Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این کنفرانس دیروز( سه شنبه) با شعار« ابتکار سرمایه ‌گذاری آینده » موسوم به «داووس صحرا» در ریاض پایتخت عربستان آغاز به کار کرد و تا فردا ( پنجشنبه ) به فعالیت های خود ادامه خواهد داد.

پیشینه کنفرانس داووس صحرا

امسال سومین سال متوالی است که عربستان میزبان چنین کنفرانسی است. بن سلمان پس از به قدرت رسیدن در سال  ۲۰۱۷ به منظور رقابت با کنفرانس سالانه اقتصادی سوئیس و تبدیل شدن به بزرگ ترین و قدرتمندترین اقتصاد خاورمیانه با حضور ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از بیش از ۹۰ کشور اولین کنفرانس داووس صحرا را برپا کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همایش تمرکز بر بهره‌ وری از سرمایه‌ گذاری به منظور « ایجاد فرصت‌های رشد اقتصادی" و پرداختن به « چالش‌های جهانی» را در دستور کار قرار داد.

این همایش در سال گذشته در روز سه شنبه اول آبان ماه برگزار شد اما به دلیل قتل فجیع « جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در روز سه شنبه ۱۰ مهر ماه با شرایط بسیار سختی مواجه شد.  

پرونده حقوق بشر سعودی علاوه بر قتل خاشقچی به دلیل سرکوب و اعدام مخالفان سیاسی و نقض حقوق زنان و حاکم بودن جو خفقان آمیز و کشتار مردم بیگناه در یمن به شدت سیاه و قطور است و همه محافل سیاسی و مدافع حقوق بشر در جهان حتی حامیان و همپیمانان ریاض نیز به این موضوع اذعان دارند و تا کنون بارها موارد یاد شده در کنفرانس و نشست ها و سمینارهای منطقه ای و جهانی محکوم شده است.

بر همین اساس دومین همایش نیز با حضور کم رنگ و استقبال سرد مدعوین روبرو شد و بسیاری از شخصیت ها و نهادهای دعوت  شده در واپسین لحظات از شرکت در دومین کنفرانس داووس صحرا امتناع ورزیدند.

کنفرانس امسال داووس صحرا

محمد بن سلمان با توجه به موارد یاد شده با صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان و برگزاری کنسرت های آواز و موسیقی و افتتاح سینماها در شهرهای جده و ریاض که با مخالفت شدید رهبران دینی این کشور مواجه شده و همچنین حذف متون و فتواهای خشونت آمیز و افراط گرایانه از کتاب های درسی و بازداشت برخی از شاهزادها و تجار سعودی به بهانه مبارزه با فساد و مفسدین اقتصادی در این کشور و بازداشت شماری از آخوندهای وهابی تندرو تحت عنوان مبارزه با اندیشه های افراطی سعی کرد از خود و رژیم سعودی چهره خوشایندتری به جهان نشان دهد اما نهادهای مدافع حقوق بشر در سطح جهان و در راس آنها سازمان عفو بین الملل اقدامات یاد شده را ناکافی دانسته اند زیرا فرآیند سرکوب و اعدام مخالفان سیاسی در این کشور در دوران حاکمیت بن سلمان نه تنها کاهش نیافته بلکه روند فزاینده تری به خود گرفته است.

ریاض امسال با توجه به تجربه سال گذشته تا قبل از آغاز نشست اسامی مدعوین را به طور رسمی و در رسانه های گروهی خود اعلام نکرد.

از سوی دیگر در ارتباط با خاشقچی باید گفت که بن سلمان در تاریخ ۴ مهر ۹۸ در گفت وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی « پی بی إس » برای اولین بار اعتراف کرد که قتل خاشقچی به طور مستقیم زیر نظر وی صورت گرفته است تا بدین ترتیب خود را فردی مسئولیت پذیر که دستور مستقیم قتل خاشقچی را صادر نکرده، نشان دهد. اما علیرغم همه اینها ریاض ظرف یک سال گذشته هیچ اقدامی برای محاکمه عوامل قتل وی انجام نداد.

همچنین باید یادآور شد که امسال مدعوین علاوه بر موضوع خاشقچی با پدیده جدیدی تحت عنوان حملات پهپادی و موشکی جنبش انصارالله یمن به تاسیسات نفتی و نظامی سعودی ها مواجه شده اند و بر همین اساس برخی از آنها هر چند این واقعیت را علنی نکرده اند اما از بیم آنکه مبادا مقر برگزاری این کنفرانس در ریاض آماج حملات موشکی و پهپادی یمنی ها قرار نگیرد، از شرکت در این همایش شانه خالی کردند.

اهداف اقتصادی و سیاسی کنفرانس

بن سلمان از تشکیل این کنفرانس به دنبال تحقق بخشیدن به اهداف اقتصادی و سیاسی خاص خویش است که نشان می دهند او تا چه اندازه  از نظر اقتصادی بلندپرواز است در حالی که ۷۰ درصد درآمد ملی کشورش متکی بر فروش نفت است و حملات پهپادهای یمنی ها به آرامکو ثابت کرد که صنعت نفت این کشور تا چه اندازه متزلزل و شکننده است به گونه ای که  به دنبال آن تولید نفت سعودی به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت و نرخ نفت در بازارهای جهانی به طور قابل توجهی افزایش یافت.

ولیعهد سعودی می خواهد به اقتصاد نفتی عربستان پایان دهد اما با تکیه به درآمد نفتی نمی تواند به این مهم تحقق ببخشد و به همین دلیل با تشکیل چنین کنفرانسی به دنبال جذب سرمایه های خارجی است.

اهداف اقتصادی :

۱ - تاسیس بزرگترین صندوق سرمایه ‌گذاری جهان

۲ - جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی و صاحبان صنایع و فناوری‌های نوین

۳ - عرضه ۵ درصد از سهام آرامکو به عنوان سودآورترین شرکت جهان به بازارهای سرمایه که سعودی ها می گویند ارزش آن بین ۱.۵ تریلیون تا ۲ تریلیون دلار است

۴ - رقابت با کنفرانس اقتصادی سالانه داووس در سوئیس

۵ - مبدل شدن به بزرگ ترین اقتصاد در سطح منطقه خاورمیانه

اهداف سیاسی :

بن سلمان از نظر سیاسی در صدد بهبود بخشیدن به چهره مخدوش خویش در میان سیاستمداران و افکار عمومی جهان به ویژه غربی ها است تا بدین ترتیب چالش ‌ها و موانع پیش روی خود را کاهش دهد و به همین منظور در چند ماه گذشته قانون منع صدور ویزای توریستی و الزام آور بودن رعایت حجاب برای توریست‌های خارجی را لغو کرد و شرایط  را برای حضور نوازندگان غربی در عربستان را فراهم کرد.

نتایج به دست آمده از کنفرانس

از سوی دیگر وی اخیرا در مصاحبه ای تلویزیونی با اعلام اینکه مسئولیت قتل خاشقچی را برعهده می گیرد سعی کرد خود را فردی مسئولیت پذیر نشان دهد که دستور  قتل را صادر نکرده است.

در کنفرانس داووس صحرا فقط سران و مقامات کشورهایی همچون آمریکا ، پاکستان ، هند ، نیجریه ، امارات ، بحرین و مصر حضور یافتند که با عربستان همپیمان هستند و شرکت های شرکت کننده با موسسه های سعودی دیروز سه شنبه در حاشیه همایش ۲۳ توافقنامه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار منعقد کردند.

وقعت شرکات ومؤسسات سعودیة الثلاثاء ۲۳ اتفاقیة بقیمة ۱۵ ملیار دولار، علی هامش مؤتمر "مبادرة مستقبل الاستثمار"، الذی انطلقت أعماله الیوم فی العاصمة الریاض.

سیاستمداران، رسانه‌ها و مدیران غایب در کنفرانس

بسیاری از مدیران شرکت‌های بین‌المللی که تارنمای رسمی داووس صحرا از آنها به عنوان «شرکای راهبردی» عربستان نام برده به طور رسمی اعلام کردند که از حضور در این کنفرانس امتناع می‌کنند.

مدیران شرکت‌ها و نهادهای غایب در این کنفرانس عبارتند از : شرکت گوگل- آمریکا ، بانک سرمایه جی پی مورگان چِیس- آمریکا ، خودروسازی فورد- آمریکا، سرویس همسفری اوبر- آمریکا، شرکت خدمات مالی بلک استون- آمریکا، شرکت مالی مستر کارت- آمریکا، شرکت چند رسانه ای ویاکام- آمریکا، شرکت سرمایه گذاری بلک راک- آمریکا، بانک اچ‌اس‌بی‌سی- بریتانیا ، گروه بانکی کردیت سوئیس ، بانک استاندارد چارترد- بریتانیا، بورس لندن ، شرکت خدمات مالی سوسیته جنرال- فرانسه ، شرکت تکنولوژی بهداشت سرایو ، شرکت سازنده تجهیزات الکترونیکی گروه تالس- فرانسه ، شرکت سرمایه گذاری تکنولوژی سینویشن ونچرز- چین ، شرکت سرمایه گذاری «ک ک آر»- آمریکا، بانک بی ان پی پاریبا- فرانسه

رسانه‌های آمریکایی مانند شبکه تجاری فاکس، سی ان ان، سی ان بی سی، خبرگزاری بلومبرگ، نیویورک تایمز ، فایننشال تایمز ،  هفته‌نامه اکونومیست و روزنامه لوس‌آنجلس تایمز اعلام کرده اند که هیچ نماینده رسانه‌ای برای پوشش کنفرانس داووس صحرا به ریاض اعزام نخواهند کرد.

در این میان، برخی از سیاست مداران و مقام‌های بین ‌المللی نیز از حضور در کنفرانس انصراف داده‌اند که شماری از آنها عبارتند از : استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا ، لیام فاکس وزیر تجارت بریتانیا ، وپکه هوکسترا وزیر دارایی هلند ، برونو لومر وزیر دارایی فرانسه ، جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی و کریستین لاگارد. رئیس صندوق بین المللی پول .

موارد یاد شده و همچنین شمار بالای شرکت ها و رسانه ها و مقامات و شخصیت های غایب در این کنفرانس ثابت می کند این همایش همان گونه که در بالا یادآور شدیم ، مرده به دنبال آمده است.

۱۴۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بحرین هند پاکستان جنبش انصارالله محمد بن سلمان نیجریه ایالات متحده آمریکا نفت ریاض امارات متحده عربی همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۴۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کی اف سی ۱۰۸ شعبه خود را در مالزی تعطیل کرد
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی