Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عباسی گفت: در دو دهه پیش رو، ۲۰ درصد از جمعیت سالخورده کشور به سرعت افزایش می‌یابد ما را سالخوردگان تشکیل می‌دهند که این دوره باید با برنامه ریزی صحیح به بهترین نحو ممکن سپری شود. به عنوانم با ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های ترکیبی از جمله بهره وری از جمعیت جوان و میانسال، اعمال سیاست‌های افزایش جمعیت همراه مثال با اصلاح صندوق‌های بازنشستگی می‌توان میانسالی خوبی برای این جمعیت وضعیت بهتری برای جمعیت سالمند در آینده رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 08:56 - 08 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۲۹۵۴

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، انتشار اخباری مبنی بر اینکه تا ۲۰ سال دیگر ایران سالمندترین کشور منطقه می‌شود، مسئله‌ای بود که با رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران در میان گذاشتیم و نظر او درباره علل ایجاد این مشکل و راهکار‌ها را پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

محمد جلال عباسی شوازی، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان پاسخ داد: دو تحول جمعیتی شامل کاهش باروری و افزایش  امید زندگی در سه دهه اخیر در کشور ما اتفاق افتاد که در آینده ما را با رشد سریع سالخوردگی جمعیتی مواجهه می‌کند.

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی ­­­افزود: به این معنا که در دهه ۶۰ و ۷۰، تعداد فرزندان هر خانواده از ۷ فرزند به ۲ فرزند کاهش پیدا کرد. همچنین امید زندگی از حدود ۵۸ سال در سال ۱۳۶۰ به حدود ۷۴ سال در سال ۱۳۹۵ افزایش پیدا کرد.   

ساختار سنی کشور ما  رو به میانسال است

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران بیان کرد: در حال حاضر ما از جمعیت جوان روبه میانسال برخوردار  هستیم، این افراد جزء سرمایه انسانی کشور محسوب می‌شوند. سهم جمعیت سنین ۶۴-۱۵  سال در سال ۱۳۹۵ حدود ۷۰ درصد بوده است.  

عباسی گفت: این جمعیت رو به میانسال، تحصیلکرده هستند و امکان ورود به بازار کار را دارند؛ بنابراین اگر به نحو مطلوب از آن‌ها استفاده شود، می‌توانند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند. همچنین پس انداز این جمعیت می‌تواند برای شاخص‌های اقتصادی در حال حاضر و آینده مفید باشد.

افزایش سرعت سالخوردگی جمعیت تا ۲۰ سال دیگر

عباسی با اشاره به اینکه مفهوم سالخورده به سن بیش از ۶۵ سال تعلق می‌گیرد، گفت: در حال حاضر جمعیت سالخورده کشور ما در سال ۱۳۹۵ حدود ۶ درصد است، اما تا سال ۱۴۲۰ این شاخص به ۹ درصد و در سال ۱۴۳۰ به حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی ­­­افزود: بر اساس پیش بینی‌های جهانی، از ۲۰ سال دیگر، رشد سالخوردگی کشور ما شتاب می‌گیرد. به این معنا که در سال ۱۴۳۰، بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ایران را جمعیت سالخورده تشکیل می‌دهد.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران بیان کرد: کاهش سریع باروری در دهه‌های گذشته، باعث شتاب سالخوردگی در دو دهه پیش رو شده است. به این معنا که در آن زمان هم تعداد و هم درصد جمعیت ۸۰ سال به بالا، و نیز جمعیت ۶۵ سال به بالا  افزایش سریعی خواهند داشت که این افزایش، هزینه‌های زیادی را برای دولت در پی دارد.

عباسی گفت: الگوی خانواده‌های ایرانی نیز تغییر یافته است. به این معنا که تعداد افراد یک خانواده به والدین و فرزندان محدود شده است ودر حال حاضر بُعد خانوار ۶۵/۳ است.

وی با اشاره به اینکه جامعه دوست دار سالمند در کشور نداریم، گفت: عدم تامین امکانات شغلی و درمانی در شهرستان ها، باعث مهاجرت جوان‌ها به دنبال شرایط بهتر به شهر‌ها شده است و اکثر سالمندان در روستا‌ها تنها مانده و کسی را برای نگهداری ندارند. خدمات لازم برای سالمندان نیز کافی نیست.

 

جوانان ما، سالخوردگان آگاهی می‌شوند

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی ­­­افزود: ضمن اینکه بایستی برای سالخوردگی جمعیت در آینده برنامه ریزی کرد، نباید تصویر تاریکی از آینده سالمند کشور ترسیم کنیم. این جمعیت رو به میانسال در حال حاضر تحصیکرده هستند و در صورت داشتن شغل می‌توانند علاوه بر توسعه اقتصادی کشور، پس انداز نیز برای ایام میانسالی خود داشته باشند. همچنین این افراد تحصیلکرده می‌دانند که چگونه با تغییر سبک زندگی خود، سالمندی بهتری را سپری کنند.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران بیان کرد: این افراد توانایی مدیریت زندگی خود را دارند، و ما ۲۰ سال وقت داریم که در نهاد‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و صندوق‌های بازنشستگی اصلاحاتی انجام دهیم و برای آن دوره آماده شویم.

ضرورت اصلاح صندوق‌های بازنشستگی

عباسی گفت: افزایش نرخ سالخوردگی جمعیت، نیاز به اغراق ندارد، اما باید هشدار داد و با برنامه ریزی، اقدامات درستی انجام داد.

وی با اشاره به معنای اصطلاح "پنجره جمعیتی" گفت: این اصطلاح به این معناست که نسبت جمعیت در معرض کار (۱۵-۶۴ سال) بیشتر از نسبت افراد زیر ۱۵ سال و جمعیت ۶۵ سال به بالاست؛ بنابراین تعداد افرادی که در جامعه مشغول به کار هستند از افراد وابسته بیشتر است.

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: زمینه اشتغال باید برای جوانان فراهم شود تا به رونق، تولید اقتصادی و پس انداز کشور کمک کنند. همچنین باید به سالمندان توجه کنیم و دوره‌های مختلف درمانی و آموزشی برای نگهداری از سالمندان برگزار کنیم.

وی ادامه داد: اصلاح صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه گذاری بیشتر در آن‌ها جز ضرورت‌های این سال‌ها باید باشد وگرنه در آینده با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم بود.

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی ­­­افزود: در حال حاضر ۲۵ درصد از جوانان و ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و تعداد دختران بیکار از پسران بالاتر است. اگر این روال پیدا کند در آینده مشکلات زیادی سر راه جمعیت سالخورده ما خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جمعیت مردم سالمندان جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۷۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بذرپاش در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی با اشاره به بازدید‌های خود از محور‌های ارتباطی استان اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود اقدام کنیم.

وی در پاسخ به خواسته امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی قول داد رام‌های جدیدی به شبکه ریلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشور‌های همسایه در قالب پروژه ایران راه ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی به کار گیریم.

بذرپاش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان دستور لازم داده شده است گفت: شریک کار این آزادراه یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حضور مدیران بر سر پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور بر سر پروژه‌ها بازدارنده است.

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که در استان مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی وجود دارد افزود: قبلا در استان یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری داشتیم اما در سه سال گذشته این تعداد به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته است و حمل و نقل جاده‌ای ما وضعیت خوبی ندارد.

 رحمتی اظهار کرد: در شان استان نیست که میزان تلفات درون و برون شهری سالانه هزار نفر باشد ولی این واقعیت تلخی است که اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با افت رام قطار‌های استان نیز روبرو هستیم و باید در کنار ایمنی راه‌ها به آن توجه شود از وزیر راه و شهرسازی خواست تا نسبت به حمل و نقل عمومی و ریلی در تخصیص اتوبوس و رام قطار دستور لازم را صادر کند.

رحمتی با درخواست حداقل ۲ رام قطار برای استان گفت: امروز سه دستور جهادی از وزیر داشتیم برای قطعه ۶ آزادراه تبریز - ارومیه تزریق نقدینگی و اختصاص قیر داشتند و یکی از آرزو‌های دیرینه مردم کمربندی ایلخچی نیز مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم صادر شد و مقرر شد تا یک باند آن تا تیرماه تکمیل شود.

رئیس سازمان راهداری کشور نیز با اشاره به اعتبار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریالی راهداری استان در سال گذشته گفت: تا پایان امسال تلاش می‌شود تا مشکل تمامی نقاط حادثه خیز استان را برطرف کنیم.

 امانی با اشاره به اهمیت جایگاه استان آذربایجان شرقی از جهت قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و پایانه‌های مرزی بر لزوم توجه به وضعیت جاده منتهی به پایانه کلاله تاکید کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه زنجان - تبریز که ۱۹۲.۵ کیلومتر آن در این استان و ۸۵ کیلومتر در استان زنجان است افزود: ۹۷ نفر در سال ۱۴۰۲ در این آزادراه فوت شدند.

علیزاده با اعلام اینکه هیچ عملیات بهسازی به جز راهداری جاری در این آزادراه انجام نشده است گفت: این آزادراه به یک نارضایتی تبدیل شده و کل عملکرد استان را به صفر ضرب کرده است.

علبزاده گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۷۲۴ نفر در تصادفات استان فوت شدند که افزایش ۱۰۷ نفری را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسافت کل راه‌های استان ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر شامل ۴.۵ درصد از راه‌های کشور است افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۸۶ میلیون تردد در محور‌های استان ثبت شد که سه درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از کل تردد‌های جاده‌ای استان در سال گذشته ۱۳ درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۷ درصد وسایل نقلیه سبک است گفت: ۷۲ درصد تردد‌ها نیز با پلاک‌های بومی و ۱۱ درصد پلاک آذربایجان غربی ثبت شد.

علیزاده با اشاره به اینکه سرعت متوسط تردد خودرو در راه‌های آذربایجان شرقی ۸۵ کیلومتر بر ساعت است گفت: این رقم برای کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است.

وی اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ سامانه ثبت تخلف در محور‌های ارتباطی است و ۵۰ دستگاه نیز افزوده می‌شود.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی از نبود قرارگاه پلیس راه در استان خبر داد و گفت: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر-تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی- یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاد.

سرهنگ آبراهه با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی اظهار کرد: زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه و در کشور ۱۴ دقیقه است و این زمان در سطح کلانشهر تبریز به دلیل کمبود پایگاه‌ها ۱.۵ دقیقه بیشتر است.

جعفری روحی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۹ مصدوم با ترومای شدید در استان داشتیم که نشان می‌دهد شدت مصدومیت در تصادفات استان ما بسیار بالا است به طوری که ۳۷۸ مورد از این مصدومان فوت شدند.

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند