Web Analytics Made Easy - Statcounter

این به اصطلاح «نخستین گفتگوی» دو کامپیوتر به ایجاد شبکه‌ای انجامید که بعدها با نام اینترنت همه جهان را فرا گرفت و هم اکنون چهار میلیارد نفر را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

پنجاه سال پیش لئونارد کلیرناک، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس (یوسی‌ال‌ای) و چارلی کلاین، دانشجوی دوره دکترایش می‌خواستند از طریق «آپرانت» (APRANET)، شبکه بین‌دانشگاهی که بعدها به اینترنت بدل شد، پیامی را از کامپیوتر این دانشگاه به کامپیوتر دیگری در موسسه پژوهشی استانفورد در فاصله ۶۰۰ کیلومتری در همین ایالت بفرستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آپرانت دانشگاه‌هایی را به هم متصل می‌کرد که برای برنامه آپرا (APRA) در وزارت دفاع آمریکا مربوط به تکنولوژی‌های جدید نظامی کار می‌کردند.

در آن هنگام فقط چهار دانشگاه در آمریکا کامپیوتر داشتند، کامپیوترهایی که به اندازه یک اتاق با سیستم تهویه در زیر کف‌ بودند: دانشگاه یوسی‌ال‌ای، استانفورد، دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا  و دانشگاه یوتا.

پیامی که کلینراک و کلاین می‌خواستند بفرستند، کلمه «login» بود. اما سیستم آنها به محض آنکه دو حرف اول این کلمه را تایپ کردند، از کار افتاد و بنابراین کامپیوتر دوستشان در استنفورد در ابتدا حرف‌های LO را دریافت کرد. حدود یک ساعت طول کشید تا آنها توانستند همه کلمه را بفرستند، اما دو حرف LO در تاریخ اینترنت ثبت شدند.

دو سال بعد در ۱۹۷۱ نخستین ای‌میل بوسیله ری تامیلنسون، پژوهشگری در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (ام‌آی‌تی) فرستاده شد که برای نخستین بار نشانه @ در آن به کار رفته بود تا دریافت‌کننده خاص پیام را مشخص کند.

اما ایجاد شبکه جهانی اینترنت آنچنان که ما امروز می‌شناسیم، به سال ۱۹۸۹ مربوط می‌شود، هنگامی که تیم برنارد-لی متخصص بریتانیایی علوم کامپیوتر شبکه وب و تکنولوژی‌های برای دسترسی، ایجاد و اشتراک صفحات وب را اختراع کرد. او نخستین صفحه وب را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد.

اما بسیاری از خدمات و وب‌سایت‌هایی که شاخص اینترنت مدرن هستند، سال‌ها بعد به وجود آمدند. وب‌سایت آمازون تازه از سال ۱۹۹۵ بود که شروع به فروش کالا کرد و در آن هنگام فقط یک فروشند مجازی کتاب بود و موتور جستجوی گوگل بری نخستین بار در سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرد و آی‌تیونز، فروشگاه مجازی موسیقی شرکت اپل در سال ۲۰۰۳ برپا شد.

همچنین فیس‌بوک که بزرگترین شبکه رسانه اجتماعی در حال حاضر تا سال ۲۰۰۴ اختراع نشده بود. یوتیوب، سایت پرطرفدار اشتراک ویدئو، تازه در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و توئیتر کارش را تازه در سال ۲۰۰۶ شروع کرد (کاخ سفید نخستین پیام توئیتریش را در سال ۲۰۰۹ فرستاد). بالاخره اینستاگرام، شبکه اشتراک عکس در سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرد.

اینفوگرافی: تاریخچه اینترنت پنجاه سال بعد

کلینراک اکنون در حال افتتاح آزمایشگاهی است که به تحقیق درباره همه جنبه‌های اینترنت خواهد پرداخت- به خصوص برخی از پیامدهای ناخواسته آن.

کلینراک می‌گوید:‌ «اینترنت تاحد باعث دموکراتیزه شدن و امکان یافتن افراد برای بیان عقاید فردی‌شان شده ست، اما اکنون دریافته‌ایم که اینترنت مکانی مناسب برای بروز سویه‌های تاریک انسان‌ها هم هست»، از ترویج عقاید افراطی و نفرت‌پراکنی گرفته تا انتشار اطلاعات نادرست و آزار دیگران.

کلینراک می‌گوید: «ما به عنوان مهندس به این رفتارهای شریرانه فکر نمی‌کردیم. من اصلا به فکر ایجاد شبکه‌های اجتماعی نبودم. من به حرف زدن انسان‌ها با کامیپوتر و حرف زدن کامپیوترها با کامپیوترها فکر می‌کردم، نه حرف زدن مردم با مردم.»

آزمایشگاه جدید «کانکشن» در دانشگاه یوسی‌ال‌ای به پژوهش درباره موضوعاتی از جمله یادگیری ماشین، شبکه‌های اجتماعی، بلاک‌چین و اینترنت چیزها و نیز راه‌های مقابله با شرارت‌های آنلاین خواهد پرداخت.

مجله اینترنت کد خبر 460791 برچسب‌ها اینترنت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۵۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

‏بعضی مدیران ⁧‫#دولت_رئیسی‬⁩ نقش ⁧‫#شاه‌سلطان‌حسین‌صفوی‬⁩ را بازی می‌کنند و با آمارهای قلابی،دل خود و رئیس‌جمهور را خوش می‌کنند.

‏عده ای هم در پستهای‌اقتصادی با ایفای نقش ⁧‫#محمودافغان‬⁩ مملکت را ویران می‌کنند.

‏جمع کوچکی از وزرا هم پشیمان از حضور در دولت،لحظه شماری می‌کنندتا دولت تمام شود!

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902683

دیگر خبرها

  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد
  • مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند
  • ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار
  • ممنوعیت تیک‌تاک به «شکاف اینترنت» سرعت می‌بخشد
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • شبکه هابل برای اولین بار با یک ماهواره ارتباط بلوتوثی برقرار می‌کند
  • توسعه ارتباطات سیار با نصب و راه‌اندازی دکل اینترنت سرعت در قلعه خواجه
  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • آغاز بکار دفتر استاندارد و استانداردسازی در چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح چهارمین دفتر استاندارد و استاندارد سازی در چهارمحال و بختیاری