Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه به اتفاق آرا به قطعنامه‌ای رای مثبت داد که کشتار ارامنه در یک قرن پیش را نسل کشی ارزیابی کرده است. ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا در یک رای گیری نمادین قطعنامه ای را تصویب کرده است که بر اساس آن کشتار ارامنه در یک قرن پیش، نسل کشی به شمار رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا با محکومیت سریع ترکیه روبرو شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا با 405 رای موافق در برابر 11 رای مخالف به این قطعنامه رای مثبت داده است. نمایندگان آمریکایی رسما از این مساله حمایت کرده اند که کشتار 1.5 میلیون نفر از ارامنه توسط امپراطوری عثمانی طی سال های 1915 تا 1923 میلادی، نسل کشی بوده است.

این نخستین بار در 35 سال گذشته است که چنین قانون و قطعنامه ای در مجلس نمایندگان آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد. این مساله نشانگر اختلافات عمیق بین کنگره آمریکا و دولت ترکیه است.

دیدار ترامپ با نمایندگان آمریکایی درباره سوریهتهدید دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای احضار مقام‌های کاخ سفید

لحظات کوتاهی پس از تصویب این قطعنامه، نمایندگان هر دو حزب سیاسی آمریکا در کنگره از قانون دیگری حمایت کردند که از دولت ترامپ می خواهد تا تحریم های بیشتری را علیه ترکیه به خاطر تجاوز به شمال سوریه اعمال کند. این اقدام کنگره نیز می تواند موجب تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتن شود. هنوز سرنوشت این قوانین جدید در سنای آمریکا مشخص نیست.

ترکیه بر این باور است که دخالت قدرت های خارجی در مساله کشتار ارامنه، تهدیدی علیه حاکمیت ملی این کشور است. دهه ها بود که مساله به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در کنگره آمریکا متوقف شده بود.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای قطعنامه های تصویب شده در کنگره آمریکا را به شدت محکوم کرده است. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: قطعنامه نسل کشی که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده، مغایر با هرگونه اصول و واقعیت های تاریخی و حقوقی است. این یک گام سیاسی بی معنا از سوی گروه های ضد ترکیه است.

وزارت خارجه ترکیه افزود: تحریم های آمریکا نیز که مقام های ارشد و نیروهای مسلح ترکیه را هدف قرار داده است، هیچ گونه مطابقت و هماهنگی با روح ائتلاف ناتو ندارد. ما از کنگره آمریکا می خواهیم تا از مسائل دوجانبه برای مصارف سیاسی داخلی سوء استفاده نکند و مطابق با روح همکاری و مشارکت رفتار کند.

انتهای پیام/

R1036247/P/S8,89,90,1128,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کنگره آمریکا ناتو ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کنگره آمریکا ناتو ترکیه کنگره آمریکا ناتو ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۸۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان فرصت دولت بایدن برای گزارش به کنگره درباره اسرائیل

ضرب الاجل دولت بایدن برای ارائه گزارش به کنگره درباره نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در غزه توسط اسرائیل، امروز به پایان می‌رسد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چهار منبع آگاه اعلام کردند ضرب الاجل دولت بایدن برای ارائه گزارش به کنگره درباره نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در غزه توسط اسرائیل، امروز به پایان می رسد.

براساس یک تفاهم نامه امنیت ملی تحت عنوان NSM-20، که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را در ماه فوریه به امضا رساند، وزارت امور خارجه باید تا امروز 8 مه گزارشی را به کنگره ارائه دهد که آیا تضمین های امنیتی معتبری را از سوی اسرائیل یافته‌اند که نشان دهد این رژیم با استفاده از تسلیحات آمریکایی، قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی را در قبال مردم فلسطین نقض نکرده‌اند.

این چهار منبع افزودند: دولت به کمیته های کنگره اطلاع داده که ضرب الاجلی را برای ارائه این گزارش تعیین نمی کند اما امیدوار است ظرف چند روز آینده این گزارش را ارائه دهد. دو مشاور کنگره نیز اظهار کردند شواهدی درباره ارتباط این تاخیر با نگرانی های سیاسی وجود ندارد.

چند روز پیش، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیه‌ای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داد.

براساس یک گزارش کوتاه داخلی وزارت امور خارجه آمریکا، برخی مقامات ارشد آمریکا به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه توصیه کردند که تضمین‌های معتبر و قابل اطمینانی از اسرائیل نیافتند که نشان دهد این رژیم از سلاح‌های آمریکایی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده کرده و ممکن است قوانین بین‌المللی در غزه را نقض کرده باشد.

در ارزیابی مشترک 4 اداره تحت نظر وزارت امور خارجه گفته شده که تضمین‌های اسرائیل قابل اطمینان و معتبر نیست. در این ارزیابی همچنین به 8 نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره شده است که مقامات معتقدند سؤالات جدی را درباره نقض احتمالی قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ایجاد کرده است.

در بخش دیگر این گزارش داخلی هشدار داده شده است که بلینکن با معلق کردن ارسال کمک‌های آمریکا، توانایی اسرائیل برای رویارویی با تهدیدات احتمالی بیرون از حریم هوایی خودش را محدود کرده است و مستلزم آن است که واشنگتن فروش سلاح به کشورهای دیگر منطقه در زمان حاضر و در آینده را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

در همین حال ون هولن و برخی دیگر قانون گذاران دموکرات، جو بایدن را برای تحمیل شروط بر کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند تا این رژیم برای کاهش کشتار غیرنظامیان در غزه تحت فشار قرار گیرد.

سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جمهوری‎‌خواهان کنگره در پی تحریم دیوان کیفری بین‎‌المللی هستند
  • پایان فرصت دولت بایدن برای گزارش به کنگره درباره اسرائیل
  • حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری
  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • ببینید | ۳ تذکر مهم رهبر انقلاب به نمایندگان قبل از شروع مجلس دوازدهم
  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • نکته جالب در معماری کنگره آمریکا (فیلم)
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • دانشجویان خارجی حاضر در تظاهرات از آمریکا اخراج می شوند!