Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@19:07:17 GMT

خودشیفته‌ها شادتر از بیشتر مردم هستند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۶۷۰۹

خودشیفته‌ها شادتر از بیشتر مردم هستند

محققان دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند شمالی می‌گویند اگرچه خودشیفتگی ممکن است برای جامعه بد باشد، اما به نظر می‌رسد برای خود افراد خودشیفته مفید و سودمند است.

این محققان می‌گویند خودشیفتگی به نظر دارای خواص حفاظتی است که باعث می‌شود خودشیفتگان کمتر در معرض استرس و افسردگی قرار بگیرند. آن‌ها خودشیفتگان را افرادی توصیف می‌کنند که دیدگاه اغراق آمیزی نسبت به اهمیت وجودی خود دارند و فاقد همدلی، شرم یا احساس گناه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر کوستاس پاپاگئورگیو، روانشناس می‌گوید واکنش‌های منفی به خودشیفتگی باعث شده مزایای مثبت خودشیفته‌ها برای خودشان نادیده گرفته شود.

محققان در تلاشند تا بفهمند چرا خودشیفتگی در جوامع مدرن، رو به رشد است - در سیاست، شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ عامه در عین این که از نظر اجتماعی، چنین رفتاری "سمی" است.

آن‌ها خودشیفتگان را اینگونه تعریف می‌کنند که به احتمال زیاد "رفتار‌های مخاطره آمیز دارند، نگاه برتری غیر واقعی نسبت به خود دارند، بیش از حد اعتماد به نفس دارند، همدلی کمی نسبت به دیگران نشان می‌دهند و احساس شرم و گناه کمی دارند. "

محققان می‌خواهند بدانند چرا چنین رفتار‌هایی به جای آن که جریمه شود، با پاداش رو‌به‌رو می‌شود. سال پیش در تحقیقات همین دانشگاه گفته شده بود خودشیفته‌ها به رغم عصبانی کردن دیگران، احتمالا افراد موفقی هستند.

در این پژوهش گفته شده بود حتی اگر ویژگی‌های شخصیتی این افراد منفی باشد، به دلیل این که احساس می‌کنند از دیگران برترند، برای تسلیم نشدن سرسختی نشان می‌دهند.

برای دلیل موفقیت آن‌ها گفته می‌شود، چون آن‌ها فقط روی نیاز‌های خودشان تمرکز دارند و به نیاز‌های دیگران توجه نمی‎کنند و به همین دلیل معمولا در حرفه خود موفق‌تر هستند.

ریشه واژه خودشیفته (Narcissist) به اسطوره‌های یونانی باز می‎گردد؛ به یک شکارچی به نام "نارسیسوس" (Narcissus) که تصویرش را در آب برکه دید و عاشق خودش شد.


منبع:سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خودشیفته شادی روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزیزالسلطان، ملقب به ملیجک دوم، برادرزادۀ یکی از همسران شاه به نام امینه اقدس بود و در ایام کودکی در نزد ناصرالدین شاه ارج و قرب خارق‌العاده‌ای داشت؛ به طوری که محبت شاه نسبت به او از محبتی که به فرزندان خود داشت بیشتر به چشم می‌آمد.

بیشتر بخوانید: سمیرا حسن‌پور در نقش زن ناصرالدین‌ شاه

عزیزالسلطان در سن ۱۶ سالگی با اخترالدوله دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد؛ جشن ازدواج این دو نفر یکی از مفصل‌ترین و گران‌ترین عروسی‌های آن زمان بود که در کاخ‌های مختلف و به مدت چند روز برگزار شد. در این مراسم اقشار مختلف مردم از درباریان، روحانیون و مردم عادی حضور داشتند.
دو عکس نخستی که ملاحظه می‌کنید در کاخ گلستان گرفته شده‌اند و مربوط به مهمانان درباری و مقامات حکومتی و نزدیکان آن‌ها هستند.

عکس سوم نیز حضور جمعی از روحانیون را در این مراسم نشان می‌دهد. این عکس در عمارت بهارستان گرفته شده؛ همان ساختمانی که بعدها به عنوان مجلس شورای ملی مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228594 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟
  • نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)