Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@23:03:03 GMT

ترکیه: اماراتی‌ها به مزدور اسرائیلی پناه داده‌اند

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۲۸۹۲۷

ترکیه: اماراتی‌ها به مزدور اسرائیلی پناه داده‌اند

وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفته که اماراتی‌ها به فردی که مزدور اسرائیل است پناه داده‌اند.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش با عربستان سعودی و امارات عربی متحده مشکلی ندارد ولی این دو کشور با ترکیه مشکل دارند.

او چهارشنبه (هشتم آبان) طی مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر گفت که ریاض مسئله قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه را تبدیل به بحران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این مقام ترکیه، این اقدام سعودی‌ها به این دلیل بوده است که آنکارا بر این «جنایت» سرپوش نگذاشته‌ است و همانند سایرین از ریاض در مقابل این کار درخواست پول نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

رایزنی ظریف و چاووش اوغلو در باکو ترکیه: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست

سعودی‌ها در بیشتر بحران‌های سیاسی علیه خود به ویژه بحران‌های فرامرزی، برای فرار از این بحران‌ها دست به جیب شده و به «پترو دلارهای» (دلارهای نفتی) خود متوسل شده‌اند. خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا بود که به دلیل انتقادهای خود از سران سعودی، دهم مهر ۱۳۹۷ در کنسول‌گری سعودی واقع در شهر استانبول به طرز فجیعی ترور شد.

قتل این روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه و اصرار این کشور بر بین‌المللی کردن آن و مجازات مسئولان این قتل منجر به تنش و سردی‌بی‌سابقه‌ای بین روابط آنکارا و ریاض شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه به الجزیره گفت که کشورش در ماجرای قتل خاشقچی به دنبال تعامل با عربستان سعودی به منظور اجرای عدالت بود ولی سعودی‌ها در این زمینه همکاری نکردند.

عربستان بابت جنگ یمن جواب پس دهد

چاووش‌اوغلو به جنگ یمن که عربستان سعودی از ۹۴ علیه این کشور راه انداخته اشاره کرد و گفت که ریاض به خاطر آنچه که در یمن انجام داد، مورد محاسبه و بازجویی شود. او گفت که عربستان با تحمیل جنگ بر یمن موجب تباهی در این کشور فقیر شده است.

این مقام ترکیه‌ای از وجود فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ریاض خبر داد که هدف از آن، فشار ریاض به اردن و فلسطینیان برای سکوت در برابر اوضاع شهر قدس است.

اماراتی‌ها به مزدور اسرائیل پناه داده‌اند

چاووش‌اوغلو اماراتی‌ها را خطاب قرار داد و گفت: «تروریستی به نام "محمد دَحلان" به سمت شما فراری شده است؛ او مزدور اسرائیل است». او ادامه داد: «امارات تلاش کرد که دحلان را جایگزین "محمود عباس"، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین] کند و ما همه این مسائل را می‌دانیم».

محمد دحلان، از رهبران سابق جنبش فتح فلسطین و مشاور امنیتی سابق محمود عباس است که بعد از جدایی از این جنبش برای اماراتی‌ها کار می‌کند.

برخی علیه ترکیه توطئه ارزی کردند

وزیر امور خارجه ترکیه به الجزیره گفت که تعدادی از کشورهای عربی در توطئه ارزی علیه کشور مشارکت داشتند و می‌خواستند با خرید دلار در ترکیه و تزریق لیر، پول ملی ترکیه را تضعیف کنند.

لیر ترکیه طی یک سال گذشته به دلیل تنش این کشور با آمریکا در مقاطعی ارزش خود را شدیداً از دست داد که آخرین بار آن یک ماه گذشته بود که واشینگتن برای توقف عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد سوری، چند وزیر و وزارتخانه دولت ترکیه را تحریم کرد که این مسئله باعث ارزش لیر شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم مولود چاووش اوغلو ترکیه امارات اردن دحلان محمود عباس جمال خاشقچی رژیم صهیونیستی کنسولگری سعودی فلسطینیان ریاض عربستان سعودی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۸۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آناتولی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنرانی که در پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی داشت، خطاب به کشور‌های مسلمان گفت: مقاومت در برابر اشغالگری، دیگر یک مسئله اسرائیلی-فلسطینی نیست؛ بلکه به نبردی جهانی میان ظالمان و مظلومین تبدیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه رژیم صهیونیستی را به فرار از مسئولیت در قبال ریختن خون فلسطینیان متهم کرد و گفت: بر همه مسلمانان جهان واجب است که در سایه اتحاد، از فلسطینی‌ها دفاع کنند.

به باور وی، مسلمانان در سایه اتحاد و از راه‌های دیپلماتیک و البته در صورت لزوم با توسل به زور می‌توانند به هدف خود برسند.
فیدان با اشاره به اختلافات تاریخی میان برخی از کشور‌های مسلمان هشدار داد که مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود چراکه پیروز چنین وضعیتی، اسرائیل خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست که با اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی، به اشغالگری این رژیم پایان داده و راه‌حل دو دولتی را به نتیجه برسانند.

همچنین وی با تأکید بر اینکه ترکیه از همه ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسرائیل استفاده خواهد کرد، خواستار تلاش همه‌جانبه کشور‌های مسلمان برای تحقق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

ترکیه اخیراً همه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را به حال تعلیق درآورد و اعلام کرد که به جمع شاکیان اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی خواهد پیوست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم روز گذشته در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی، خطاب به کشور‌های منطقه یادآوری کرد که رژیم صهیونیستی دشمن مشترک است و گذشت زمان به نیروی اشغالگر مشروعیت نمی‌بخشد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست