Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای ایده تحصیل ۶۰ ساله از سوی برخی دانشگاه‌های معتبر دنیا می‌تواند زندگی شغلی فارغ‌التحصیلان را تا مدت‌ها تضمین کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ فاطمه صائبی صفت- رویکرد جدیدی در مورد آموزش عالی در جریان است که بر اساس آن، دوره یادگیری و سر کلاس نشستن چهار سال نیست، بلکه می‌تواند بیش از ۶ دهه طول بکشد و دانشجویان کنونی دانشگاه‌ها می‌توانند در طول عمرشان به یادگیری ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحصیل ۶۰ ساله در دانشگاه مدلی در حال توسعه است که در درجه اول بازوی یادگیری مداوم را در دانشگاه‌ها شکل می‌دهد تا با هدف توسعه یک مدل یادگیری فراتر، شعار «ز گهواره تا گور دانش بجوی» را اجرایی کند. در دنیا بسیارند افرادی که بار‌ها و بار‌ها مشاغل خود را تغییر می‌دهند و صنایع امروزی نیز آنچنان نیازمند پیشرفت سریع هستند که کارمندان باید به طور مداوام مهارت‌های جدید را یاد بگیرند.

هانتینگتون دی لمبرت، معاون بخش ادامه تحصیل و گسترش دانشگاه هاروارد که رهبر جنبش دانشگاه ۶۰ ساله است، در این مورد می‌گوید: ایده اصلی تحصیل ۶۰ ساله، ایجاد بازار کار و امنیت شغلی است. کارمندان آینده هر پنج سال یک بار باید شغلشان را تغییر دهند، احتمالا باید این کار را ۶۰ تا ۸۰ سال تکرار کنند و برای هر تغییر شغل باید مهارتی را یاد بگیرد که در دانشگاه نیاموخته‌اند.

گری متکین، معاون بخش آموزش مداوم دانشگاه کالیفرنیا، نیز در این مورد می‌گوید: هرچند که تحصیل در ۶۰ سال، نام جدیدی برای یادگیری مادام‌العمر به نظر می‌رسد، اما تفاوت در این است که یک موسسه آموزشی دوره‌ها و برنامه‌های رسمی آموزشی را در مقاطع مختلف زمانی برای دانشجویانش برگزار می‌کند.   مزیت‌های تحصیل ۶۰ ساله چیست؟ وی می‌افزاید: برنامه درسی ۶۰ ساله می‌تواند اساس دانشگاه‌ها برای ایجاد گرایش‌های مختلف در سال‌های متوالی و همینطور توجه به تربیت نیروی کار متناسب با نیاز هر منطقه باشد.  
متکین معتقد است که این رویکرد نه تنها به نفع دانشجویان است، بلکه نقش دانشگاه‌ها را نیز افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که دانشگاه کمک بیشتری به جامعه کند. هزینه اندک دوره‌های آموزشی، مدارک قابل انتقال (به جای ماندن در یک موسسه دانشجویان می‌توانند مدارک خود را با خود به موسسات دیگر ببرند)، برگزاری برخی کلاس‌ها به صورت حضوری و برخی دیگر به شکل آموزش مجازی یا آنلاین بخشی از مدل تحصیل ۶۰ ساله هستند.

چنین مدل آموزشی موجب می‌شود که ارتباط بیشتری میان دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان برقرار شود و همچنین بدون در نظر گرفتن مکان آن‌ها و از طریق کمک‌های مالی و خدمات شغلی، پشتیانی بیشتری از دانشجویان شود.

علاوه بر این کوتاه شدن ساعات کلاس درس، تمرکز بیشتر روی مهارت‌های شغلی (هم مهارت‌های سخت مانند یادگیری زبان جدید کامپیوتر یا فناوری و هم مهارت‌های راحت مانند یادگیری چگونگی مشارکت در مکالمات و گفتمان‌های سخت) و همچنین مد نظر قرار گرفتن چالش‌های واقعی زندگی، مورد پژوهی و مطالعه از دیگر ویژگی‌های مدل تحصیل ۶۰ ساله است.

تنها با پنج هزار دلار مادام‌العمر درس بخوانید و مهارت بیاموزید از آنجا که بیشتر دوره‌ها در این رویکرد برای همه باز است، نیازی به تعهد بلند مدت نیست و هزینه آن کمتر از گرفتن مدرک تحصیلی معمولی است و این دوره‌ها برای طیف گسترده‌تری از دانشجویان با زبان‌های مختلف قابل دسترس خواهد بود. در حالی که هیچ برنامه مکتوبی در مورد تحصیل ۶۰ سال وجود ندارد، چند دانشگاه از جمله دانشگاه کالیفرنیا، هاروارد و واشنگتن در حال تدارک اجرای این برنامه هستند.  
به گفته رووی برانون، معاون دانشگاه واشنگتن، دوره کامل اخذ مدرک دوره‌های تحصیل در ۶۰ سال، حدود ۹ ماه به صورت پاره وقت طول می‌کشد که هر کدام از دوره‌ها بین ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه خواهند داشت، حتی برای دانشجویانی که در دوره‌هایی با هزینه کم شرکت می‌کنند و نیاز به کمک مالی دارند، صندوق غیراعتباری در نظر گرفته شده که این امر در دنیای آموزش عالی غیرمعمول است.

پیش‌بینی‌ها بر این است که تعداد فارغ‌التحصیلان جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است و موردی که همگان تقریبا با آن موافقند نیاز به راهنمایی بیشتر است؛ موضوعی که در مصاحبه با دانشجویان دانشگاه هاروارد نیز مکررا مطرح شده است. از آنجا که بخش عمده‌ای از برنامه‌های درسی تحصیل ۶۰ ساله روی زندگی کاری متمرکز است، آموزش مهارت‌های شغلی متناسب با بازار کار دارد و این همان چیزی است که فارغ‌التحصیلان را دوباره روانه دانشگاه‌ها می‌کند.

چه دانشگاه‌هایی به تحصیل مادام‌العمر فکر می‌کنند؟
سال گذشته موسسه فناوری جورجیا گزارش دو سالانه‌ای را تحت عنوان «نوآوری تعمقی، آموزش مادام العمر» منتشر کرد که در آن نقشه راه آموزش عالی را در این موسسه در ۲۰ سال آینده تشریح کرد. در این نقشه راه چیزی شبیه به رویکرد تحصیل در ۶۰ سال مطرح شد.  
گفتنی است، تحصیل در ۶۰ سال فقط به ایالات متحده آمریکا محدود نمی‌شود. دانشگاه نیوکاسل در سیدنی استرالیا در حال حاضر حدود ۱۵۰ دوره کوتاه یک تا دو روزه را ارائه می‌دهد تا افراد بتوانند به صورت حضوری یا به صورت آموزش مجازی در آن شرکت کنند و مهارت جدید یاد بگیرند.

این دانشگاه دوره‌ها را از سه سال پیش شروع کرده است و حدود ۲ هزار دانشجو در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند که میانگین سنی آن‌ها بین ۳۵ تا ۵۰ سال است. یکی از اساتید این دانشگاه می‌گوید: ما دریافته‌ایم که افراد دیگر به دنبال مدرک تحصیلی نیستند. از سوی دیگر نیز کارفرمایان به جای مدرک تحصیلی به دنبال مهارت و توانایی افراد هستند و همین امر موجب شد که به فکر برگزاری این دوره‌های کوتاه مدت در دانشگاه بیفتیم.

گذرنامه‌های یادگیری الکترونیک
دانشگاه نیوکاسل همچنین در حال کار روی مفهوم گذرنامه یادگیری الکترونیک است که در آن همه مدارک و اعتبارات و دوره‌های آموزشی همانند تمبر‌های گذرنامه روی آن درج می‌شوند.

کیفیت یا مدرک؟
پروفسور دید می‌گوید: تحصیل در ۶۰ سال نیاز به حمایت افراد و نهاد‌های دیگر دارد تا فرهنگ‌سازی شود. دانشکده‌ها و سرپرستان دانشگاه‌ها باید پتانسیل دانشگاه خود را بسنجند و بررسی کنند که آیا بهتر است مدرک‌گرایی را افزایش دهند یا فرهنگ صدور گواهینامه در ازای دوره‌های کوتاه مدت را و اینکه کدام یک از این‌ها بار مالی بهتری برای آن‌ها دارد.

