Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@16:57:42 GMT

محرمانه‌ها اضافه شد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۶۶۴۰

محرمانه‌ها اضافه شد

روزنامه شرق نوشت: براساس تبصره 6 بند ج قانون برنامه و بودجه سال 1398: «دستگاه‌هاي اجرائي موظف‌اند معافيت‌ها و تخفيفات مالياتي و گمرکي قانوني را به‌صورت جمعي‌خرجي در حساب‌هاي مربوط به خود ثبت كنند. دستورالعمل اجرائي اين بند توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تصويب اين قانون تهيه و ابلاغ مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گمرك جمهوري اسلامي ايران و سازمان امور مالياتي هر شش ماه يك ‌بار گزارش اين معافيت‌ها و تخفيفات را به كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ارائه مي‌كنند. عملكرد معافيت‌ها و تخفيفات گمرکي به‌عنوان ماليات بر واردات وصولي گمرك جمهوري اسلامي ايران محسوب خواهد شد. به‌منظور افزايش شفافيت و پاسخ‌گويي دولت، سازمان برنامه و بودجه موظف است جدول معافيت‌هاي مالياتي را در جداول پيوست بودجه‌هاي سنواتي ثبت كند». 

 دولت گزارش معافيت‌ها را به مجلس ارائه نداده است
الياس حضرتي، رئيس کميسيون اقتصادي، در گفت‌وگو با «شرق» با بيان اينکه از سوي سازمان برنامه و بودجه در مورد اعلام معافيت‌ها و تخفيف‌هاي مالياتي و گمرکي، گزارشي به مجلس تا اين لحظه ارائه نشده است، مي‌گويد: در حال حاضر قانون ماليات بر ارزش‌افزوده در دستور کار است که بخشي از آن به معافيت‌هاي مالياتي ارزش‌افزوده پرداخت و هنوز تکميل نشده است. با اين حال او تأکيد کرد: دولت بايد قبل از ارائه بودجه سال 1399، کارکرد بودجه سال 1398 را به مجلس ارائه دهد.


 سازمان برنامه از تکليف قانوني خود سر باز مي‌زند
محمدتقي فياضي، کارشناس اقتصادي، در گفت‌وگو با «شرق» با بيان اينکه سازمان برنامه و بوجه موظف است گزارش‌هاي شش‌ماهه به نهادهاي نظارتي ارائه دهد، مي‌گويد: طبق قانون بودجه سال 1351، سازمان برنامه بايد گزارش شش‌ماهه و گزارش يک‌ساله به همراه گزارش سال‌هاي برنامه را ارائه دهد. طبق برنامه ششم نيز در بخش مربوط به نظارت و گزارش‌دهي، دولت بايد گزارش سه‌ماهه ارائه دهد، اما چنين گزارش‌هايي ارائه نمي‌شود، زيرا سازمان برنامه از پاسخ‌گويي فرار مي‌کند و با وجودي‌ که تکليف قانون است، از ارائه گزارش امتناع  کرده و  فقط يک گزارش خزانه‌اي منتشر مي‌کند که آن هم مربوط به ارقام کلان بودجه است.


اعلام محرمانه‌بودن آمار
او ادامه مي‌دهد:‌ از امسال، با توجه به اعلام محرمانگي آمارهاي سازمان برنامه و بودجه، نهادهاي پژوهشي امکان تهيه گزارش و انتشار عمومي آن در راستاي ايجاد شفافيت را ديگر ندارند. وقتي سازمان برنامه و بودجه، گزارش‌هاي خود را از دسترس عموم خارج مي‌کند، اين عمل او با شعارهاي جديد سازمان مبني بر اصلاحات، فاصله دارد، زيرا مهم‌ترين رکن سازمان، شفافيت اطلاعات و در دسترس قرارگرفتن بودجه براي دسترسي عموم است.


از او درباره اعلام معافيت‌ها و تخفيف‌هاي مالياتي و گمرکي مي‌پرسم که موضوعاتي محرمانه به شمار نمي‌روند. فياضي مي‌گويد: اين اقدام سازمان برنامه و بودجه به سابقه تاريخي آن باز مي‌گردد. سازمان‌ها علاقه‌اي به گزارش‌دهي ندارند و تکليف قانوني‌بودن هم آنها را مجاب به ارائه گزارش نمي‌کند. در نهايت، ديوان محاسبات در گزارش تفريغ بودجه اين نوع تخلفات را اعلام مي‌کند، اما آن‌قدر تخلفات زياد است كه جز موارد معدودي که دستگاه‌ محکوم شده و به انفصال خدمت ختم مي‌شود، دستگاه‌هاي ديگر نگراني چنداني ندارند. در نتيجه نظارت ديوان محاسبات نيز به جايي نمي‌رسد.


عدم پيگيري مجلس به دليل نزديکي به انتخابات
اين کارشناس اقتصادي با اشاره به شرايط کنوني مجلس، ادامه مي‌دهد: مجلس اکنون وارد پروسه انتخابات شده و خيلي تمرکزي روي پيگيري اين موضوعات ندارد. دستگاه‌ها هم از فرصت استفاده مي‌کنند، زيرا علاقه‌اي به گزارش‌دهي ندارند.


اين کارشناس مرکز پژوهش‌هاي مجلس مي‌افزايد: ماليات‌ها بيشتر براي قسمتي از بخش عمومي معنا پيدا مي‌کند که شامل دولت و شهرداري‌ها، سازمان تأمين اجتماعي و نهادها و بنيادهاي انقلاب اسلامي مي‌شود. منتها چون بنا از ابتدا کج نهاده شده، معافيت به ظاهر برداشته و اعلام شده به‌صورت جمعي‌خرجي اين معافيت‌ها در بودجه سالانه درج مي‌شود. اما اگر دقت کنيد چيزي در حدود 100 ميليارد تومان براي نهادهاي عمومي و انقلابي ماليات در نظر گرفته شده که براي بنيادها و نهادها رقم بسيار اندکي است. هدف شفاف‌سازي بوده است تا مشخص شود گردش مالي آن‌ها چقدر است.


 دريافت ماليات از نهادها و بنيادها، ضمانت اجرائي ندارد
فياضي تصريح مي‌کند: چند سال است که اين رديف بودجه براي اعلام جمعي خرجي نهادها و بنيادها در نظر گرفته شده و هنوز ماليات چنداني نيز براي آنها در نظر گرفته نمي‌شود و شفاف‌سازي خاصي صورت نگرفته و مردم و کارشناسان نمي‌دانند گردش مالي فعاليت‌هاي اقتصادي اين بنيادها و نهادها، چقدر است و چقدر بايد ماليات بپردازند. جالب آن است که هيچ‌‌گونه ضمانت اجرائي نيز براي آنها در نظر گرفته نشده است. حالا فرض بر اينکه گزارش هم ارائه دادند؛ اما از‌آنجا‌که ضمانت اجرائي وجود ندارد، باز هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به کاهش درآمدهاي نفتي به ‌واسطه تحريم‌ها، از ايجاد بندهاي مالياتي جديد به‌عنوان ايجاد درآمد براي دولت اشاره کرده و مي‌گويد: کمبود درآمدهاي نفتي مي‌تواند دولت و مجلس را به تحرک وادارد که به سراغ اين نهادها و بنيادها رفته و پرداخت ماليات از سوي آنها را مطالبه کنند؛ زيرا نهادها و بنيادها، بخش بزرگي از منابع عمومي را در اختیار دارند؛ بدون آنکه در مصارف آن شريک باشند.

او با اشاره به شيوه همکاري در شراکت در مصارف عمومي از سوي نهادها و بنيادها، ادامه مي‌دهد: آنها يا مي‌توانند از طريق پرداخت ماليات در اين مصارف شريک شوند يا اينکه در طرح‌هاي عمراني که نظارت‌پذير است، مشارکت کنند؛ بنابراين در مجموع وعده جمعي خرجي نهادها و بنيادها در برنامه بودجه سال 98، خاصيت اجرائی چندانی ندارد و به هدف اصلي خود که شفاف‌سازي مالي است، نرسيده است. در واقع، به صرف اينکه دريافت ماليات از اين بخش‌ها را در بودجه درج کنيد، ماليات‌ستاني رخ نخواهد داد.


 ناکامي دولت و مجلس در مواجهه با  برخی دستگاه‌ها
فياضي با اشاره به تلاش‌هاي ناموفق دولت و مجلس براي اخذ مجوز برای وارد شمول کردن بنيادها و نهادهاي انقلابي، مي‌افزايد: دولت و مجلس چند بار براي اصلاح بودجه در بخش مالياتي و دريافت ماليات از نهادها و بنيادها اقدام کرده است؛ اما هر بار با مخالفت شوراي نگهبان روبه‌رو شده است. به عقيده من، دولت با همراهي مجلس مي‌تواند اين‌بار به سبب کاهش شديد درآمدهاي نفتي با اقناع  آنها را مجاب کنند تا با پرداخت ماليات با دولت همراهي کنند. در‌هر‌حال دريافت ماليات و حذف معافيت‌ها از بخش‌هايي که در شمول پرداخت ماليات نيستند؛ تا اندازه‌اي درخور‌توجه است که دولت بتواند کمبود درآمدهاي نفتي را با آنها جبران کند و با حذف تنها حدود نيمي از معافيت‌هاي مالياتي، حداقل بودجه جاري خود را تراز کند.

او با ارائه راهکاري براي اخذ مجوز دريافت ماليات از بنيادها و نهادهاي انقلابي، تصريح مي‌کند: دولت اگر مي‌خواهد با مخالفت شوراي نگهبان روبه‌رو نشود، بايد از سوي شوراي هماهنگي سران قوا اقدام کند. در‌هر‌حال دولت اکنون با مشکل جدي کمبود منابع به سبب وصول‌نشدن درآمدهاي نفتي مواجه است و در بودجه جاري مشکل دارد و بودجه عمراني هم معطل مانده است. در اين شرايط به نظر مي‌رسد بتواند شوراي هماهنگي سران قوا را قانع کند تا با دريافت مجوز از رهبري، بتواند از بنيادها و نهادهاي انقلابي، ماليات درخور‌توجهي کسب کرده و به خزانه‌داري واريز کند تا باعث جبران کسري بودجه شود. البته در‌اين‌باره تاکنون تحرکي از سوي دولت يا مجلس ديده نشده است.


