Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:30:31 GMT

برداشت سویا از مزارع شمال استان اردبیل آغاز شد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۳۷۹۵

برداشت سویا از مزارع شمال استان اردبیل آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن محصول دانه روغنی سویا از سطح مزارع استان در سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز برداشت شود.

احمد شهریار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای خرید محصول برداشت شده سویا پنج مرکز در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار پیش بینی شده و خرید توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی به عنوان مباشر خرید انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین میانگین عملکرد دانه سویا در این شهرستان ۲.۵ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: دانه روغنی سویا در منطقه مغان به صورت بهاره و تابستانه کشت می‌شود و در حال حاضر برداشت سویای بهاره و ارقام زودرس آغاز شده است.
شهریار با اشاره به اینکه روغن سویا حاوی اسید لینولئیک بسیار بالا بوده و همچنین میزان پروتئین این محصول ۲ برابر سایر دانه‌های روغنی است، افزود: دانه روغنی سویا به علت قابلیت تثبیت نیتروژن خاک یکی از مهمترین محصولات در تناوب با سایر محصولات به شمار می‌رود.

کشت دانه روغنی سویا از سال‌های دور در منطقه مغان رواج یافته و این محصول به عنوان محصول جایگزین و کشت دوم در مزارع غلات منطقه و پس از برداشت کلزا، گندم و جو انجام می‌شود.

سویا به عنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی از ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و کشت این گیاه به دلیل تثبیت بیولوژیکی نیتروژن موجب تقویت خاک‌های زراعی شده و از لحاظ اکولوژیکی نیز نقش مهمی در پایداری اکوسیستم‌ مزراع دارد.

پروتئین دانه سویا نسبت به سایر دانه‌های روغنی دو برابر بیشتر و درصد روغن آن از سایر محصولات روغنی رایج کمتر است ولی روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهمترین انواع روغن محسوب می‌شود.

وجود پروتئین زیاد در سویا باعث شده تا کنجاله روغن کشیده آن نیز برای تغذیه انسان بسیار مفید باشد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده ای در تامین نیاز به مصحولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

محصول گندم با ۲۹۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول استان اردبیل کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر

حمید رشیدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: بر اثر بارندگی و تگرگ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه، محصولات و زیر ساخت‌های کشاورزی شهرستان همچون مزارع گندم، سبزی و صیفی و جاده‌های بین مزارع دچار آسیب‌های شدید شده اند.

او تصریح کرد: برابر بازدید‌های به عمل آمده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، سطوح خسارت دیده شامل گندم آبی ۶ هزار هکتار، گندم دیم ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار، گوجه فرنگی ۸۰۰ هکتار، هندوانه ۱۷۰ هکتار، احمدی ۱۵۶ هکتار، سایر سبزیجات و صیفی جات ۵۰۷ هکتار، مرکبات ۱۷۰ هکتار، انار ۸۴ هکتار و زیتون ۱۷ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون اضافه کرد: همچنین خسارت جاده بین مزارع ۳ کیلومتر، کانال آبرسانی ۶ کیلومتر و ۹۰۰ متر قنات که از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد شده است.  

رشیدی گفت: برای سهولت در امر برداشت محصولات کشاورزی لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار ترمیم و مرمت جاده‌های بین مزارع به سرعت انجام گیرد تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به موقع برداشت کنند.

او افزود: لازم است بهره برداران بخش کشاورزی در زمان اعلام هشدار درخصوص میزان بارندگی و احتمال سیل توجه کرده و همه موارد کنترلی را رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت باشیم.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد