Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امروز، 8 آبان‌ماه در دیدار با مدیركل و معاونان اداره‌كل اوقاف و امور خیریه این استان كه به‌مناسبت فرا رسیدن هفته وقف برگزار شده بود، گفت: تردیدی نیست كه وقف یكی از مصادیق قطعی و بارز باقیات و صالحات است و در قرآن و روایات گاهی با لفظ صدقه جاریه از آن یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وقف، صدقه‌ای است كه وقتی انسان از این دنیا می‌رود و پرونده اعمالش بسته می‌شود، به دلیل این صدقه پرونده او باز خواهد ماند و تا قیامت بر حسنات آن افزوده می‌شود.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: وقف كار بسیار حسنه‌ و ارزشمندی است و از گذشته‌های طولانی افرادی خصوصاً در استان فارس در این راه قدم نهاده‌اند كه از این لحاظ استان فارس دارای واقفان كثیری است كه اموال خود را كه عطیه الهی بود در راه انتفاع مردم وقف كردند.

وقف؛ پشتوانه‌ای برای نشر فرهنگ اسلامی

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) اظهار كرد: در عصر كنونی، وقف از مواردی است كه دارای منابع پایدار بوده و از اموری است كه هم برای نشر فرهنگ اسلامی و هم كارهای خیر در ابعاد مختلف یك پشتوانه است.

وی گفت: یك نمودار چهل ساله احیاگری موقوفات و به موازات آن هم پرداختن به احقاق حقوق وقف و در مرحله بعد هزینه كردن آن‌ها در مبادی كه منطبق با نظر واقفان بوده و با توجه به اولویت‌هایی كه وجود دارد، باید ترسیم شود.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به گزارش‌های ارائه شده درباره وضعیت موقوفات استان فارس تأكید كرد كه باید مطالب درباره وقف در میان طبقات مختلف مردم بیشتر نشر پیدا كند زیرا شاید خیلی‌ها باشند كه هنوز اطلاعات كافی درباره وقف نداشته باشند؛ لذا همه باید بدانند كه وقف از گذشته تاكنون چه نقشی در جامعه داشته است.

اهمیت موقوفات درمانی

مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز به نامگذاری سال جاری به نام «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری اشاره كرد و گفت: موقوفات می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه ایفا كنند و مسائل اقتصادی در جهات مختلف برای امدادرسانی به نیازمندان از همین طریق می‌تواند حل شود لذا در این زمینه موقوفات می‌توانند حلال برخی از مشكلات باشند.

وی موقوفات درمانی را یادآور شد و گفت: رسیدگی به مسائل پزشكی و درمانی از عمده‌ترین نیازهای جامعه ماست و البته اوقاف در این زمینه همراهی و مساعدت دارد و واقعاً نیاز مهم مردم هم هست.

آیت‌الله دستغیب بیان كرد: وقف همچنین در حوزه رفع نیازهای دیگری نظیر تكریم شعائر اسلامی كار برجسته‌ای است كه انجام می‌شود و نمونه آن هم خدمت‌رسانی به زوار اربعین بود.

رئیس جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: اگر همین موفقیت‌های حوزه وقف را در مناسبت‌های مختلف حتی اگر تكراری هم باشند، برای مردم بیان كنیم، تشویق و ترغیب برای انجام وقف‌های جدید می‌شوند.

وی در عین حال از كسانی كه با اوقاف همكاری دارند نیز قدردانی كرد و گفت: برخی از سازمان‌ها نظیر منابع طبیعی، ثبت اسناد و غیره نیز جهت احیای موقوفات با اوقاف همكاری می‌كنند نظیر تفاهم‌نامه‌ای كه برای موقوفات حرم حضرت شاهچراغ(ع) در شهر میمند منعقد شد و چقدر مردم خوشحال شدند از اینكه تكلیف آن‌ها مشخص شده است.

آیت‌الله دستغیب بر اهمیت احیای سنت حسنه وقف در جامعه امروزی تأكید كرد و گفت: باید از واقفان تجلیل شود و اسامی و مشخصات واقفان استان از گذشته‌های دور نظیر 700 سال پیش نشر پیدا كند تا مردم با آن‌ها آشنا شوند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان واقفان را مصداق بارز «... وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ...؛... و از آنچه به ایشان روزى داده‏ ایم انفاق مى كنند...» در آیات قرآن كریم دانست.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت نخبگان بسیجی قم در رونق تولید باید به کار گرفته شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، جشنواره «جهادگران علم و فناوری» با هدف تقدیر از برگزیدگان علمی رده‌های دفاعی، دانشگاه‌ها اقشار و نواحی بسیج در سپاه استان برگزار شد.

سردار محمدرضا موحد در این مراسم با اشاره به ظرفیت های موجود در استان قم گفت: ظرفیت‌های انسانی، علمی، نخبگانی، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و فرهنگی و شهرک‌های صنعتی در استان وجود دارد که باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوبی برسیم.

وی ادامه داد: در واقع باید بتوانیم نخبگان را شناسایی، جذب و به رشد و شکوفایی آنها کمک کنیم، برای یک نخبه خیلی مهم است که دیده شود و به او اهمیت داده بشود و حرف‌هایش شنیده شوند تا بتوانیم با این همکاری‌ها اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم و این زنجیره و شبکه کامل شود.

فرمانده سپاه قم با تأکید بر اینکه حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت نخبگان داشته باشیم بیان داشت: برای تولید علم و جهش تولید این دو محور با هم دیگر ارتباط مستقیم دارند و باید همه در یک جبهه قرار بگیریم و بر اساس نظام مسائل استان کار انجام شود.

او افزود: نظام مسائل استان بر مبنای بهره مندی از ظرفیت هایی مثل اقشار بسیج،قشر بسیج مهندسین صنعت،کشاورزی و سایر اقشار مرتبط تعریف می شود و در صورت تحقق آن به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

سردار موحد با اشاره به ظرفیت مجمع عالی بسیج استان به عنوان بازوی توانمند کار و تولید گفت: در صورت تصویب طرح های نوین تولیدی و دانش بنیان نخبگان در مجمع عالی بسیج که با حضور استاندار و سایر سازمان ها برگزار می شود، تمامی دستگاه های ذیربط ملزم به اجرا و تحقق آن طرح ها خواهند بود.

وی اذعان کرد: مهم است که دانش آموزان و دانشجویان با این ظرفیت‌ها آشنا شوند و توانمندی‌های موجود در استان را ببینند که در نتیجه موجب ارتقای انگیزه و امید در نوجوانان و جوانان شود.

در پایان از منتخبان عرصه جهاد علمی و فناوری سپاه و نواحی مقاومت بسیج استان قم با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • ظرفیت نخبگان بسیجی قم در رونق تولید باید به کار گرفته شود
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است