Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ کاترین برزانتسکی، مدیر علمی انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی شعبه اتریش است که سال‌ها درباره اسلام تحقیق و تفحص کرد و 10 سال پیش آن را به عنوان کاملترین دین شناخت و مسلمان شد.

برزانتسکی از فارغ‌التحصیلان انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان است که از جمله توانمندترین و فعال‌ترین دانشمندان اتریشی‌الاصل در حوزه آموزش و پژوهش آلمان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برزانتسکی می‌گوید که مدت زمان 30 سال است که روند تحولات فکری و فرهنگی در اتریش را دنبال می‌کند و ارتباط تنگاتنگی با مؤسسات، مراکز اسلامی و دانشگاه‌های این کشور دارد.

وی می‌گوید که خانواده‌اش سالیان بسیاری او را به دلیل مسلمان شدنش نپذیرفتند و طرد کردند. برخی از اعضای خانواده برزانتسکی تا 10 سال با او قطع ارتباط کرده بودند.

این گونه طرد شدن و قطع ارتباط از سوی خانواده، فقط بخشی از مشکلات راهی بود که برزانتسکی برای پیمودن آن، عزمش را جزم کرده بود؛ وی زندگی عاشقانه‌ای را با شناخت اسلام در پیش گرفت و سختی‌های آن را به جان خرید و تحمل کرد.

تحقیق و جستجو

برزانتسکی درباره تحصیلات و مطالعاتش گفت: بیش از 10 سال است که به شناخت عمیق اسلام می‌پردازم و علاوه بر تحصیل در رشته اسلام‌شناسی، شب و روز خود را در راستای آموزش اسلام و پژوهش‌های اسلامی صرف کرده‌ام. در این مسیر ضمن تربیت بسیاری از جوانان بومی، چند اثر در تبیین آموزه‌های اسلامی نوشته‌ام.

سال‌ها بعد و پس از آن که خانواده برزانتسکی، سلوک و رفتار عملی وی را پس از اسلام آوردن دیدند، به تدریج با او همراه شدند و اکنون همه آنها، پس از آن که به دلیل تغییر دینش، وی را طرد کردند، به داشتن این فرد در میان خود افتخار می‌کنند.

برزانتسکی از فارغ‌التحصیلان انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان، هم اکنون مدیریت علمی و آموزشی شعبه انستیتو در اتریش را برعهده دارد.

جایگاه و اهمیت زن در اسلام

وی همچنین پیش از این سفری به قم داشته است و درباره زیارتی که از بارگاه حضرت معصومه (س) کرده بود گفت: وقتی می‌بینم که مردم چقدر علاقه‌مند به خاندان اهل بیت(ع) و این بانوی بزرگ هستند و حتی بزرگترین و نامدارترین علما با تواضع و احترام بر گرد ضریح یک بانو می‌گردند و وی را واسطه بین خود و خدا قرار می‌دهند، به عظمت آنها پی می‌برم.

برزانتسکی همچنین ادامه داد که افرادی را دیدم که افتخار و آرزویشان آن بود که بعد از وفات در جوار مزار آن حضرت به خاک سپرده شوند که همه این موارد حاکی از جایگاه و اهمیت زن در اسلام است.

این دانشمند به همراه یکی دیگر از اساتید شاخص دانشگاه وین قرار است پروژه‌ای را به سرانجام برسانند که در بخش فعالیت‌های شرق‌شناسی دانشگاه وین با همکاری انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی هامبورگ مطرح شده است. برزانتسکی پروژه ترجمه و تفسیر قرآن به زبان آلمانی را پس از مشورت و تبادل نظر در این باره برعهده گرفته است. این تفسیر براساس بررسی و تحقیق روی تفاسیری که تاکنون به چاپ رسیده است، نوشته می‌شود. 

آثار برزانتسکی

برزانتسکی همچنین کتاب‌هایی را به رشته تحریر درآورده است که یکی از آنها «جز زیبایی ندیدم» نام دارد که به معرفی شخصیت زینب کبری(س) به زبان آلمانی می‌‌پردازد.

وی همچنین مؤلف کتاب «فلسفه آفرینش از منظر عرفانی و فلسفی» به زبان آلمانی است. این اثر در 312 صفحه و به کوشش شرکت انتشاراتی IHIW منتشر شده است.

جدیدترین کتاب وی با الهام از عرفان و ادب اسلامی به ویژه اشعار مولانا تألیف و تدوین شده است که Langsamkeit der freien Menschen نام دارد. این اثر وی طی روز 19 اکتبر (27 مهر) در انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی اتریش رونمایی شد.

رفتار کاترین براساس تعالیم اسلامی سبب شد که خانواده او از جمله مادر،‌ پدر،‌ خواهر و مادربزرگش نیز در این مراسم حضور یابند. تصویر روی جلد کتاب وی را مادربزرگش کشیده بود. عکاسی مراسم رونمایی از کتاب نیز برعهده پدر برزانتسکی بود و مادرش نیز از مهمانان پذیرایی می‌کرد.

اسلام در اتریش

اسلام یک اقلیت دینی در اتریش به شمار می‌آید. در سال 2010 تحقیقاتی صورت گرفته که طی آن مشخص شد که 6 درصد مردم این کشور که 400 هزار نفر را شامل می‌شود، مسلمان هستند. اکثر مسلمانان در طول دهه 1960 به عنوان کارگران مهاجر از ترکیه، بوسنی و هرزگوین، همچنین جوامع عربی و پاکستان به اتریش وارد شده‌اند.

اسلام از سال 1912 یکی از دین‌های رسمی اتریش بوده ‌است. قانون اسلام از سوی امپراتور فرانتس یوزف یکم و پس از الحاق بوسنی و هرزگوین به اتریش، به مجموعه قوانین این کشور اضافه شد.

از مناطق پرجمعیت مسلمانان در این کشور می‌توان به ایالت‌های غربی اتریش نظیر فورآرلبرگ که بالاترین سهم مسلمانان در این کشور را با 8.63٪ داراست اشاره کرد. وین، پایتخت اتریش نیز 7.82٪ جمعمیت مسلمان دارد. اتریش منحصر به ‌فردترین کشور در میان کشورهای اروپای غربی است تا آنجا که به مسلمانان به عنوان یک جامعه دینی به رسمیت شناخته شده نگاه می‌شود.

در میان مسلمانان این کشور، جمعیت مسلمان ترکیه تشکلی به نام «انجمن اسلامی ترکیه» دارند که امور دینی مسلمانان را اداره می‌کنند.

مراکز اسلامی اتریش

در وین مراکز شیعی نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مرکز شیعیان جامع المهدی ویژه شیعیان ترک‌زبان، مؤسسه فرهنگی الزهرا(س) ویژه شیعیان افغانستانی، مرکز العصر ویژه شیعیان پاکستانی، هیئت علی‌اکبر(ع) و مرکز اهل البیت(ع) ویژه شیعیان عرب‌زبان اشاره کرد.

مجمع اهل‌البیت(ع) اتریش که همه شیعیان مقیم اتریش براساس ضوابط و آئین‌نامه خاصی در این مجمع نماینده دارند را نیز می‌توان از دیگر مراکز در این کشور برشمرد.

دومین دین

نحوه برخورد با مسلمانان در اتریش با سایر کشورها دارای تفاوت‌هایی است، چون اسلام در وین، دین رسمی است. بعد از کاتولیک‌ها، مسلمانان دارای دومین دین محسوب می‌شوند و چون این دین رسمی است، مسلمانان دارای حقوق رسمی هستند.

مسلمانان تعطیلات ویژه خود و قبرستان و کشتارگاه جداگانه دارند. از فرصت‌های شغلی برابر به لحاظ قانونی برخوردار هستند، اما طی 4 سال اخیر با تصویب قانون جدید اسلام در اتریش، نوع نگاه به مسلمان‌ها متأسفانه دچار ضعف‌هایی شده و محدودیت‌هایی برای مسلمانان اعمال شده است.

گزارش از آزاده غلامی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا بین الملل قرآن کتاب مسلمان اتریش وین هامبورگ آلمان انستیتو علوم اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی به اتفاق آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از کارگزاران و خادمان فرهنگی این حوزه در آستانه اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی امروز پس از دیدار با مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور در مرقد مطهر امام راحل با آرمان‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

شرکت کنندگان در این آئین معنوی ضمن نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران یاد و خاطره امام خمینی (ره) را گرامی داشتند و با آرمان‌های والای امام راحل عظیم الشان (ره)، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب عهدی دوباره بستند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در جمع نمازگزاران در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، از امام راحل عظیم الشان به‌عنوان احیاگر حج ابراهیمی یاد و ابراز امیدواری کرد که دست‌اندرکاران حوزه حج و زیارت با تلاش بیشتر در اجرای مسئولیت سنگین انجام فریضه حج ابراهیمی موفق شوند و ایران اسلامی را سربلند کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه خدمتگزاران ضیوف الرحمن امسال به دلیل سفر به سرزمین وحی از مشارکت در مراسم سالگرد ارتحال امام امت در ایران عزیز محرومند، افزود: خدا را شاکریم که امروز توفیق دیدار با مقام معظم رهبری و حضور در کنار تربت پاک امام راحل رضوان الله علیه نصیب خدمتگزاران حج شد.

وی به محورهای سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شخصیت پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: خداوند این پیامبر عظیم الشان را برای رهایی انسان‌ها فرستاد، هر چند ابراهیم خلیل الرحمن یک پیامبر دل رحم بود ولی در برابر دشمنان خدا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌ورزید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در آیات الهی بیش از شصت مورد از حضرت ابراهیم (ع) یاد شده است، گفت: در آیات مختلفی به پاکبازی و عبادت مخلصانه اشاره شده که زائران در کنار خانه خدا می‌توانند از آن درس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم (ع) همسر جوان و طفل شیرخوار خود را برای اینکه نماز برپا شود در سرزمینی بی آب و علائم حیات قرار داد، قرار گرفتن قبر حضرت هاجر (س) درطواف خانه خدا را یادآور شد و افزود: سعی صفا و مروه یادگار این بانو است و ایجاد کننده چشمه زمزم هم حضرت اسماعیل با عنایات الهی بوده است.

وی افزود: زائرانی که به بیت الله الحرام مشرف می‌شوند پس از طواف بر گرد خانه خدا برای عبادت و راز و نیاز با حضرت حق پشت مقام ابراهیم می‌ایستند و نماز اقامه می‌کنند گویا به جناب ابراهیم (ع) اقتداء کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به اینکه ابراهیم خلیل الرحمن مأمور می‌شود که خانه خدا را برای طائفین، قائمین و الرکع السجود پاک و پاکیزه کند، اظهار داشت: اینها همه درس‌آموز است.

وی با اشاره به آیه ۱۰۲ سوره صافات " إِنِّی أَرَیٰ فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَیٰ ۚ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ- ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین می‌بینم که تو را قربانی (راه خدا) می‌کنم، در این واقعه تو را چه نظری است؟ جواب داد: ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که انشاالله مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت" تصریح کرد: حضرت اسماعیل (ع) که پر از خواسته‌ها و آرزوهای جوانی است در پاسخ پدر، بدون لحظه‌ای درنگ عرضه می‌دارد که پدر دستور خداوند را انجام دهد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنان امروز خود با اشاره به اینکه زائران باید اخلاص و وحدت را از حضرت ابراهیم (ع) درس بگیرند، خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به عملیات ظفرمند طوفان الاقصی و وعده صادق فرمودند حج پیش رو حج برائت از نسل کشان و کودک کشان ستم پیشه صهیونیست و ارباب شأن آمریکای جنایتکار است.

کد خبر 6098559

دیگر خبرها

  • سلامی: رسالت نیروی قدس پرکردن موارد نفوذ دشمن بین مسلمانان است
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ی کرامت است
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود