Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست سه جانبه روند آستانه و تشکیل کمیته  تدوین قانون اساسی سوریه اظهار کرد: یکی از مشکلات پیچیده بحران سوریه، مسئله تدوین قانون اساسی این کشور است که با وجود گذشت چند سال از آن همچنین نشست هایی که  کمیته تدوین قانون اساسی روند آستانه در ژنو  انجام داده است،  متاسفانه هنوز مسئله قانون اساسی یکی از مسائل  بسیار پیچیده و ابهام انگیز  در سوریه بوده و به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل پشت پرده وجود دارد و هدف آن این است سوریه و مخالفان  آن به توافقی جامع با دولت این کشور دست نیابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: آمریکا، ترکیه، سعودی و انگلیس در صدد هستند انتقال قدرت در کوتاه ترین زمان ممکن از بشار اسد رئیس جمهور سوریه به نیروهای متحد آمریکا انجام شود و هدف آنها  از بین بردن محور مقاومت  و ضربه زدن  به حزب الله بوده و مسئله تدوین قانون اساسی تنها بهانه ای است برای اینکه آمریکایی ها به اهداف خود در این کشور  دست یابند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به وضعیت داخلی سوریه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قانون اساسی در طول هشت سال گذشته دو بار بازنگری شده اما همچنان مسئله اختیارات رییس جمهور، وضعیت نیروهای مسلح سوریه و آینده نظام سیاسی این کشور در هاله ای از ابهام باقی مانده است و  کشورهای تدوین کننده و شرکت کننده در نشست سه جانبه روند آستانه هنوز به راه حل جامعی نرسیده اند.

هانی زاده تصریح کرد: می توان اینطور استنباط کرد که به نتیجه رسیدن  واجرایی شدن فرآیند تدوین قانون اساسی در سوریه  طولانی خواهد بود و باتوجه به اینکه اساسا بحران به وجود آمده در این کشور راه حل نظامی ندارد، به نظر می رسد راه برون رفت  این است که نیروهای خارجی خاک سوریه را ترک کرده، اقدامات گروهک های تروریستی سرکوب و پاکسازی در این راستا صورت بگیرد. همچنین قانون اساسی برمبنای شرایط سوریه تدوین و تصویب شود تا بحران در این کشور به پایان برسد. با توجه به محبویبتی که بشار اسد رئیس جمهور این کشور  برخوردار است، به نظر می رسد بدون وجود او امکان حل بحران سوریه وجود نخواهدداشت.

او با اشاره به بحران آوارگان در سوریه خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط کنونی، مسئله آوارگان از موضوعات مهم در کشور سوریه به شمار می رود و باید زیر نظر  سازمان بین الملل و  باحضور نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه حل و فصل شود.حدود یازده میلیون سوری از جمعیت بیست و هشت میلیونی این کشور آواره هستند و تنها در صورت بازگشت شرایط عادی به این کشور آنها به شهرهای خود بر می گردند. 

بیشتر بخوانید:بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه

نشست سه جانبه وزرای خارجه عضو روند آستانه در ژنو با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه با حضور گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه با محوریت تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه انجام شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترکیه سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است

سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) گفت، ایالات متحده به اعمال فشار بر کشورهایی که با روسیه همکاری می‌کنند، ادامه می‌دهد، اما این نمی‌تواند بر روابط دوجانبه تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، اظهارات «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در حالی مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه تعدادی از شرکت‌های روسی و همچنین تعدادی از شرکت‌های چینی، بلژیکی و ترکیه‌ای به اتهام تامین تجهیزات برای تشکیلات نظامی-صنعتی روسیه اعمال کرد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «همه، همه چیز را درک می‌کنند. و در واقع، ایالات متحده به فشارهای پنهان خود بر این کشورها ادامه می‌دهد و شرکت‌ها و بنگاه‌ها در رنج هستند، اما این نمی‌تواند توسعه روابط دوجانبه ما با این کشورها را مختل کند. کشورها به این امر علاقمند هستند، حاکمیت خود را حفظ می‌کنند و ما روی همکاری بیشتر، به‌گونه‌ای حساب می‌کنیم که به تدریج خطرات ناشی از چنین مظاهر غیر دوستانه یا بهتر بگوییم خصمانه را به حداقل برسانیم.»

سفر پوتین به چین

سخنگوی کرملین همچنین گفت در جریان مذاکرات آتی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، مسائل امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای به هر طریقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پسکوف در پاسخ به اینکه آیا موضوع کنترل تسلیحات در دستور کار مذاکرات قرار دارد یا خیر، گفت: «به هر طریقی، مسائل امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای مورد اشاره و بررسی قرار خواهد گرفت.»

پوتین پیشتر گفته بود سفرش به چین برای ماه مه برنامه‌ریزی شده است.

«بیگانه‌هراسی»

سخنگوی کرملین همچنین گفت اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد «بیگانه‌هراسی» در روسیه منعکس‌کننده واقعیت در این کشور نیست.

بایدن که روز چهارشنبه در یک گردهمایی کمک‌های مالی در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت ژاپن متحد ایالات متحده، با مسائل اقتصادی مواجه است، زیرا این کشور «بیگانه‌هراس» است و این را می‌توان در مورد چین و روسیه هم گفت.

پسکوف در همین رابطه به خبرنگاران گفت: «معتقدیم که این بیانیه بایدن واقعیت را دقیقا برعکس منعکس می‌کند.»

کنفرانس «صلح»

سخنگوی کرملین امروز همچنین به مسائل مرتبط با اوکراین اشاره کرده و گفت، کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس به وضوح نتیجه‌محور نیست و نمی‌توان در مورد انتظارات جدی بدون مشارکت روسیه صحبت کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا مسکو برای چنین گفت‌وگویی آماده است، به خبرنگاران گفت: «درباره چه نوع کنفرانس جدی با انتظارات جدی، چه نوع اثربخشی بدون مشارکت روسیه می‌توان صحبت کرد؟ مطلقا غیرممکن است. واضح است که این نوعی ابتکار است که برای نتیجه طراحی نشده است. در مورد بقیه، موضع ما در مورد مذاکرات کاملا مشخص است، کاملاً شفاف است و بارها توسط رئیس جمهور ما (ولادیمیر پوتین) تأیید شده است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • اسد:جنگ غزه چهره واقعی و فریبکار غرب و آمریکا را نشان داد
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • در مجلس آینده تضارب آرا وجود خواهد داشت