Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@16:58:26 GMT

موقوفه ۳۷۲ ساله قزوین با بیش از ۳۰۰۰ مستأجر

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۷۷۱۶

موقوفه ۳۷۲ ساله قزوین با بیش از ۳۰۰۰ مستأجر

وقف سنتی کهن است که مردم ایران پس از ورود اسلام به کشور با آن آشنا شدند و در حقیقت صدقه جاریه است که در روایات به آن تأکید شده است.

با توجه به اینکه اسلام دینی پویا، زنده و گره‌خورده با فعالیت‌های اجتماعی است؛ ایرانیان نیز همیشه وقف‌های خود را متناسب با نیاز روز جامعه انجام می‌دادند که نماد آن را می‌توان به وقف‌های دوره قاجار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ به دلیل اینکه ایران کشوری کم‌آب بوده است، احداث آب‌انبار یکی از راه‌های مقابله با کم‌آبی در شهر بود و بسیاری از واقفان نیات خود را به این سمت هدایت و آب‌انبار وقف می‌کردند که عام‌المنفعه بوده و نیاز مردمان روزگار خود را تأمین می‌کرد.

در استان قزوین بسیاری از مسجد، مدرسه و آب‌انبارها برای استفاده مردم و به‌صورت عام‌المنفعه وقف شده که نمونه‌ای از کمک وقف به دولت‌ها بوده و این امر نشان‌دهنده هوشمندی واقفان است.

2610 موقوفه در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 756 موقوفه دارای درآمد و نیت در وقف‌نامه هستند؛ یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند در این عرصه کمک کند به بهره‌وری رساندن موقوفاتی است که بدون استفاده رها شده‌اند.

موقوفه‌ای 372 سایه

محمود ملاوردیخانی، متولی موقوفات ملاوردیخانی در گفت‌وگو با ایکنا قزوین، گفت: مجموعه مسجد، مدرسه علمیه و آب‌انبار مربوط به زمان شاه‌عباس دوم است که از سوی شخصی به نام حاجی ساروخانی در سال 1069هجری قمری بنیان‌گذاری شده و با پل رودخانه دزج (دیزج) واقع در خیابان مولوی کنونی در یک‌زمان ساخته‌شده است. 

وی ادامه می دهد: بعد از آن مرحوم مولاوردیخانی اول در سال 1177 هجری قمری مدرسه و آب‌انبار مولاوردیخانی را ساخت که کتیبه آب‌انبار با حجاری بر روی سنگ مرمر و به خط نستعلیق با قلم زیبای ملک‌محمد قزوینی در ورودی آن نصب شد، مرحوم مولاوردیخان دوم نیز در سال 1250 تعمیرات اساسی و بازسازی را انجام داد.

متولی موقوفات ملاوردیخانی بیان می‌کند: واقف موقوفات ملاوردیخانی املاک خود را آگاهانه وقف کرده است هیچ موقوفه‌ای را نمی‌بینید که همه موارد وقفی را داشته باشد.

وی افزود: ملاوردیخانی برای نمازگزاران مسجد، برای آب شرب مردم آب‌انبار، برای پیشرفت علم و تدریس علوم دینی مدرسه علمیه، برای بهداشت مردم حمام و برای هدایت آب رودخانه پل می‌سازد تا اراضی کشاورزی حاصلخیز شود؛ همچنین ملاوردیخانی در 300 سال پیش غسالخانه احداث می‌کند تا مردم اموات خود را در خانه غسل ندهند و این نشان از توجه وی به بهداشت جامعه دارد.

ملاوردیخانی اشاره می‌کند: عواید موقوفه برای روضه‌خوانی، اطعام در دهه اول محرم، تعزیه‌داری امام حسین(ع)، تلاوت قرآن کریم، شهریه طلاب علوم دینی محصل در مدرسه ملاوردیخانی و هزینه نگه‌داری و تعمیر مسجد- مدرسه است.

وی افزود: ملاوردیخانی 14 حجره در این مدرسه دایر و عنوان می‌کند که هفت حجره برای طلابی که در قزوین ساکن هستند و هفت حجره دیگر نیز حتماً باید به افرادی که از روستا می‌آیند اختصاص داده شود تا شب در آن سکنی گزینند.

متولی موقوفات ملاوردیخانی گفت: تا به امروز این موقوفه بیش از 3000 رقبه مستأجر دارد و می‌توان گفت 60 درصد ادارات دولتی مستأجر این موقوفه هستند، از دانشگاه آزاد گرفته تا دانشگاه پیام نور، علوم پزشکی، ادارات تعاون، دیوان محاسبات، دارالقرآن و اداره کل بازرسی؛ در حقیقت مجتمع ادارات نواب موقوفه ملاوردیخانی است.

ملاوردیخانی در پایان با اشاره به اینکه اماکن مسکونی در بلوار شهد باهنر نیز جزو موقوفه ملاوردیخانی است، تشریح می‌کند: در حال حاضر این موقوفه 3200 مستأجر تجاری، مسکونی، پزشکی، خدماتی، درمانی و مزروعی دارد؛ همچنین شش پارچه آبادی شامل روستاهای ناصرآباد، اُرس‌آباد، نجم‌آباد، کوگیر، حمیدآباد زهرا و همت‌آباد نیز جزو موقوفات ملاوردیخانی است که 82 درصد مستأجران تمکین کرده و اجاره‌نامه تنظیم کردند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین وقف در قزوین هفته وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲ انبار کالای قاچاق در غرب تهران

جانشین فرمانده انتظامی غرب استان تهران از شناسایی دو انبار نگهداری از اقلام قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار مهدی کرمی به تشریح دو ماموریت پلیسی در کشف کالای قاچاق در حوزه استحفاظی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران پرداخت و گفت: یک ماموریت مربوط به کشف لوازم خانگی قاچاق از انباری در محدوده اسلامشهر است. رسیدگی به این پرونده در پی گزارش به دست آمده از منابع اطلاعاتی مبنی بر دپوی کالای قاچاق از نوع لوازم خانگی در چهاردانگه اسلامشهر در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی غرب استان تهران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تحقیقات اولیه ماموران مشخص شد که گزارش واصله صحیح است، گفت: در ادامه با شناسایی محل نگهداری کالای قاچاق در چهاردانگه اسلامشهر، هماهنگی با مقام قضایی انجام و مجوزهای لازم اخذ شد. همچنین با اداره تعزیرات حکومتی نیز هماهنگ شد و ماموران در عملیاتی با ورود به محل، اقدام به بازرسی از انبار کالای قاچاق کرده و در جریان آن ۱۹ دستگاه ماشین ظرفشویی با برندهای معتبر خارجی و  سه دستگاه مایکروویو قاچاق را کشف و ضبط کردند.

کرمی با بیان اینکه کارشناسان، ارزش کالای قاچاق مکشوفه را دست‌کم ۱۰ میلیارد ریال برآورد و اعلام کردند، گفت: در این عملیات یک نفر دستگیر و یکدستگاه خودرو پژو شوتی نیز توقیف شد. اقلام مکشوفه هم که فاقد هرگونه اسناد و مدارک گمرکی و در واقع قاچاق بودند به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شد. متهم نیز به همراه پرونده تشکیل شده به دادسرا رفت.

جانشین فرمانده انتظامی غرب استان تهران با اشاره به دومین پرونده کشف کالای قاچاق گفت: روز گذشته مأموران پلیس امنیت اقتصادی انباری را در یکی از محلات شهرستان رباط کریم  که محل دپو کالا و تخلیه بارهای بسته بندی شده بود، شناسایی کرده و موضوع را برای تحقیق و بررسی در دستورکار خود قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه در تحقیقات پلیسی هویت مالک این انبار شناسایی شد، اظهارکرد: با تایید صحت خبر و محرز شدن تخلیه محموله‌های قاچاق در این انبار، هماهنگی با مقام قضایی انجام و مجوزهای لازم اخذ شد. پس از آن گروهی از ماموران پلیس امنیت اقتصادی غرب استان تهران با دستور قضایی به محل این انبار رفته و اقدام به بازرسی از آن کردند که در جریان آن ۷۰۰۰ عدد قوطی انواع نوشیدنی‌های قاچاق و مقادیر دیگری کالای قاچاق شامل انواع کمپوت‌های خارجی کشف و ضبط شد.

کرمی با بیان اینکه اقلام قاچاق کشف شده، فاقد هرگونه اسناد و مدارک گمرکی بودند، گفت:‌ انبار مذکور به دستور قضایی پلمب شد، همچنین ماموران مالک این انبار را نیز دستگیر کرده و برایش پرونده قضایی تشکیل داده شد. 

جانشین فرمانده انتظامی غرب استان تهران درباره ارزش ریالی اقلام قاچاق کشف شده نیز گفت:‌کارشناسان ارزش این کالاها را ۵۰۰ میلیون ریال برآورد و اعلام کردند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت
  • جنجال تغییر کاربری ۳۰۰۰ متر از «پارک لاله»، چه از جان مردم می‌خواهند؟
  • تغییرکاربری ۳۰۰۰ مترمربع از «پارک لاله»، قانونی است؟/ واکنش تند آخوندی به ساخت و ساز در بوستان لاله
  • ثبت ۷۸ موقوفه در کردستان
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • شناسایی ۲ انبار کالای قاچاق در غرب تهران
  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • ورود جمعی از طلاب مدرسه دارالسلام تهران به قزوین
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس