Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:08:32 GMT

احتمال وقوع سیل در حوزه آبریز کرج وجود دارد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۲۴۵۵۸

احتمال وقوع سیل در حوزه آبریز کرج وجود دارد

به گزارش ایرنا، سید حسن رضوی روز چهارشنبه در ستاد مدیریت بحران استان تهران افزود: سریز سد کرج یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است، در حالی که سال گذشته بیش از ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه که رهاسازی شد مشکلات بسیاری به وجود آمد.

وی یادآورشد: احتمال وقوع سیلاب همانطور که پارسال در خوزستان با دبی هشت هزار متر مکعب در ثانیه رخ داد در کرج هم هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضوی اظهارداشت: ما بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت در پایین دست اتوبان کرج در شهرهای مختلف حاشیه تهران داریم که درگیر سیل می شوند در حالی که سیلاب خوزستان با تمامی بزرگی اش ۱.۵ میلیون نفر را درگیر کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: پتانسیل سیل خیزی در تهران و مشکلاتی که برای این جمعیت به وجود می آورد این است و می تواند این حجم از جمعیت را در سیل گرفتار کند.

ظرفیت رودخانه های تهران پاسخگوی شرایط عادی بارندگی نیست

وی خاطرنشان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که این رودخانه ها و روددره‌های استان حتی پاسخگوی شرایط عادی نیستند؛ پس باید یک فکر اساسی کنیم.

رضوی ادامه داد: باید بپذیریم، اتفاقاتی که برای رودخانه های جاجرود، کرج و کن و سایر رودخانه های تهران و روددره ها افتاده و طی ۵۰ سال گذشته با دخل و تصرفات فراوانی در آنها اتفاق افتاده، این مناطق در وضعیت مناسبی به سر نمی برند.

۵۲۰ نقطه حادثه خیز سیل در استان تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: در سطح این استان حدود ۵۲۰ نقطه حادثه خیز از نظر سیلاب مشخص و به همه دستگاه های اجرایی از طرف آب منطقه ای ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: به شهرداری تهران نیز مشخصات ۶۷ نقطه حادثه خیز در سطح پایتخت معرفی شده است.

رضوی تاکید کرد: بر اساس آخرین بررسی انجام شده کمتر از ۱۰ درصد این نقاط حادثه خیز رفع شده و بیش از ۹۰ درصد مشکلات این نقاط همچنان باقی است و در سطح استان وضعیت نقاط حادثه خیز این استان از نظر رفع شدن، کمتر از سطح پایتخت به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: حجم مشکلات به نحوی است که باید کار فراوانتری انجام داد؛ اینکه در هر بارندگی مشکلاتی ایجاد می شود و شهردار از مردم عذرخواهی کند، این مباحث اگر تداوم داشته باشد، هر روز باید عذرخواهی کنیم.

وی افزود: بر اساس دستور وزیر کشور باید کارگروهی برای پهنه بندی سیلاب در سطح استان تشکیل و اقدامات لازم برای آن انجام شود.

رضوی یادآورشد: در تهران در راستای خطر پذیری سیلاب، مطالعاتی در ۶۶۷ کیلومتر از رودخانه انجام دادیم و نقشه های مهندسی تهیه کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که حداقل باید ۱۲۰ کیلومتر از این مسیرها به صورت فوری ساماندهی شود.

تاکید وزیر کشور بر ورود به موضوع فرونشست تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: وزیر کشور در جلسه ای که نه شهردار تهران و نه هیچ یک از معاونانشان حضور نداشتند، اعلام کرد که در خصوص فرونشست و بحث مرتبط با سیلاب وزارت نیرو آماده است یک همکاری توامان با برنامه با شهرداری انجام دهد.

وی یادآورشد: مدیریت فرونشست را به شکل اجتناب ناپذیر باید انجام دهیم، اگرچه با شهرداری تهران بر سر این موضوع اختلاف نظر داریم که باید مرتفع شود.

رضوی اظهارداشت: در جلسات مدیران شهرداری غالب هستند و خود شهردار یا معاونان نیستند، آیا کلاس خود را بالاتر می دانند؟ جلسات در سطح کارشناسی شکل می گیرد اما در سطح مدیریتی نیست؛ چیزی از آقای شهردار کم نمی شود که با مدیرعامل آب منطقه ای به تفاهمی برسد و از مردم هم معذرت خواهی نکند.

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی سدهای تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ضمن تاکید بر مدیریت سدها در زمان تشدید بارندگی و آبگرفتگی ها گفت: در شرایط فعلی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره خالی در سدها و ۸۰۸ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده داریم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نسبت به سال قبل ۲۳۴ میلیون متر مکعب و نسبت به سال نرمال ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده بیشتری داریم.

رضوی اعلام کرد: در سد لار و طالقان هیچ مشکلی نداریم و در سایر سدها تخلیه و تغذیه مصنوعی را شروع کرده ایم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری تهران شرکت آب منطقه ای تهران بارندگی شهرداری تهران بارش باران سیل سد کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۴۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟ 

۲۱۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و این روز‌ها نظرات مختلفی درباره احتمال حمله زمینی نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی به رفح یا لبنان مطرح می‌شود. در این خصوص به نظر می‌رسد سرنوشت بنیامین نتانیاهو به رفح گره خورده است، زیرا اگر دست به ماجراجویی بزند، برخلاف اراده مقامات آمریکایی و اروپایی عمل کرده است، زیرا آن‌ها حمله به رفح را به دلیل اینکه چالش جدی منطقه‌ای بشمار می‌آید، خط قرمز می‌دانند. 

لازم به یادآور است که رفح با مصر هم مرز است و چنانچه رژیم صهیونیستی به این منطقه حمله نظامی زمینی انجام دهد، صد‌ها هزار نفر به سمت مرز مصر کوچ خواهند کرد و این شرایط برای مصر مناسب نیست. به همین دلیل احتمال دارد که مصر از دایره همکاری اروپا و آمریکا خارج شود و مسیر دیگری را در پیش بگیرد و در نتیجه فضای منطقه بحرانی‌تر خواهد شد.

چنین مسائلی در خصوص حمله زمینی به رفح سبب شده است که برای پیشگیری از این اقدام هشدار‌هایی از سوی کاخ سفید برای بنیامین نتانیاهو ارسال شود. اما اگر این اتفاق بیفتد، اختلاف نظر‌ها بین آمریکا و کابینه نتانیاهو تشدید خواهد شد.

در این بین البته بحث و احتمال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان نیز مطرح است. با توجه به این شرایط و اینکه نتانیاهو تلاش می‌کند، برای رهایی از باتلاق غزه بحران را به کشور‌های دیگر منطقه منتقل کند. اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که بحران را هرچه زودتر تحت کنترل در آورند، زیرا این روز‌ها آن‌ها در آ‌ستانه انتخابات قرار گرفته و شرایط مناسبی ندارند؛ ۳۰ ایالت آمریکا درگیر جنبش دانشجویی است و نیرو‌های فدرال و ایالتی بشدت در حال کنترل اوضاع هستند. در واقع چنانچه شرایط از کنترل خارج شود، اساسا آمریکا قربانی اسرائیل خواهد شد.

بنابراین به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که وضعیت غزه را کنترل کنند و مانع از این شوند که اسرائیل به منطقه دیگری حمله کند. در راستای این تلاش‌ها اخیرا نیز وزیر خارجه فرانسه به لبنان سفر کرده بود. با این حال به نظر می‌رسد اسرائیل در شرایطی قرار ندارد که بتواند به لبنان حمله کند. اما احتمال حمله نظامی زمینی به رفح از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد.

به این ترتیب لازم به یادآوری است که آمریکا و اروپا در آستانه یک تحول سیاسی اجتماعی قرار دارند. آن‌ها هزینه پشتیبانی از رژیم صهیونیستی را پرداخت می‌کنند و جنبش دانشجویی اخیر که آ‌مریکا و برخی کشور‌های اروپایی را فرا گرفته است به نوعی حکم بیداری وجدان بشریت را دارد که حاکمان آمریکا تلاش می‌کردند، آن را نادیده بگیرند.

دیگر خبرها

  • ۵ مصدوم در سانحه رانندگی در خواف
  • ادامه روند افزایش تدریجی دما در خراسان رضوی
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • احتمال وقوع دوباره سیل در آذربایجان شرقی
  • هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟ 
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل