Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@02:05:39 GMT

نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۰۹۰۹

نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سی و یکم اکتبر را روز جهانی شهرها نامگذاری کرد؛ چنین انتظار می‌رود که در راستای شعار این روز، همکاری بین کشورها در زمینه بررسی چالش‌های ناشی از شهرنشینی تقویت شود و در نهایت توسعه شهرهای پایدار در سراسر جهان ترویج پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موضوع اصلی روز جهانی شهرها ایجاد شهر و در نتیجه زندگی بهتر شهری است؛ هر ساله شعار مخصوصی نیز برای ترویج ابعاد مثبت شهرنشینی یا بررسی چالش‌های خاص ناشی از آن نیز انتخاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۲۰۱۹، "تغییر جهان: نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده" به عنوان موضوع سال با هدف بررسی چگونگی ایجاد توسعه شهرهای پایدار در سراسر جهان، ترویج شهرنشینی در میان مردم، افزایش همکاری بین کشورهای جهان در زمینه بررسی چالش‌های ناشی از شهری شدن انتخاب شده است.

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که پیش‌بینی شده است این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به دوبرابر جمعیت کنونی برسد. علیرغم مزایای بسیاری که شهرنشینی به دنبال دارد، چالش‌های بسیاری نیز در خصوص خانه‌سازی، محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی، زیرساخت‌ها، خدمات عمومی، تامین غذا، بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش، شغل مناسب، امنیت و منابع طبیعی بر سر راه شهرنشینی قرار می‌گیرد.

اگر شهرها به درستی طراحی شود، فرصت‌های بسیاری را در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهد و یک ابزار مهم در دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌رود. می‌توان از طریق یافتن روش‌های مناسب طراحی، توسعه، برنامه‌ریزی مالی و مدیریت از شهرنشینی برای دستیابی به توسعه پایدار بهره برد.

شهرها همیشه همچون محرک‌هایی برای ترویج نوآوری، صنعت، تکنولوژی، کارآفرینی، ایجاد رفاه و افزایش توسعه اجتماعی عمل کرده اند. برای رسیدن به این اهداف، مسئولان شهری باید روش‌های جدید را به کار گیرند که بیشترین تاثیر مثبت را بر جوامع داشته باشد و در طراحی‌های خود "تمام مردم و فضاهای شهری" را مورد توجه قرار دهند. علاوه‌براین، نوآوری می‌تواند در ازبین بردن نابرابری‌های اجتماعی و تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی سهیم باشد.

اقتصاد دیجیتالی جدید، که گاهی "چهارمین انقلاب صنعتی" نیز نامیده می‌شود، هزینه معاملات و پلتفرم‌های مشترک را تا حد زیادی کاهش داده است و تاثیرات زیادی را در شهرها به جای گذاشته است. نوآوری‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، خودروهای الکتریکی و پهپادها نیازمند رویکردهای متفاوتی از طراحی شهری است.

به کار گرفتن تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی نیز به چهارچوب‌های قانونی جدیدی نیاز دارد تا به مرحله عمل برسد. افزایش سریع نوآوری‌ها همچنین باعث می‌شود سیاست‌گذاران و مدیران شهری نیز ظرفیت خود را در درک، تنظیم و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید تقویت کنند.

مهم‌ترین اهداف روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۹ عبارت است از:

· افزایش آگاهی از چگونگی به‌کارگیری نوآوری‌های دیجیتالی برای ارائه خدمات شهری و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی و محیط ‌زیست شهری

· به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته برای ایجاد شهرهای فراگیر

· ارائه فرصت‌هایی برای تولید انرژی تجدیدپذیر در شهرها

· بررسی چگونگی تقویت همبستگی‌های مردمی در شهرها به وسیله تکنولوژی‌های پیشرفته

کد خبر 395038

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجمع عمومی سازمان ملل متحد شهرنشینی شهر روز جهانی شهرها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۰۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان گفت: برای نخستین‌بار مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی مکانیزه را در شهر اصفهان راه‌اندازی می‌کنیم.

سیدعلی عبدالهی با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در جلسه‌ای که میزبان مدیران عامل سازمان‌های حمل‌ونقل بار کلان‌شهرها هستیم، کارگروه ویژه بار را برگزار می‌کنیم که در آن دغدغه کلان‌شهرها و رانندگان در حوزه حمل‌ونقل بار درون شهری مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه اختصاص سوخت به این ناوگان است، افزود: به‌تازگی با کاهش سهمیه سوخت ناوگان باری دچار چالش‌هایی در حوزه حمل‌ونقل بار درون شهری شدیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از مصوبات اصلی که امروز به تصویب خواهد رسید و به جد پیگیر آن هستیم و خبر بسیار خوشی برای رانندگان است، تثبیت اختصاص سوخت گازوئیل برای ناوگان دیزلی درون‌شهری است، همینطور در حوزه هوشمندسازی امروز اولین سامانه متحرک ثبت تخلف هوشمند ناوگان درون‌شهری (خودروهای پژو ۲۰۶) را با حضور فرمانده راهور فراجا افتتاح کردیم.

عبدالهی با بیان اینکه در حوزه کنترل ناوگان بار به‌صورت هوشمند، ساماندهی و مدیریت و روان‌سازی ترافیک انجام می‌شود، گفت: خودروهای باری با مقیاس بزرگ است و تردد آن‌ها در شهر ترافیک ایجاد می‌کند که با راه‌اندازی این سامانه به روان‌سازی ترافیک در معابر شهری کمک شایانی می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدام جدید در روند معاینه فنی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی مکانیزه را در شهر اصفهان راه‌اندازی می‌کنیم که امیدوارم در آینده نزدیک سایر کلان‌شهرها نیز از آن استفاده کنند.

کد خبر 749693

دیگر خبرها

  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • نخستین مرکز مانیتورینگ مراکز معاینه فنی شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