وی می‌افزاید: هنوز این طرح با سوالات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است، اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که آموزش عالی دچار اختلالات بسیاری شده و تحولی در این مسیر لازم است. من معتقدم که در آینده، آموزش به سمت آموزش مادام‌العمر در دانشگاه‌ها می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحصیل 60 ساله مهارت آموزی دانشجویان امنیت شغلی دانشگاه هاروارد آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۶۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه رشد بیسوادی یکی از تبعات بازماندگی از تحصیل است، گفت: با انسداد مبادی بیسوادی و بازماندگی از تحصیل، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی که ریشه در جهل و بیسوادی دارد، از بین می‌رود.

عبدالله حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای تحقق مدیریت بازماندگی از تحصیل، برنامه انسداد مبادی بیسوادی با تاکید بر شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال و تکمیل پوشش تحصیلی دانش‌آموزان این دوره با محوریت سامانه شهید محمودوند به منظور شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل، در دستور کار این استان خوزستان قرار گرفته است.

وی افزود: این سامانه ذیل سامانه سیدا، استقرار یافته و فرآیند اجرایی آن نیز طبق بخشنامه ضمیمه به دستورالعمل و راهنمای سامانه، برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

حبیبی بیان کرد: بر این اساس روند شناسایی بازماندگان از تحصیل توسط استان‌ها با تخصیص پیگیری‌کننده که غالبا فردی جهادی و از کارکنان رسمی آموزش‌ و پرورش است به هر یک از کودکان بازمانده از تحصیل آغاز می‌شود و فرد پیگیری‌کننده بر اساس آدرس و چک‌لیست پیش‌بینی‌شده، نسبت به شناسایی و تعیین وضعیت فعلی کودکان با استفاده از ظرفیت نیروهای محلی، اقدام می‌کند، به گونه‌ای که این عملکرد در سامانه و در سطوح مختلف توسط منطقه، استان و کشور قابل رصد است.

وی افزود: این سامانه وضعیت بازماندگان از تحصیل را در دو مولفه‌ فاقد پیگیری‌کننده و دارای پیگیری‌کننده اعم از شناسایی نشده، در حال پیگیری، در انتظار تایید و پیگیری شده و همچنین علت بازماندگی از تحصیل کودکان را در ۲۰ گویه به ‌منظور پایش و برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم، مورد بررسی قرار می‌دهد.

لزوم انسداد مبادی بیسوادی

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیگیری هدف برگرداندن بازماندگان از تحصیل به درس و تاثیرگذاری آن در جامعه گفت: مهم‎ترین رسالت آموزش و پرورش ابتدایی، افزایش عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی است که با انسداد مبادی بیسوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان و .... محقق می‌شود.

وی بیان کرد: طبعا با انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی که ریشه در جهل و بیسوادی دارد، از بین می‌رود.

حبیبی با اشاره به تبعات بازماندگی از تحصیل تصریح کرد: طبعا اگر کودک در سنی که لازم‌التعلیم است به مدرسه نرود، از فرصت یادگیری مسائل آموزشی و تربیتی در کنار گروه همسالان محروم می‌ماند و بیشتر در معرض خطراتی مانند بزهکاری، عدم رشد تربیتی و اخلاقی و ... قرار می‌گیرد و یکی از بزرگ ترین تبعات این مساله رشد بیسوادی است.

راهکارهایی برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل

وی بیان کرد: تشکیل کارگروه استانی و طراحی و برنامه‌ریزی برای شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل استان خوزستان، طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش استان،‌ تشکیل کارگروه متناظر در ادارات آموزش و پرورش سطح استان و صدور ابلاغ برای اعضای کارگروه برخی از راهکارهای کاهش آمار بازماندگی از تحصیل هستند. استفاده از ظرفیت سایر نهادها برای جذب کودکان بازمانده و رفع علل بازماندگی از تحصیل، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان بسیج دانش‌آموزی و برقرای ارتباط (تماس تلفنی و حضوری) با والدین کودکان بازمانده از تحصیل نیز از دیگر راهکارها در این خصوص است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شناسایی موانع آموزشی و علل بازماندگی دانش‌آموزان طبق لیست ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش، تسهیل شرایط ثبت‌نام و ایجاد قوانین لازم در انعطاف زمان و مکان و محتوای آموزشی و ارزشیابی تحصیلی، مشارکت در تعیین سازمان و نهاد مسئول برای پیگیری وضعیت هر یک از بازماندگان از تحصیل شناسایی‌شده بر اساس دلیل بازماندگی نیز در این خصوص باید پیگیری شود.

وی افزود: برگزاری جلسه با مدیران مدارس ابتدایی به صورت مجزا در نواحی و مناطق از سوی معاونت آموزش ابتدایی استان خوزستان با هدف انجام اقدامات لازم توسط مدیران مدارس برای پوشش حداکثری و جذب کودکان بازمانده به ویژه کودکان بازمانده از پایه اول، و تشکیل تیم‌های ارائه خدمات درمان و بهبود مشکلات یادگیری برای دانش‌آموزان جذب‌شده در طول سال تحصیلی با همکاری مراکز اختلالات یادگیری در استان نیز از دیگر راهکارها هستند.

حبیبی عنوان کرد: در ادامه روند پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان، برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده برای والدین کودکان جذب‌شده و فرهنگ‌سازی با هدف آگاهی از فواید ادامه تحصیل و اشتغال در آینده،‌ اجرای فعالیت‌های جبرانی و رفع نواقص یادگیری کودکان جذب‌شده با استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان و معلمان داوطلب،‌ ارائه خدمات مشاوره‌ای سازشی و تحصیلی تخصصی به دانش‌آموزان و والدین آنان در هسته‌های مشاوره،‌ حمایت و اعطای هزینه کمک تحصیلی به دانش‌آموزان با توجه به علل بازماندگی از تحصیلی و تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی بین دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی از آموزش دور مانده‌اند،‌ پیگیری می‌شود.

وی افزود: انجام مشاوره تلفنی و حضوری با والدین دانش‌آموزان بازمانده  و معرفی مدارس برای ثبت‌نام،‌ هماهنگی با واحد امور بانوان اداره‌کل و ادارات آموزش و پرورش برای ارائه خدمات،‌ تهیه برنامه و کلیپ‌هایی برای آموزش و اطلاع‌رسانی به والدین در مورد جذب بازماندگان از تحصیل و پخش از طریق صدا و سیمای مرکز استان خوزستان و پیگیری اقدامات انجام‌شده در نواحی و مناطق برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل نیز دیگر راهکارهای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل هستند.

عوامل بازماندگی از تحصیل در خوزستان

وی گفت: ازدواج، فوت، مهاجرت به خارج یا داخل کشور، کوچ‌نشینی ویژه عشایر، اشتغال به کار کودک، نبود مدرسه یا دوری مدرسه، فقر مالی خانواده، بیماری صعب‌العلاج، شرایط استثنایی کودک مانند معلولیت شدید ذهنی و جسمی و ...، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی کودک با عواملی مانند طلاق، اعتیاد و ... از عمده عوامل بازماندگی از تحصیل در خوزستان است.

حبیبی گفت: اشتباه بودن مشخصات سجلی، ضعیف بودن جثه کودک و صبر والدین برای تحصیل در سال‌های آینده، مشکلات فرهنگی و ممانعت اولیا از تحصیل، ترس از مدرسه و وابستگی به اولیا، کبر سن کودک، بیماری اولیا، مفقودی کودک، الزام قانونی مبنی بر عدم ارائه‌ خدمات، عدم تمایل کودک به مدرسه و نیاز به مشاوره و تحصیل در مراکز غیرمجاز و فاقد مجوز رسمی از دیگر علل بازماندگی از تحصیل در خوزستان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود