Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه روسیه ادعای آمریکا برای حفاظت از میادین نفتی سوریه را بهانه‌ای برای ادامه حضور غیرقانونی در این کشور نامید و گفت: روسیه، ایران و ترکیه پایبندی کامل خود بر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داده‌اند.

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است اظهارات واشنگتن درباره ضرورت حضور نظامیان آمریکایی در سوریه برای حفاظت از میادین نفتی این کشور بسیار متکبرانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاوروف شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سه‌جانبه با "محمدجواد ظریف" و "مولود چاووش‌اوغلو" وزرای امور خارجه ایران و ترکیه درباره آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، در این باره گفت: «آمریکا ظاهراً قصد دارد از نفت سوریه در مقابل خود سوری‌ها محافظت کند! در واقع پس از تصمیم واشنگتن برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، ایالات متحده بهانه‌ای برای بازگشت پیدا کرد و آن به اصطلاح "دفاع از میادین نفتی سوریه از گروه تروریستی داعش" است.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که نقشه واشنگتن برای استفاده از میادین نفتی سوریه غیرقانونی بوده و مسکو قطعاً مواضع خود در این باره را در تماس‌ها با مقامات دولتی آمریکا، به آنها منتقل خواهد کرد.

وی یادآور شد که ایالات متحده و شرکت کنندگان در ائتلاف بین المللی به صورت غیرقانونی و برخلاف تمایل دولت جمهوری عربی سوریه در این کشور حضور دارند.

پیش از این "مارک اسپر" رئیس پنتاگون اعلام کرده بود که آمریکا قصد دارد از میادین نفتی در سوریه حفاظت کند و از هر گونه تلاشی از سوی هر یک از طرفین برای کنترل آنها با استفاده از توان نظامی پاسخ خواهد داد. در عین حال واشنگتن قصد دارد امکان دسترسی کردهای سوری به میادین نفتی را فراهم کند.

اقدامات آمریکا در سوریه، برخلاف روسیه، ایران و ترکیه مغایر با قوانین بین‌الملی است

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون تحمیل بدون تحمیل مهلت مصنوعی از خارج انجام شود. وی گفت: «ما امیدوار هستیم که شرکت کنندگان در کمیته قانون اساسی بر اساس تمایل برای سازش هدایت شوند، مشارکت سازنده‌ای داشته و تحت مداخله خارجی قرار نگیرند. کار این کمیته باید بدون تحمیل مهلت مصنوعی از خارج انجام شود و باید هدف آنها دستیابی به گسترده‌ترین توافق جمعی در سوریه باشد.»

 وی افزود: «در رابطه با اقدامات آمریکا در سوریه باید بگویم که مسلماً این اقدامات مغایر با حقوق بین الملل است و اگر بخواهیم از برخورد اصولی صحبت ‌کنیم، این اقدامات غیرقانونی هستند. در خود ایالات متحده مباحثاتی در سطح کارشناسان مبنی بر چگونگی ارزیابی آنچه در سوریه می گذرد، آغاز شده است. ما با آنها کاملاً موافق هستیم که باید اقدامات بر اساس تصمیمات دادگاه‌های بین المللی انجام گیرد این تصمیمات شامل آن است که هرگونه استفاده از منابع طبیعی یک کشور مستقل بدون موافقت مقامات آن اقدامی غیرقانونی است.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «ما با این برخورد هم‌عقیده هستیم و همتایان آمریکایی ما به خوبی از مواضع ما آگاه هستند و ما بر مواضع خویش اصرار داریم.

لاوروف با اشاره به اینکه حضور نظامی روسیه، ایران و ترکیه در خاک سوریه، برخلاف اقدامات آمریکا، با موافقت دولت آن صورت گرفته، توضیح داد: «توافقات سال گذشته سوچی درباره حل و فصل اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب و سپس توافقات اخیر روسیه-ترکیه در باره اوضاع در مناطق مرزی سوریه با ترکیه، مورد موافقت مقامات دمشق و شخص "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه و البته نیروهای کرد سوری قرار گرفته است و به همین دلیل ما بر این عقیده هستیم که اقداماتی که ما صحبت می‌کنیم در جهت دستیابی به صلح، تامین حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است در حالی که چنین مسئله‌ای را نمی‌توان درباره اقدامات آمریکا در سوریه گفت. حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، برخلاف حضور نظامیان روسیه ایران و ترکیه غیرقانونی است.»

