Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «ستاره‌های نبرد هوایی» گفت: چاپ ۳۵۰ عدد برای جلد اول یک کتاب بسیار تأسف برانگیز است، زیرا توزیع ۳۵۰ جلد از یک کتاب با تعداد کتابخانه‌های سراسر کشور به هیچ وجه همخوانی ندارد، یعنی به هر کتابخانه یک کتاب هم نمی‌رسد. تاریخ انتشار: 13:32 - 09 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۳۴۴۶

احمد مهرنیا نویسنده کتاب «حمله هوایی به الولید» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون چاپ کتاب‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها گفت: در برخی شهرستان‌های کوچک حتی ساختار‌ مناسبی برای کار فرهنگی و کتاب‌خوانی شکل نگرفته است، این امر تأثیر فراوانی بر هنر نویسندگانی دارد که با علاقه خود پا به عرصه تحریر کتاب می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی پیرامون کاهش سرانه مطالعه در کشور ابراز کرد: کتب‌ دفاع مقدسی بسیاری تا به امروز به چاپ رسیده اما آنچه مسلم است و به عنوان یک آسیب و خطری بزرگ پیش روی جامعه امروز ما قرار گرفته، کاهش سرانه مطالعه در کشور و همچنین کاهش تیراژ کتاب برای کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت است.

*** چاپ ۳۵۰ عدد برای جلد اول یک کتاب بسیار تأسف برانگیز است

مهرنیا تاثیر منفی تیراژ پایین کتاب را متوجه استا‌ها و شهرهای کوچک دانست و بیان کرد: چاپ ۳۵۰ عدد برای جلد اول یک کتاب بسیار تأسف برانگیز است، زیرا توزیع ۳۵۰ جلد از یک کتاب با تعداد کتابخانه‌های سراسر کشور به هیچ وجه همخوانی ندارد، یعنی به هر کتابخانه یک کتاب هم نمی‌رسد، افرادی که در شهرستان‌ها زندگی‌ می‌کنند دسترسی به کتاب برایشان یا بسیار سخت و یا اصلا مقدور نیست و تنها از طریق برخی راه‌های ارتباطی چون فضا‌ی مجازی باید برای خرید کتاب‌های مد نظرشان اقدام کنند که آن هم زمان زیادی می‌برد تا به دستشان برسد.

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده آخرین خبرها از وضعیت چاپ ونشر اینجا کلیک کنید.

نویسنده کتاب «ستاره‌های نبرد هوایی» در همین راستا ادامه داد: من به عنوان یک نویسنده که در شهرستان زندگی می‌کنم نمی‌توانم کتاب خودم را پشت ویترین کتاب فروشی‌های شهرم ببینم. کتاب‌های منتشر شده تنها در تهران و آن هم در چند کتاب فروشی خاص به خواننده عرضه می‌شود که این بسیار محدود و ناراحت کننده است.

مهرنیا با اشاره به ضعف‌های موجود در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تأکید کرد: چنانچه فرهنگی کتاب و کتاب‌خوانی افزایش پیدا کند قطعاً کتاب‌های دفاع مقدس به خاطر جذابیت‌های خاص و ویژه خود و همچنین بیان حقایق از تعداد مخاطبان بسیار بالاتری برخوردار می‌شوند اما معضل امروز جامعه ما فاصله افراد از کتاب و کتاب‌خوانی و کاهش اطلاعات و معلومات آنان است، این حقیقت و موضوعی ناگوار بوده و تأثیر نامناسبی بر نسل آینده خواهد داشت. عدم وجود دانش و اطلاعات درست سبب خواهد شد تا دشمن فشار بیشتری را با نشانه گرفتن فرهنگ به باور‌های مردم وارد کند.

***از گنجینه‌های دفاع مقدس بهره ببریم

وی در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت‌ها، اطلاعات، خاطرات و ثبت آن‌ها از زبان جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس اظهار کرد: هنوز حق مطلب از هشت سال دفاع مقدس ادا نشده است، تعداد زیادی از جانبازان و رزمندگان هستند که هم اکنون در قید حیات هستند و خاطرات بسیار ارزشمندی را در قلب خود جای‌ داده‌اند، اما از آنان به نحو مطلوب بهره‌برداری نمی‌شود.

نویسنده کتاب «ستاره‌های نبرد هوایی» به ضرورت استفاده از گنج‌های زنده دفاع مقدس اشاره و تأکید کرد: تعداد رزمندگانی که افرادی ارزشمند و تأثیرگذار برای دوران هشت دفاع مقدس بوده‌اند کم نیست، اما متأسفانه عدم بهره‌برداری از اطلاعات و خاطرات این رزمندگان ضایعه‌ای دردناک برای تاریخ آینده کشور خواهد بود.

مهرنیا در همین راستا اظهار کرد: نویسندگان امروز تنها به ثبت خاطرات و وقایعی می‌پردازند که مربوط به شهدا است و اطلاعات محدودی را می‌توان از آنان به دست آورد. هم اکنون تعداد شهید بابایی‌هایی که زنده هستند و دست به عملیات‌های بزرگی زده‌اند فراوان است، اما باید عجله کنیم و از آنان برای دریافت و ثبت خاطرات ارزشمند هشت سال دفاع  مقدس بهره ببریم.

نویسنده کتاب «خلبان وارسته» پیرامون الگوگیری جوانان از آثار دفاع مقدسی که بیانگر ابعاد شخصیتی شهدا و رزمندگان جنگ تحمیلی است ابراز کرد: کتاب‌های فراوانی در حوزه ابعاد شخصیتی شهدا، جانبازان و رزمندگان بزرگی که نقش‌های مؤثری در دفاع از میهن خود داشته‌اند به رشته نگارش در آمده، اما متأسفانه به علت  کاهش سرانه مطالعه کشور و عدم فرهنگسازی در این مهم، این آثار ارزشمند از نظر نسل امروز دور مانده البته ناگفته نماند تعدادی از جوانان نیز بوده‌اند که جذابیت‌های دفاع مقدس سبب شده تا به مطالعه کتاب‌های ادبیاتی و ارزشی بپردازند آن‌ها که مطالعه کردند توانسته‌اند الگو‌های بسیار خوبی را جذب کنند.

***آثار من به عنوان خلبان جنگنده ۸ سال دفاع مقدس مورد بی‌مهری قرار گرفته

وی به برخورد‌ مسئولان فرهنگی با نویسندگان کتب‌ دفاع مقدسی اشاره و ابراز کرد: نویسندگان کتب ارزشی امروز با بی‌مهری مواجه می‌شوند. من به عنوان خلبان جنگنده و رزمنده‌ای که در سخت‌ترین شرایط جبهه‌ها را خالی نکرده و جنگیده‌ام اما حال که کتابی از خاطرات، اتفاقات و وقایع جنگ تحمیلی می‌نگارم با بی‌توجهی روبرو می‌شوم، حمایت‌ها از سوی مسئولان فرهنگی بسیار کم و اندک است.

وی افزود: برخی از کشور‌هایی توسعه یافته برای حمایت از نویسندگان پس از چاپ کتاب‌هایشان طی یک روز جشنی با عنوان جشن امضاء تدارک می‌بینند و در طی یک روز نویسنده در بین مخاطبان و دوستدارانش حضور پیدا می‌کند و بدین ترتیب می‌تواند در همان یک روز ۵۰۰ تا ۶۰۰ کتاب را به مخاطبان خود تقدیم کند، اما ما  نه تنها در کشور خصوصاً در شهرستان‌ها شاهد چنین رویداد‌هایی نیستیم.

مهرنیا پیرامون تبلیغ نویسندگان از کتاب‌ها و آثارشان خاطرنشان کرد: برخی نویسندگان به خاطر مشغله کاری شرایط حضور در برخی از کانال‌ها و شبکه‌های فضای مجازی را ندارند که من خودم جزو همین دسته هستم با این حال تلاش کردم تا با هدیه دادن برخی از کتاب‌های خود به دوستان و یا همکاران نویسنده شرایطی را برای معرفی کتاب‌های دفاع مقدسی خودم فراهم کنم تا این آثار دیده شوند اما با این حال تأکید می‌کنم تبلیغات در سطح جامعه برای شناساندن کتاب‌های دفاع مقدس نیاز به توجه بیشتری دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب چاپ نشر مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۴۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم محرابی پیش ازظهر دوشنبه در حاشیه تقدیر از سومین جشنواره ملی «افتخار من» خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس ویژه فرزندان، نوادگان، همسران و بستگان، افزود: ۱۵۲ اثر به دبیرخانه استانی سومین جشنواره ملی «افتخار من» در مازندران ارسال شد، بیان کرد: در آئین اختتامیه این جشنواره در مازندران برگزار شد از ۲۰ برگزیده تقدیر به عمل آمد.

محرابی با بیان اینکه در بخش دل نوشته ۴۵ اثر، صوت ۲۱ اثر، عکس سه اثر، فیلم ۷۷ اثر، خاطره یک اثر، یادداشت ۵ اثر به دبیرخانه استانی واقع در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ارسال شد، اذعان داشت: سومین جشنواره ملی «افتخار من» در بخش‌های فیلم کوتاه، فایل صوتی، عکس، خاطره، دل نوشته و… با موضوع دفاع مقدس، محور مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت خاطره گویی پیشکسوتان دفاع مقدس برای فرزندان و نوادگان برگزار شد.

محمدرضا میار عباسی نوه منصور میار عباسی نفر اول بخش فیلم کوتاه و یکی از چهار برگزیده این جشنواره نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب اثر نوه‌اش در این جشنواره گفت: پدر محمدرضا» فراخوان جشنواره را از طریق فضای مجازی دریافت کرد و توانست با هنر خود فیلم کوتاهی با موضوع جشنواره تهیه و به دبیرخانه ارسال کند.

این نویسنده با بیان اینکه فیلم حاوی گفت و گوی دو طرفه بین من و نوه‌ام محمدرضا است، افزود: در شیوه خاطره گویی همه تلاشم این بود که بتوانم مفاهیم و آموزه‌های دفاع مقدس و رشادت فرزندان این ملت، ولایتمداری و مجاهدت‌شان را به او منتقل کنم.

منصور میار عباسی از رزمندگان دفاع مقدس اهل شهرستان چالوس صاحب دو اثر به نام‌های «عارفان امین» و «گل‌های بهشت» است که در حاشیه این مراسم ابن دو اثر را به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اهدا کرد.

کد خبر 6091951

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است