد مبارک میان مرجعیت شریف حائری و خمینی بود صمیمانه به جنابعالی، خانواده بزرگوارتان و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای این فقیده سعیده آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

با احترام
سید محمد خاتمی،‌۱۴۰۳/۲/۶

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تسلیت سیدمحمد خاتمی به محسن مهرعلیزاده پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی به علیرضا قربانی

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است