وی همچنین یادآور شد که روسیه، ایران و ترکیه در بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای، پایبندی کامل خود بر تمامیت ارضی سوریه و غیرقابل قبول بودن هرگونه تمایلات جدایی طلبانه در این کشور را مورد تایید قرار داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین از همتایان ایرانی و ترکیه خود به خاطر ادامه همکاری‌های سازنده در چارچوب مذاکرات آستانه قدردانی کرد.

لاوروف در عین حال روابط روسیه و ترکیه را مشارکت راهبردی نامید و یادآور شد که مسکو و آنکارا در کنار یکدیگر با تروریسم در سوریه می‌جنگند، به همراه یکدیگر از برقراری ثبات در دریای سیاه حمایت کرده و همچنین مشترکاً تلاش می‌کنند تا سازمان امنیت و همکاری اروپا ساختاری دارای اقدامات و همکاری‌های واقع بینانه باشد.

وزرای امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه بطور خاص و با هدف حمایت از آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه به ژنو سفر کرده‌اند، طرحی که در چارچوب مذاکرات آستانه تقریبا دو سال روی آن کار شد تا به نتیجه رسید. وزرای خارجه سه کشور ضامن صلح در سوریه خرسندی خود از به ثمر رسیدن تلاش‌های مشترک را پنهان نکرده و در عین حال اعتراف کردند که برای حل و فصل اوضاع سیاسی در سوریه، هنوز راه طولانی در پیش است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حضور نظامیان آمریکا تحولات سوریه میادین نفتی سوریه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل

روسیه پس از مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان بین‌المللی لاهه در مورد جنایات اسرائیل در غزه و در عین‌حال حمایت آن از حکم این نهاد برای دستگیری «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را ریاکارانه توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روسیه امروز سه‌شنبه مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) درباره اسرائیل را «ریاکارانه» دانست و گفت: اما واشنگتن از حکم این دادگاه برای دستگیری رئیس‌جمهوری روسیه حمایت می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی که می‌تواند افراد را به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی متهم کند، در حال بررسی حمله ۷ اکتبر حماس و تهاجم نظامی ویرانگر اسرائیل به غزه است که اکنون هفت ماه از آن می گذرد.

کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید دیروز دوشنبه گفت که آمریکا از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره اسرائیل حمایت نمی‌کند و معتقد نیست که چنین تحقیقاتی در حوزه قضایی این دادگاه بین المللی باشد.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده سال گذشته تصمیم دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت پوتین به دلیل جنگ در اوکراین را موجه دانست.

اما روسیه صدور حکم دیوان بین المللی را علیه پوتین تلاش بی معنی غرب به منظور خدشه دار کردن اعتبار مسکو دانست و جنایات جنگی در اوکراین را رد می کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پستی در تلگرام گفت: واشنگتن کاملا از صدور حکم دادگاه بین‌المللی کیفری علیه رهبری روسیه حمایت می‌کند. اما نظام سیاسی آن مشروعیت همین نهاد را در رابطه با خود و ماهواره‌هایش به رسمیت نمی‌شناسد.

وی سپس موضع آمریکا را از نظر فکری «پوچ» توصیف کرد.

رویترز در ادامه یادآور شد: اگرچه اسرائیل عضو دیوان بین المللی کیفری نیست، اما سرزمین های فلسطینی در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کشور عضو در حوزه قضایی این نهاد پذیرفته شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز روز جمعه گفت که هر گونه تصمیم دیوان بین المللی کیفری بر اقدامات تل آویو تاثیری نمی گذارد، اما در عین حال این اقدام دادگاه لاهه را اقدامی خطرناک دانست. رسانه های رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این اقدام دیوان بین المللی کیفری گزارش دادند که مقامات اسرائیلی نگران هستند مبادا دادگاه حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد کابینه وی را به اتهام نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در غزه صادر کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • مقام ارشد حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود