Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیرا یزدان پژو گفت: نمایش «مزه دروغ تلخه» به کارگردانی سمیرا یزدان‌ پژو از تولیدات حوزه هنری البرز به جشنواره کودک و نوجوان همدان راه یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایش «مزه دروغ تلخه» به کارگردانی سمیرا یزدان‌ پژو از تولیدات حوزه هنری البرز به جشنواره کودک و نوجوان همدان راه یافت.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری البرز ضمن اعلام این خبر به خبرنگار "تیتریک" عنوان کرد: نمایش «مزه دروغ تلخه» به کارگردانی سمیرا یزدان‌ پژو از تولیدات واحد نمایش حوزه هنری البرز آبان ماه سال جاری به جشنواره کودک و نوجوان همدان می‌ رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایمان اردی زاده افزود: نمایش «مزه دروغ تلخه» اثری است که به صورت تلفیقی از نمایش عروسکی تیبل تاپ و دو بعدی و نیز تن‌ پوش کار شده است که کارگردان خوش ذوق این اثر سمیرا یزدان پژو متن بهرام جلالی‌ پور را به صورت جذاب و اثرگزار برای گروه سنی خردسال تولید کرده است.

سمیرا یزدان‌ پژو کارگردان این اثر از فعالان و عضو ثابت شورای هم اندیشی کودک و نوجوان هنرهای نمایشی حوزه هنری البرز است که نمایش «مزه دروغ تلخه» را برای بیست و ششمین جشنواره بین‌ المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» آبان ماه سال روی صحنه می رود.

کارگردان نمایش در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: این نمایش تولید مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری تهران است و حوزه هنری کرج در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان از آن حمایت کرده است زیرا من از هنرمندان کرجی هستم.

سمیرا یزدان پژو با بیان اینکه زیرساخت های نمایش کودک و نوجوان در البرز ضیعف است و تمام ارگانها به دنبال منافع خود هستند، ادامه داد: این نوع تئاتر در البرز هیچ گونه حمایتی نمی شود در صورتی که هنرمندان تئاتر زیادی از جمله بازیگر، کارگردان، عروسک گردان و ... در این استان وجود دارند ولی معمولا ترجیح می دهند هنر را در جایی که متقاضی دارند عرضه کنند.

وی افزود: سالن های زیادی برای اجرای تئاتر کودک در استان وجود دارد ولی متاسفانه مسئولین سالن ها به فکر منافع مالی خود هستند و فقط در صورتی سالن را اجاره می دهند که منافع مالی شان تامین شود و از طرفی دیگر مسئولان هم دغدغه ای برای اجرای تئاتر کودک ندارند و بودجه ای را به این امر اختصاص نمی دهند.

این هنرمند البرزی تصریح کرد: مدیران مهدها و مدارس هم هیچ تلاشی برای اجرای تئاتر در مکان خود نمی کنند و با آوردن عموها و خاله ها در مناسبت های فرهنگی با صرف هزینه اندک محتوایی به کودکان نمی رسانند و فقط چند دقیقه سرگرمشان می کنند.

وی ادامه داد: « مزه دروغ تلخه» نمایشی عروسکی است که آذر ، دی و بهمن ماه ۹۷ بر روی صحنه مرکز تولید تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجراهای موفق خود را گذراند و اکنون برای بیست و ششمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان پذیرفته شده است ، گفتنی است این جشنواره کار خود را از ۱۷ آبان به مدت یک هفته در همدان آغاز می کند .

سمیرا یزدان‌پژو به عنوان کارگردان و بهرام جلالی‌پور به عنوان نویسنده در اثر خود روایت زنبورهایی را تصویر کرده‌اند که خانواده زنبورها برای پرداخت اجاره به صاحب‌ خانه هر روز از صبح زود مشغول جمع‌ آوری عسل هستند. در این میان زنبوری به نام ویزویزو که تنبل و بازیگوش است برای جبران تنبلی‌ هایش مدام دروغ می‌ گوید. تا این‌ که یک روز ملخ پیری از او نشانی درخت بلوط را می‌ پرسد ولی او برای خنده به ملخ پیر دروغ می‌ گوید و او را اشتباه راهنمایی می‌کند، و همین امر باعث رخ دادن مسایلی می‌ شود.

کارگردان اثر با اشاره به اینکه این نمایش ویژه‌ خردسالان است، گفت: ترانه‌ سرا و آهنگ‌ ساز این نمایش امیرحسین انصافی است و بازی‌ دهندگان عروسک‌ ها عاطفه بحرالعلوم‌ طباطبایی، ریحانه باغبادی، سامان فرشیدنیا و سمیرا یزدان‌ پژو هستند. ترانه‌ سرا و آهنگ‌ ساز این نمایش امیرحسین انصافی است و بازی‌ دهندگان عروسک‌ ها عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، ریحانه باغبادی، سامان فرشیدنیا و سمیرا یزدان‌پژو هستند. دستیار کارگردان این اثر نگار شاه‌ علی است و طراحی صحنه، عروسک و لباس آن را سمیرا یزدان‌ پژو بر عهده داشته است. همچنین طراح نور این نمایش محمد رضا شاملو فرد و ساخت دکور آن بر عهده‌ علیرضا حسین‌ پور، نگار شاه‌ علی، زهرا شیخ‌ الحکمایی و سمیرا یزدان‌ پژو بوده است و سمیرا یزدان‌ پژو، علی محمدی و تینا توکلی ساخت عروسک‌ های «مزه دروغ تلخه» را بر عهده داشته‌ اند.

وی به مهمترین پیام این تئاتر کودک اشاره کرد و افزود: این تئاتر به کودکان وخردسالان می رساند که برای جبران اشتباهاتی چون تنبلی دروغ نگوییم  زیرا دچار دردسرهای بزرگتری می شویم که باید برای جبرانش هزینه های سنگینی بپردازیم و در طول نمایش کودکان با شخصیت های مثبت و منفی نمایش ارتباط درستی برقرار می کنند و حتی خرس پشمالو را که مدام زنبور را گول می زند مورد شماتت قرار می دهند و به او می گویند چرا گولش میزنی یا با زنبور همزاد پنداری می کنند و به آن مدام هشدار خطرهای وارده از طرف خرس را می دهند.

این هنرمند نقطه قوت نمایش را دکور موفق آن دانست و گفت: نقطه قوت دیگر کار، فضایی با دکور زیبا و رنگی و نور پردازی جذاب با عروسک های دو بعدی تخت بدون حجم و بعد سوم که انگار عروسک ها از درون دفتر نقاشی خودشان با همان پرسپکتیو خارج شدند و برای آنها داستان را روایت می کند عروسک ها در عین سادگی دارای خلاقیت هستند و کودک را مجذوب خود می کنند.

یزدان پژو با تاکید بر اینکه نقش آموزش و پرورش در مردمی کردن تئاتر غیر قابل وصف است، افزود:  وقتی خانواده ها فرزندانشان را برای اردو به دیدن تئاتر های مناسب تولید شده در استان بفرستند و بازخورد نمایش را از فرزندان خود بشنوند و متوجه تاثیرات نمایش روی اخلاق و رفتار فرزندشان شوند کم کم به تئاتر و دیدنش علاقه مند می شوند، در حال حاضر در کرج سالنی وجود ندارد که والدین بتوانند با کودک خود تئاتر کودک تماشا کنند و برای این کار باید به تهران بروند و این به دلیل نادیده گرفتن هنر تئاتر کودک و نوجوان در استان است.

این کارگردان در پایان خاطر نشان کرد: از حوزه هنری کرج برای حمایت از این نمایش تشکر می کنم که حداقل تلاش کوچکی در بهبود این امر کرده و امیدوارم سایر مدیران بخش های دولتی نیز نگاه جدیدی به این امر مهم یعنی تولید تئاتر کودک در کرج بیاندازند تا فرزندان این استان تغذیه روحی و فرهنگی و تربیتی درستی دریافت کنند.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» آبان‌ماه سال جاری در همدان برگزار می‌شود.

در زیر عکس های مربوط به این نمایش را می بینید:

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عاطفه زارعی صبح سه‌شنبه با بیان اینکه استان همدان با توجه به ظرفیت‌های ادبی که دارد گهواره ادبیات کودک و نوجوان ایران به حساب می‌آید اظهار کرد: دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه رسید.

وی افزود: هیأت داوران این جشنواره از اساتید برجسته ادبیات کودکان و نوجوان چون مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب تشکیل شده که از افتخارات ایران اسلامی به حساب می‌آیند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: آیین اختتامیه این جشنواره روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن ابن سینا همدان واقع در بلوار مفتح با حضور برگزیدگان، علاقمندان و چهره‌های شاخص ادبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه نیز دو کارگاه آموزشی شعر و داستان در محل کتابخانه مرکزی همدان برگزار می‌شود ادامه داد: کارگاه آموزشی شعر با حضور مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی و کارگاه آموزشی داستان با حضور محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 6093044

دیگر خبرها

  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد