Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای دستکاری و به دام‌اندازی نانوذرات، محققان روشی به نام انبرک نانویی ارائه کردند که در آن ذرات شکننده و نانومقیاس نظیر باکتری، ویروس و پروتئین را می‌توان جابه‌جا کرد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران مرکز مهندسی و علم نانو روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات را با نور به دام انداخت و حرکت داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فناوری انبرک‌نانویی توسط سوویک گوش و آمباریش گوش از مرکز CeNSE توسعه داده شده است. در این روش پرتو لیزر روی ذره متمرکز شده و آن را به دام می‌اندازد؛ بنابراین می‌توان با این کار، ذرات نانومتری را حرکت داد. با این روش با اطمینان می‌توان گفت که نور ذره را به دام انداخته و حرکت می‌دهد. این راهبرد را می‌توان برای گیراندازی دقیق، انتقال و رهایش نانوذرات و نقاط کوانتومی به کار برد. از آنجایی که شدت نور کم است، این راهبرد غیرتهاجمی بوده و می‌توان از آن برای جابه‌جایی ذرات شکننده نوری نظیر باکتری، پروتئین و ویروس استفاده کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده، روش به دام‌اندازی و دستکاری ذرات با نور، برای دریافت جایزه نوبل فیزیک انتخاب شده و یک دستاورد بزرگ تحقیقاتی قلمداد می‌شود. اما با انبرک نوری نمی‌توان نانوذرات را به دام انداخت و این روش کارایی لازم برای این کار را ندارد، چالشی که با نوآوری انبرک پلاسمونیک حل شد. در انبرک پلاسمونیک ذرات کوچک فلزی نظیر طلا یا نقره به دلیل تولید میدان الکترومغناطیس قدرتمند در اطراف خود می‌توانند با نور برهم‌کنش داده و به دام بی‌افتند.

انبرک پلاسمونیک محدودیت‌هایی دارد، برخلاف انبرک نوری، به‌صورت فیکس شده بوده و فقط می‌توان ذراتی که به آن نزدیک است را جذب نمود. از این رو محققان این گروه روش جدیدی ارائه کردند، آن‌ها از صفحه‌های نانومقیاس نقره به‌عنوان انبرک پلاسمونیک استفاده کردند و این صفحه‌ها را با استفاده از پرتو لیزر متمرکز به حرکت در آوردند و در نهایت این سامانه همانند یک انبرک نوری کار کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوذرات نقاط کوانتومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد

محقق ایرانی برای پایش تازگی غذاهای دریایی با فناوری نانو و مواد گیاهی، جوهر هوشمند سبز ساخت.

به گزارش ایسنا، اسماء وردیان، محقق مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبرهای کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت ۶ ماه در دماهای مختلف همچنان پایدار بود.

به نقل از ستاد نانو، غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند. این غذاها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‎ها ضروری است. برچسب‌های هوشمند با قرارگیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‌کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • BRT کرج تا کمالشهر ادامه می‌یابد؟
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • روشی ساده برای به دام انداختن مار کبری (فیلم)
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • روشی برای درمان تنبلی چشم