Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@00:23:18 GMT

مادرانی که نوزادان را قربانی چشم و هم‌چشمی می‌کنند!

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۸۶۸۹

مادرانی که نوزادان را قربانی چشم و هم‌چشمی می‌کنند!

مجله مهر - امروز ۹۸.۸.۸، روز رُند تقویم ایران است. این تاریخ رند شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد و مانند هر روز دیگری آن را بگذرانند؛ اما اگر سری به برخی بیمارستان‌های شهر بزنید متوجه می‌شوید که این تاریخ برای بعضی از پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندشان به‌دنیا بیاید چقدر ضروری و حیاتی است. تا جایی که حتی بسیاری از آنها حاضر می‌شوند زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح دهند و حتی عده‌ای به همین دلیل زمان زایمان را یکی، دو هفته جلو و عقب می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاری که شاید به ظاهر بی‌اهمیت جلوه کند اما اگر کمی درباره سیستم رشد جنین در ماه آخر بدانید متوجه می‌شوید که حتی یک روز هم می‌تواند اهمیت بالایی در یک زایمان موفق داشته باشد.

تاریخ های زیادی وجود دارند که سالانه موجب ازدحام جمعیت زوجهای جوان که منتظر به دنیا آمدن فرزندشان هستند، به بیمارستانها می‌شود و یا در ازای پرداخت چندمیلیون تومان،  از پزشک خود میخواهند که فرزندشان را در آن روز خاص به دنیا بیاورند. تاریخ ۱۱.۱۱ در هر سال؛ همواره مورد توجه پدرو مادرها بوده. اگر در این تاریخ سری به بخش زایمان بیمارستانها بزنید متوجه غیرعادی بودن این روز می‌شوید. درست مانند امروز ۹۸.۸.۸!   یکی از ماماهای بخش زایمان می‌گوید خیلی از زوج‌ها تاکید دارند که تاریخ تولد فرزندشان یا رند باشد یا با مناسبت‌ها همخوانی داشته باشد. با وجود آن که پزشک سعی می‌کند به این موارد توجه نداشته باشند اما تاکید مادر و پدر باعث می‌شود آنها هم تا آنجا که امکان دارد خواسته آنها را لحاظ کنند. البته ناگفته نماند که این اتفاق‌ها اغلب در بیمارستانهای خصوصی رخ می‌دهد.

  اما به راستی تا چه اندازه این تغییر در زمان زایمان میتواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد؟

  متخصصان نظرات یکپارچه ای با یکدیگر در این زمینه دارند. اینکه جابجا کردن تاریخ تولد تا چه اندازه میتواند برای نوزاد خطرناک باشد، مسئله‌ای است که هر پزشکی به آن معتقد است. متخصصان می‌گویند سزارین زودرس، باعث میشود که نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار بگیرند. همچنین مادرانی که فرزند اولشان را با سزارین به دنیا آورده‌اند دیگر نمی‌توانند برای فرزند دوم زمان دقیقی را تعیین کنند و باید سر موقع خودش زایمان رخ دهد. اگر چنین روندی در زایمان‌ها رایج شده و به دنبال تاریخ رند هستند، این امر برای فرزندان اول امکان‌پذیر خواهد بود.

بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، فقط پنج تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود و این در حالی است که براساس تحقیقات موجود، بیش از ۴۰ درصد زایمان‌ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود. براساس این گزارش سزارین‌های غیرضروری، علاوه‌بر خطرات آن به‌عنوان یک عمل جراحی بزرگ برای مادر و نوزاد، باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده و جامعه می‌شود.

 با این حال این موضوع بیشتر از آنکه یک مسئله پزشکی باشد، یک پدیده فرهنگی است. زوج‌های جوانی که تن به تیغ جراحی میدهند و ریسک جراحی و اتفاقاتی که ممکن است در اثر زایمان زودتر یا دیرتر از موعد برای فرزندشان رخ دهد، را می‌پذیرند. اتفاقی که تنها یک دهه به دنبال چشم و هم چشمی مُد شده درغیر اینصورت اینکه یک نوزاد در ۸ آبان یا ۱۸ آبان به دنیا بیاید دقیقا چه تاثیری در سلامت و سرنوشت او دارد.

کد خبر 4758646 عارف چراغی شوی

منبع: مهر

کلیدواژه: نوزاد تولد نوزاد زایمان صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه اربعین حسینی مطبوعات ایران اربعین 98 رادیو مهر اینفوگرافیک صفحه اول روزنامه های اقتصادی فضای مجازی باکس آفیس ایالات متحده آمریکا ایران امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزادِ عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهر متولد شد

کارشناسان اورژانس پیرانشهر موفق شدند با مدیریت مادر باردار فرآیند زایمان را تسهیل و نوزاد دختر را در داخل آمبولانس به‌دنیا بیاورند.

این مأموریت توسط مرکز پیام آذربایجان‌غربی به پایگاه اورژانس پیرانشهر گزارش شد و کارشناسان اورژانس بلافاصله به محل فوریت اعزام شدند.

کارشناسان مادر باردار را برای انتقال به بیمارستان به داخل آمبولانس انتقال داده و در مسیر انتقال با توجه به شروع فرآیند زایمان، نوزاد را به دنیا آوردند.

مادر و نوزاد هم اکنون با وضعیت بالینی پایدار در بیمارستان شهید سلیمانی پیرانشهر زیر نظر هستد.

این مأموریت در روستای گلات منگور از توابع شهرستان پیرانشهر اتفاق افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • نوزادِ عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهر متولد شد
  • کسب رتبه دو کشوری در شاخص بی دردی زایمان طبیعی
  • ثبت بیش از ۱۱ هزار زایمان طبیعی در البرز
  • البرز رتبه دوم کشوری در شاخص‌های بی دردی زایمان طبیعی را کسب کرد
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • مشکلات طرح جوانی جمعیت از زبان یکی از مادران مشمول طرح
  • برخی از فرهنگیان هدیه روز معلم دریافت نکردند
  • تراکتور مغلوب اولین کاپیتانی چشمی شد!
  • دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: زهرا ملکی قربانی در تهران فوت کرده نه جاسک!