Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اراک در دوره ششم مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اعظم طالقانی همیشه به تفسیر رجل سیاسی که در قانون انتخابات و قانون اساسی به آن اشاره شده است، معترض بود و می‌گفت این تبعیض آشکار است.

«علی نظری» نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و سردبیر روزنامه مستقل درباره ویژگی‌های شخصیتی اعظم طالقانی به خبرنگار برنا گفت: فکر می‌کنم خانم طالقانی در بین فرزندان مرحوم آیت‌الله طالقانی بیشترین شباهت را به لحاظ فکری و اندیشه و شخصیت سیاسی به پدرش داشت و از تفکر آیت‌الله طالقانی بیشترین بهره را برده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روحیه آزادی‌خواهی، مبارزه در راه آزادی و استقرار دمکراسی چیزی بود که در رکاب مکتب پدرش آموخته بود.

نظری درباره تلاش‌های اعظم طالقانی درباره زنان گفت: خانم طالقانی علیرغم اینکه یک زن سنتی محسوب می‌شد که به حجاب ملتزم بود و پوشش چادر داشت اما علیرغم این سنتی بودن در پی آن بود که چهره مدرنی را از زن سنتی به تصویر بکشد.

نماینده مردم اراک در مجلس ششم، تفکر نهادسازی را از وجوه شخصیتی اعظم طالقانی دانست و اظهار داشت: وجه دیگر شخصیت خانم اعظم طالقانی این بود که ایشان تفکر نهادسازی داشتند؛ اوایل انقلاب جمعیت زنان را تاسیس کردند، بعد از مجلس اول موسسه زنان انقلاب اسلامی را تاسیس نمودند و بعد هم به نهاد مطبوعات روی آوردند.

نظری با تاکید بر اینکه مرحومه در نهادسازی خلاقیت خاصی داشت، خاطرنشان ساخت: هرجا که حضور داشت اهل کارهای تشکیلاتی بود، نهادسازی را باور داشت و خودش را وقف جامعه مدنی می‌کرد. معتقد بود که یکی از کارهایی که می‌تواند ما را به جامعه مدنی نزدیک کند وجود نهادهای مدنی است، حالا این نهادهای مدنی می‌خواهد مطبوعات باشد، حزب باشد، NGO ها باشد و سمن باشد.

سردبیر روزنامه مستقل کادرسازی را از دیگر ویژگی‌های اعظم طالقانی دانست و گفت: یک ویژگی خانم طالقانی که کمتر در میان زنانی چون ایشان دیده‌ام این بود که بسیار کادرساز بود. در هر زمینه‌ای چه در مطبوعات و چه در کارهای سیاسی، به کادرسازی اعتقاد داشت و به جوانان میدان می‌داد. مثلا اگر در مجموعه‌ای حضور می‌یافت، بعد از 10-15 سال می‌توانستیم ثمره حضور ایشان را در جامعه به وضوح مشاهده کنیم و شاید خیلی از شخصیت‌های بزرگ این ویژگی را ندارند.

نظری ایفای نقش توامان اعظم طالقانی در حوزه سیاسی و زندگی شخصی را متعادل دانست و بیان داشت: در کارهای سیاسی، مطبوعاتی، نهادسازی و تشکیلاتی می‌توان ایشان را در رده اول قرار داد. در مقام مادری هم اینطور نبود که چون این خانم یک زن کاملا سیاسی و تشکیلاتی بود، از وظایف مادری‌اش غافل بماند. ایشان چند فرزند دارند که یک فرزند ایشان معلولیت جسمی و بالاتر از 50 سال سن دارد اما ما شاهد بودیم که خانم طالقانی چقدر به فرزندش رسیدگی و او را تر و خشک می‌کرد؛ یعنی اینطور نبود که چون وقتش را وقف کارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌کرد از وظایف مادرانه‌اش غافل بماند. خانم طالقانی در هر زمینه‌ای نخست بود در وظایف مادری، وظایف سیاسی و تشکیلاتی اش هم به همین صورت.

نماینده مردم اراک در مجلس ششم درباره کاندیدا شدن مرحومه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایشان معتقد بود بر اساس تفسیر "رجل سیاسی"، ریاست جمهوری فقط ویژه مردان نیست. رجل سیاسی به هر شهروندی فارغ از جنسیتش تعلق می‌گیرد.

وی افزود: ایشان همیشه به تفسیر رجل سیاسی که در قانون انتخابات و قانون اساسی به آن اشاره شده است، معترض بود و می‌گفت این تبعیض آشکار است. اعتقاد او این بود که زنهای شایسته هم میتوانند در ردیف رجل سیاسی قرار بگیرند.

نظری در پایان گفت: علیرغم اینکه ایشان یک زن بودند اما هیچوقت خود را در حصار جنسیت محصور نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اعظم طالقانی الگوی زنان آزاده معاصر است دست اعظم طالقانی را می‌بوسم که با واکر به ثبت نام ریاست جمهوری می‌رود/ سیاست‌گذاری صدا و سیما با خواست جامعه تطابق ندارد/ امکان ورود زنان به رانت و فساد اقتصادی در مناصب مدیریتی خیلی کمتر است

خبرنگار: مهناز براتی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اعظم طالقانی آیت الله طالقانی فرزندان آیت الله طالقانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۴۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی

«توانمندی‌های صادراتی ایران»، «ابلاغ ۲قانون برای اجرا»،‌ « نشست خبری کاندیداهای زن تهران برای انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم» و «خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی» از موضوعات مهم خبری هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، صبح امروز مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور سید ابراهمی رئیسی برگزار شد.

رئیس‌جمهور در بخشی از اظهارات خود در این مراسم با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب ارتقای اقتصادی در کشور، منطقه و برای همه جهان است. این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم  امروز، در نامه‌ای به رئیس‌ دولت سیزدهم ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد که عبارتند از:

۱- قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

۲- قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

****

با توجه به اینکه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود،‌ تبلیغات داوطلبان نمایندگی از یک هفته قبل از تاریخ برگزاری انتخابات انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و داوطلبان ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت برای ۲۲ حوزه انتخاب  می‌شوند. انتخابات در هشت حوزه از این ۲۲ حوزه از جمله در حوزه انتخابیه  تهران انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران نیز با اشاره به کشیده شدن انتخابات در برخی حوزه ها به دور دوم، یاداوری کرد که ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در استان تهران انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ را برگزار کردند.

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم،‌ نشست خبری انتخاباتی تعدادی از کاندیداهای زن دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد.

زینب قمصری، سمیه رفیعی و سمیه گلپور سه کاندیدی انتخابات دومین دوره مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران در نشست خبری به تشریح برنامه‌های خود پرداختند و درباره لزوم مشارکت برای دور دوم انتخابات، آسیب شناسی نوسان مشارکت و اهمیت فضای مجازی سخن گفتند.

از طرف دیگر با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی،‌ رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

****

در پی کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا در دوی ۴۰۰ متر توسط دونده زن ایرانی،‌ سخنگوی دولت این موفقیت را به نازنین‌فاطمه عیدیان تبریک گفت.

علی بهادری جهرمی نوشت: این دختر قهرمان، نمونهٔ جوان ایرانی موفقی است که با انگیزه و تلاش، توکل و ایمان، و حمایت خانواده، یکی پس از دیگری موانع را پشت‌سر گذاشت و حالا در قلهٔ قهرمانی پرچم پرافتخار ایران اسلامی را به اهتزاز درآورده است.

****

با توجه به شکل گیری موج اعتراض دانشجویان در آمریکا به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز مرگبار به نوار غزه که طی روزهای اخیر در «دانشگاه کلمبیا» در شهر نیویورک آغاز شده است، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار توییت‌هایی در صفحات شخصی خود، این اعتراضات دانشجویی در ⁧آمریکا⁩ بیانگر مظلومیت فلسطینیان دانستند.

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس گفت که اعتراضات دانشجویان آمریکایی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی و برخورد شدید با آنها نشان داد که دموکراسی در آمریکا پوشالی و دروغین است و همچنین تفکرات پوسیده دولتمردان آمریکایی تاثیری روی مردم به خصوص آزادیخواهان ندارد.

همچنین روح‌الله متفکرآزاد عضو دیگر هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که خیزش دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی نشان داد که جنایات این رژیم برای دنیا غیر قابل پذیرش است و امیدواریم در نهایت این اتفاق منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود.

مهدی باقری از دیگر نمایندگان مجلس نیز با اشاره تاثیر عملیات «وعده صادق» بر ایجاد انگیزه در دانشجویان کشورهای دیگر در امید داشتن به مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوز، تاکید کرد: هم عملیات «وعده صادق» در ایجاد و افزایش انگیزه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در دنیا در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه اثرگذار بوده و هم این اعتراضات موجب ضریب پیدا کردن این عملیات می‌شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است