Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم با بیان اینکه کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است، گفت: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست و در سال‌های اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص آیین نامه انضباطی جدید دانشگاه‌ها و اعتراضات صورت گرفته نسبت به آن، اظهار داشت: آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوبه خاص خود را دارد و در حال اجرا است؛ در قانون دیده شده که شیوه نامه برای اجرای دقیق این آیین نامه تدوین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو مطلب در آن بیشتر دیده شده که یکی تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی است که آن‌ها یک دوره آموزشی در دانشگاه‌ها دارند و یک دوره آموزش بالینی نیز در بیمارستان‌ها دارند.

وی افزود: یک مورد هم در خصوص مواردی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که ایجاد نگرانی کرده چراکه دانشجویان نگران بخش خصوصی فضای مجازی آن‌ها ورود پیدا شود که قاعدتا منظور ما نیست.

غلامی تاکید کرد: اتفاقا قبل از اینکه معاونت حقوقی رئیس جمهور به این موضوع ورود پیدا کند، معاونت دانشجویی در حال بازنگری آن بخش هستند تا شفاف‌تر شود. خودم هم از دانشگاه‌ها خواسته بودم تا اگر نظری و پیشنهادی در بین دانشجویان دارند به ما منتقل کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه در این خصوص تضمین می‌دهیم که نقض حریم خصوصی صورت نگیرد، عنوان کرد: این یک موضوع قانونی است و ورود به حریم خصوصی افراد نیاز به مجوز قانونی دارد و این شیوه نامه نمی‌تواند مجوزی برای ورود به حریم خصوصی افراد باشد.

غلامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارائه آماری مبنی بر کاهش خروج نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: این آماری بود که آقای ستاری مطرح کردند و این موضوع مشهود است. رفت و آمد برای تحقیق و تحصیل و کار‌های علمی امری معمول است و وقتی تعداد فارغ التحصیلان ما بیشتر می‌شود، این رفت و آمد‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وی گفت: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست، در سال‌های اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.

وزیر علوم ادامه داد: موضوع دیگر این است که برخی از نخبگان اشتغال و وضعیت مادی بهتری پیدا می‌کنند؛ امیدواریم برای موارد تخصصی که باید از نخبگان خودمان استفاده کنیم، بتوانیم نگرانی آن‌ها را از نظر مسائل مادی برطرف کنیم.

غلامی در خصوص طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس، گفت: ما در هر موقعیتی که باشیم باید بپذیریم که منابع عملی دنیا بیشتر به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و برای دسترسی به این منابع باید زبان انگلیسی را بدانیم؛ اما ما باید زبان‌های دیگری را که بخشی دیگر از منابع علمی را دارند یا برای ارتباطات استفاده می‌شوند اگر بتوانیم زمینه تربیت و آموزش آن را فراهم کنیم بسیار خوب است؛ البته این به معنای محدود کردن زبان انگلیسی نیست بلکه به معنای باز کردن زمینه برای آموزش زبان‌های دیگر است.

وی همچنین در خصوص زمینه کار برای افراد تحصیل کرده نیز عنوان کرد: خوشبختانه بعنوان یک نکته مثبت همه خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان خود ارزش قائل هستند و متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ و اخیرا ۸۰ عموما تحصیلات دانشگاهی دارند و یا در حال تحصیل هستند. این در حقیقت یک ظرفیت انسانی بزرگ برای کشور است، اینکه بتوانیم در بخش‌های مختلف زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کنیم یک کار جدی و مهم است.

وزیر علوم گفت: شرایط با توجه به شرکت‌های دانش بنیان در حال حرکت به سمت بهبود است و آماری هم که امروز رئیس سازمان اداری استخدامی در خصوص آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی ارائه کردند، نشان می‌داد که تعدادی که می‌خواهند در بخش دولتی استخدام شوند نسبت به دوره قبل کمتر شده و این را به فال نیک می‌گیریم که میل استعداد‌ها به سمت بخش خصوصی است.

غلامی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بورسیه افراد بیگانه و مشکلات به وجود آمده برای ۳۹ دانشجوی افغان حائز رتبه‌های برتر در کنکور، گفت: بورسیه دو نوع است که یک نوع آن کسانی هستند که از کشور‌های دیگر با بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران برای تحصیل به اینجا می‌آیند و روند و روال قانونی خود برای اخذ ویزا و تحصیل را باید طی کنند.

وی تاکید کرد: یک نوع دیگر آن افرادی هستند مانند اتباع افغانستان که والدین آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند و خود آن‌ها نیز در اینجا تحصیل کرده و بزرگ شده اند و کنکور داده‌اند؛ این‌ها الزاما به معنای بورسیه نیستند و مانند بچه‌های خودمان هستند با این تفاوت که، چون اتباع ایران نیستند، آموزش رایگان شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: اینکه این‌ها متقاضی بورسیه باشند و بخواهند استفاده کنند، یا باید به دلایل خاص آیین نامه‌ای توسط وزارت علوم بورس شوند که ممکن است مانند مقاطع کارشناسی و ارشد نتوانیم به آن‌ها بورس بدهیم یا اینکه دولت افغانستان تقاضای بورس شدن این افراد را ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیر علوم تحقیقات و فناوری منصور غلامی جلسه هیات دولت خروج نخبگان از کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است

عصر سه شنبه در اولین جلسه شورای اداری ۱۴۰۳ با اشاره به عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: تغییر مواضع کشور‌ها پس از این اقدام سلحشورانه سپاه پاسداران نشان از عزت و اقتدار کشور ما است، در این عرصه با این دست برتر باید با برنامه ریزی صحیح از فرصت‌ها استفاده کنیم. 

استاندار تهران با بیان اینکه شهر و استان تهران با ویژگی‌های خاص خود مظلوم است، گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که نسبت به اوضاع این شهر و استان همت کافی را داشته باشند، چرا که شان تهران این نیست که در جایگاه ۳۱ بودجه کشور و رشد ۴ درصد قرار بگیرد. 

وی گفت: بودجه تهران از آخرین استان یعنی اصفهان، ۲۷ رتبه پایین‌تر است که رشد در این امر جنب‌وجوش، برنامه و رعایت چارچوب‌ها و اصول را برای تغییر وضعیت می‌طلبد و اگر این کار صورت نپذیرد این مظلومیت باقی می‌ماند، ما اراده نکردیم ولی جمعیت ناسازگاری که نقش مصرف‌کننده دارند، علی‌رغم اینکه یک چهارم تولید، ۵۲ درصد سهم مالیاتی کشور و ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه استان تهران است، با ظرفیت اقتصادی‌مان فاصله زیادی داریم. 

فخاری با انتقاد از ضعف شدید در جریان برنامه ریزی استان گفت: هیچ سازمان و دستگاهی در استان تهران برای ۱۴۰۳ نباید بدون برنامه باشد و باید نظام بودجه‌بندی و اولویت‌های آن مشخص باشند. 

وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری‌های ما باید برای یک برنامه پنج ساله در دستور کار قرار بگیرد، افزود: تدبیر از وحدت نظر‌ها بیرون می‌آید، ما باید بتوانیم در جهت‌گیری‌های استان با اهداف مشخص قدم برداریم، اگر در نظر وحدت داشته باشیم در عمل نیز وحدت خواهیم داشت. 

استاندار تهران به مسوولان‌استان توصیه کرد با هادیان جامعه، خصوصاً ائمه جمعه همکاری و‌تعامل داشته باشند. 

وی برگزاری انتخابات اسفند ماه را فارغ از هرگونه مشکل و حاشیه، بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: قدردان همه عزیزانی که در انتخابات تلاش کردند هستیم، شما توانستید تلاش دشمن را خنثی کنید. 

فخاری با بیان اینکه همه باید کمک کنند تا در ۲۱ اردیبهشت‌ماه نیز در چنین جایگاهی بمانیم و ادامه دهیم، گفت: ما باید برای انتخابات سال آینده از الان تلاش کنیم و جهت‌گیری‌های ما جهت‌گیری‌های مشخصی باشد. 

وی مشارکت و جامعیت را عامل قدرت ملی خواند و افزود: امینت یک امر نادیدنی، اما قابل حس است، به لطف خدا متولیان امر به زیبایی عمل کرده و صحنه‌های زیادی را برای رقابت ایجاد کردند. 

استاندار تهران اظهار کرد: بزرگترین آفتی که ما با آن مواجه هستیم عدم توجه به فرآیندها، خروجی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها است. 

فخاری گفت: ضروری است که مدیریت برنامه و بودجه در حوزه آمایش سرزمین، آخرین وضعیت همه سازمان‌ها و ادارات را ارائه دهد تا متوجه ضعف خود شوند، استان تهران در یک سرزمین کوچک با حجم بزرگ و جریان‌های نامتجانس قرار گرفته است. 

وی یکی از مسائل تهران را مسئله آب دانست و افزود: پروژه‌هایی در دست اقدام داریم، اما بحث، چگونگی تعیین اولویت‌ها است و باید اولویت‌ها مشخص شوند، برای ارائه برنامه حتماً اولویت سازمان‌ها را می‌خواهیم. 

استاندار تهران در خصوص اتباع گفت: نزدیک به ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران حضور دارند و اقدامات لازم به کمک سایر نهاد‌ها در حال انجام است که اتباع غیرمجاز را دستگیر و از کشور خارج و اتباع مجاز را نیز چه در حوزه اقتصادی چه در حوزه اجرایی و فرهنگی سازماندهی کنیم، بخشی از ظرفیت‌های ما در اختیار اتباع است که باید برون دادهایشان را در این زمینه نمایان کنند. 

فخاری بیان کرد: در حوزه ورزش و جوانان خصوصاً فرهنگ، عفاف و حجاب باید تلاش کنیم چرا که بیشترین مشکل این موضوع را در ادارات مشاهده می‌کنیم، کارمند وابسته به دولت متعهد است که تحت قواعد و شرایط کار کند و ساختار‌های ضابطه‌مند دولتی را رعایت کنند، مسوولان به رعایت حدود قانونی مکلف هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • اقدامات لازم برای خروج اتباع غیرمجاز استان تهران از کشور در حال انجام است
  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • سفر به دبی با عوارض خروج از کشور رایگان
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود