Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود تندرو روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: همچنین اجرای طرح‌های عمرانی در مسیر کوچ عشایر استان،‌ زندگی طبیعی آنان را با مشکل مواجه می‌سازد که برای جلوگیری از این آسیب، باید برای آمدوشد عشایر در محل برخورد با این طرح‌ها،‌ زیرگذر و یا روگذر احداث شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر مشکل‌های عشایر ساکن قم،‌ افزود: عشایر استان باوجود انتقال مستمر آب به‌وسیله تانکر، در مواقعی برای دسترسی به آب سالم و بهداشتی با مشکل مواجه می‌شوند که برای آب‌رسانی به‌موقع به آنان باید در مناطق محل حضورشان، ایستگاه‌های دایمی عرضه آب ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: رساندن آب و سایر مایحتاج عشایر استان به‌صورت مطلوب،‌ همچنین نیازمند اصلاح و بهسازی راه‌های دسترسی به مکان‌های حضور عشایر ساکن در قم است.

تندرو گفت: عشایر استان در تامین نهاده‌های موردنیاز برای پرورش دام‌هایشان به حمایت‌های دولتی نیاز دارند و باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند درزمینهٔ تولید گوشت قرمز ظرفیت‌های فراوان خود را نشان دهند.

وی بیان کرد: اگر کاروانسرا و یا مکان دیگری در محدوده آمدوشد عشایر برای عرضه محصولات تولیدی آنان، اختصاص داده شود،‌ عشایر استان می‌توانند سطح درآمد خود را افزایش دهند و این به حفظ زندگی عشایری در قم کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در قالب دوره‌های سوادآموزی نیز ازجمله مهم‌ترین نیازهای عشایر استان است که باید هرچه سریع‌تر با امضا تفاهم‌نامه‌های مشترک میان نهادهای متولی اجرایی شود.

بر اساس آخرین سرشماری، ۳۰۵ خانوار عشایری در قم حضور دارند؛ هر خانواده عشایر به‌طور متوسط ۶ عضو دارد، با این حساب می‌توان گفت در این استان حدود ۲ هزار تن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.
علاوه بر ایل کلکو، شاهسون، میش مست، زند، عرب و کتی، عشایر دیگری هم در استان قم حضور دارند و براساس منابع تاریخی، قم در پذیرایی از عشایر قدمت بالاتری نسبت به استان‌های هم‌جوار خود دارد.
عشایر حاضر در استان قم بیش از ۶ هزار نفر شتر و ۲۲ هزار دام سبک در اختیاردارند و درزمینهٔ تولید گوشت قرمز و محصول‌های لبنی فعالیت می‌کنند.
عشایر استان قم همچنین در تولید انواع صنایع‌دستی و همچنین قالی‌بافی دارای سبک و مهارت خاصی هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری قم کوچ عشایر مشکلات آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۷۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است

فرماندار شهرستان هرسین بر تهیه نقشه مناطق دارای سابقه آتش‌سوزی به منظور پیش‌بینی راهبردهای پیشگیرانه و بعنوان‌ یک پدافند غیر عامل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ابوطالب ایتوندی امروز _ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _ در اولین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اظهار کرد: امیدوارم امسال نیز مانند سال گذشته در میزان تصادفات شاهد کاهش آمارها باشیم.

وی افزود: تهیه نقشه مناطق دارای سابقه آتش سوزی به منظور پیش بینی راهبردهای پیشگیرانه و به عنوان یک پدافند غیر عامل ضروری است، و با اجرای این روند می‌توان با راهبردهای پیشگیرانه، تجهیز دهیاری‌های منطقه به امکانات اطفا حریق، اطلاع رسانی و هشدارهای به موقع به کشاورزان، عشایر و روستاییان آنان را از خطرات احتمالی آگاه کرد.

فرماندار هرسین خواستار استاندارد سازی و بروز نمایی آموزش‌های اطفا حریق برای روستاییان و استفاده از ظرفیت گروه‌های روستا دار محیط زیست برای مهار آتش سوزی شد.

وی تصریح کرد: نوسازی کلیه علائم، تابلوها، ایجاد شیارهای لرزاننده در مسیرهای پیش بینی شده، ایجاد و توسعه روشنایی معابر شهری و روستایی و همچنین محورهای مواصلاتی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

ایتوندی همچنین از ادارات متولی خواست با آموزش عمومی و فرهنگ سازی مؤثر از وقوع آتش سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی پیشگیرانه نمایند، و افزود: آمادگی دستگاه‌های خدماتی و هشدار به دهیاری‌ها با توجه هشدارهای اخیر هواشناسی، مسیل‌ های پر خطر شهرهای هرسین، بیستون و روستاهای بخش‌های مرکزی و بیستون شناسایی و توسط ادارات مربوطه به صورت روزانه مورد بازدید و رصد قرار می‌گیرند.

کد خبر 750222

دیگر خبرها

  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • ممنوعیت چرای دام های مازاد در مراتع استان
  • رفع مشکل هفت هزار و ۱۴۲ سند موسوم به سند رفسنجان در قشم
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان
  • واگذاری اسناد موسوم به رفسنجان جزیره قشم بعد از ۵۱ سال
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است