 ارائه‌نشدن آمار تفکيک‌شده از سوي گمرک
کارشناس مرکز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به بخش گمرکي نيز توضيح مي‌دهد: حقوق گمرکي کمتر از ماليات‌ها براي دولت درآمدزايي خواهد داشت. با‌اين‌حال حقوق گمرکي بين هفت تا 12 درصد است که وابسته به حجم واردات نهادها و بنيادهاست که با کسر آنها بتوانيم روي حقوق گمرکي و ميزان درآمدزايي اين بخش براي دولت تمرکز کنيم؛ اما در نظر داشته باشيد که اطلاعات گمرک هم در سال جاری فقط در حد کليات اعلام شده است.

علاوه‌بر‌آن اطلاعات گمرک براساس کالا و کشور تقسيم‌بندي شده است و مشخص نيست سهم هرکدام از آنها در واردات و صادرات چقدر است تا معافيت‌ها نيز براساس آن مشخص شود. با‌اين‌حال احتمالا گمرک اين اطلاعات را در اختيار دارد؛ ولي تا حالا منتشر نشده است. به‌نوعي در همه بخش‌ها، در سال جاری پرده‌اي روي اطلاعات کشيده شده است.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اخذ ماليات از بخش‌هاي اقتصادي نهادهاي نظامي نيز مي‌گويد: قرارگاه خاتم‌الانبيا که در صدر فهرست قرار دارد، به‌ صورت جمعي خرجي، اطلاعات خود را ارائه مي‌دهد که در برخي سال‌ها ارقام درخور‌توجهي را در بودجه عمراني در سطح چهار تا پنج هزار ميليارد تومان به خود اختصاص مي‌دهد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بودجه آمار محرمانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی

با وجود اینکه قالیباف در دومین جلسه مشترک دولت و مجلس، تاکید کرده بود جلسه دیگری با دولت برگزار نخواهد شد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، از برگزاری مجدد جلسات مشترک دولت و مجلس خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین، درحالی که ضرب الاجل قالیباف برای دولت رئیسی برای ارائه برنامه و راهکار‌های مدیریت بازار‌های اقتصادی، روز یکشنبه به پایان رسید نه تنها خبری از ارائه برنامه نشد، بلکه معاون رئیسی با انتشار نامه‌ای به مجلس ضمن بی توجهی آشکار به این ضرب الاجل، بر عملکرد اقتصادی دولت رئیسی با ارائه آمار‌هایی مُهر تایید زد.

قالیباف در نشست روز چهارشنبه هفته گذشته با دولتی‌ها تاکید کرده بود که جلسه سومی درکار نیست و اگر دولت در این بازه زمانی برنامه‌ای ارائه نکند، خود مجلس دست به کار خواهد شد، با این وجود، اما روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در گفتگویی که با ایسنا داشت، با اشاره به برگزاری دو جلسه با حضور مقامات دولتی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسائل ارزی در کشور مدعی شد حتما جلسات مشترک دولت و مجلس مجددا برگزار خواهد شد.

حاجی بابایی البته این را هم گفت که «تاکنون طی دو جلسه مهم با مقامات دولتی درباره ارز بحث و گفتگو کردیم و نظرات خود را گفتیم و نظرات دولت را نیز شنیدیم و در نهایت نیز قرار شد تا دولت راهکار‌هایی را که مورد توافق دولت و مجلس است و می‌توانند مشکلات را حل کنند، اتخاذ نماید.»

سکوت معنادار قالیباف

از سوی دیگر با اینکه تصور می‌شد با پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دولت و نامه معاون رئیسی به مجلسی ها، قالیباف وارد فاز پاسخگویی شود، اما او در هیچ کدام از جلسات علنی این هفته مجلس اشاره‌ای به این واکنش دولت و پایان مهلت تعیین شده برای دولتمردان نداشت.

موضوعی که این احتمال را به ذهن متبادر کرده است که یا توافقی دیگر به مثابه توافق گذشته بین دولت و مجلس در پشت پرده صورت گرفته است یا قالیباف در فضایی که تحت فشار زیاد از سوی تندرو‌های نزدیک به دولت قرار دارد نمی‌خواهد این فضا را علیه خود تشدید کند.

گفتنی است که دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ماه، با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شده بود.

محمد باقر قالیباف، در این جلسه با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفته بود؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه (۹ اردیبهشت) برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

دیگر خبرها

  • سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • سندسازی درباره نیکا شاکرمی برای به حاشیه بردن اعتراضات علیه اسرائیل
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم