Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:12:16 GMT

بحران جدید در روابط ترکیه و آمریکا

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۸۹۹۴

بحران جدید در روابط ترکیه و آمریکا

مساله نسل کشی ارامنه از سوی ترک های عثمانی شاید حساس ترین موضوع در سیاست خارجی ترکیه است که در فواصل زمانی مختلف از سوی کشورهای مختلف غربی به عنوان یک اهرم فشار در روابط آنها با ترکیه بکار گرفته می شود.

گرچه بسیاری کشورهای غربی تاکنون طرح های مشابهی در پارلمانهای خود تصویب کرده اند و ترکیه نیز بارها به این مساله اعتراض کرده است، ولی تصویب این مساله از سوی کنگره آمریکا در برهه زمانی فعلی از سوی کارشناسان به عنوان تلاش برای استفاده از یک اهرم فشار هرچند قدیمی بر ترکیه ارزیابی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوولان عالیرتبه ترکیه نیز از روز گذشته به این مساله واکنش های تندی نشان داده اند.

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه در واکنش به تصمیم کنگره آمریکا با شرم آور خواندن این مساله گفت: تصمیم آنانی که به صورت شرم آور تاریخ را آلت دست سیاست کرده اند نزد دولت و مردم ما ارزشی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه این تصمیم را بی اهمیت و هیچ می داند، گفت: با  عملیات چشمه صلح ترکیه، بازی بزرگی که قرار بود در منطقه انجام شود با شکست مواجه شد و این موضوع موجب شد که پرونده های خاک گرفته بار دیگر مطرح شود.

وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم کنگره با صدور بیانیه ای مصوبه کنگره آمریکا را رد کرد.

در اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه با عنوان اینکه مصوبه یاد شده با لحاظ سیاست داخلی در آمریکا اتخاذ شده ، آمده است: مصوبه یاد شده فاقد پایه های حقوقی و تاریخی است.

اطلاعیه با عنوان اینکه مصوبه یاد شده مخالف حقوق بین المللی و حتی حقوق دخلی آمریکا است افزود: در سیستم حقوقی بین المللی مصوبه ای که رخدادهای ۱۹۱۵ را نسل کشی قلمداد بکند وجود ندارد و منطبق با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا رخداد یاد شده می باید در چارچوب تاریخ بررسی شود.

در اطلاعیه با اشاره به اینکه ترکیه در سال ۲۰۰۵ میلادی پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون مشترک تاریخی برای بررسی این مساله را داده است، افزود: این پیشنهاد از سوی ارمنستان رد شده است.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز مصوبه کنگره آمریکا را شرم آور خواندن و آن را آلت دست کردن تاریخ در سیاست خواند.

کالین در حساب توویتری خود نوشت: افرادی که ترکیه را متهم به نسل کشی می کنند اول به تاریخ خود و حمایتهایشان از سازمانهای آسالا و پ.ک.ک بنگرند.

فخرالدین آلتون رییس دایره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در حساب توویتری خود در واکنش به این مساله نوشت: مصوبه کنگره آمریکا و تهدید به تحریم ترکیه با روح اتخاد استراتژیک دو کشور منافات دارد.

آلتون با اشاره به اینکه دولتهای ترکیه و آمریکا تصمیم به افزایش حجم مبادلات تجاری خود به ۱۰۰ میلیار دلار دارند گفت: مصوبه کنگره آمریکا در زمانی که دولتهای دو کشور مصمم به رساندن حجم تجارت دو کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار هستند اخلال در سیاستهای دولت آمریکا است.

آلتون نوشت: تلاش برای تحریک یک متحد عضو ناتو در راستای حمایت از سازمانهای تروریستی یک خطای استراتژیک و دور شدن از واقعیات است و این مصوبه نمی تواند مانع از مجادله ترکیه با سازمانهای ترویستی بشود و تنها به آینده روابط دو کشور ضربه وارد می کند.

به گفته ناظران آگاه این مصوبه در روزها و هفته های آتی به صورت یک موضوع جدی در جامعه ترکیه مطرح خواهد شد و می تواند آینده روابط ترکیه و آمریکا را به طور جدی خدشه دار کرده و وارد مرحله سرد کند.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه ارامنه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۸۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین امروز دوشنبه بحث انتقام‌جویی از آمریکا بابت قانونی کردن مصوبه‌ای را پیش کشید که به تقویت توان نظامی تایوان منجر می‌شود و به دنبال سلب مالکیت صاحب چینی شبکه اجتماعی تیک‌تاک است.

چهارشنبه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه بسته کمک‌های نظامی جدید کنگره را امضا کرد که بخش قابل‌توجهی از آن به اوکراین و رژیم صهیونیستی اختصاص داده‌ شده است.

هم‌زمان، وی لایحه جداگانه‌ای را هم امضا کرد که ضمیمه این مصوبه بود و شامل لغو مجوز تیک‌تاک در آمریکا در صورت امتناع مالک چینی از واگذاری حق مالکیت ظرف مدت ۹ ماه تا یک سال می‌شود.

در همین ارتباط، «لین جیان» (Lin Jian) سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را از اجرای بخش‌های منفی این مصوبه که به چین مربوط است، بر حذر داشت.

وی دراین‌باره گفت: اگر آمریکا در ادامه دادن به این مسیر سرسختی به خرج دهد، چین هم گام‌های قاطعانه و قدرتمندی را در راستای دفاع از امنیت و توسعه منافعش بر خواهد داشت.

 آمریکا به‌رغم عدم برخورداری از روابط دیپلماتیک با تایپه، اصلی‌ترین حامی نظامی تایوان است- جزیره‌ای خودمختار که پکن حق مالکیتش را خط قرمز خود می‌داند و بار‌ها به واشینگتن درباره تحریک جریان‌های جدایی‌طلب آن هشدار داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • تیک‌تاک؛ صدای اعتراض
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • تیک‌تاک؛ صدایی برای اعتراض
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت