۵ فیلم برتر ژانر اکشن برای دوستداران تعقیب و گریز با خودرو؛ از «بولیت» تا «ارتباط فرانسوی» + تصاویر
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۸۰۵۷
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تعقیب و گریز با خودرو یکی از شاخصههای اصلی ژانر اکشن است. یک فیلم اکشن هیچگاه کامل به نظر نمیرسد مگر اینکه یکی از شخصیتها پشت فرمان یک خودرو پریده و با سرعت فراوان شخصیت دیگر را در مسیری طولانی تعقیب نماید.
کاملاً قابل درک است که همه سکانسهای تعقیب و گریز فیلمها جذاب و هیجان انگیز نیستند که از تدوین ضعیف یا فیلمبرداری بی روح یا حتی اتکای بیش از حد به جلوههای ویژه کامپیوتری ناشی میشود، عواملی که میتوانند به خسته کننده بودن یک سکانس تعقیب و گریز منتهی شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی نیز تنها به این دلیل که سکانسهای بسیار خوبی در این ژانر دیده ایم برایمان بی کیفیت به نظر میرسند. با این وجود برخی کارگردانان مانند جیمز کامرون و جورج میلر همیشه در ساخت بهترین سکانسهای تعقیب و گریز که نفس را در سینه ما حبس میکنند مهارت داشته اند. در ادامه این مطلب میخواهیم شما را با ۵ فیلم برتر ژانر اکشن با بهترین سکانسهای تعقیب و گریز با خودرو آشنا کنیم.
۵- ترمیناتور ۲: روز داوری (۱۹۹۱)
هیچ کسی به اندازه جیمز کامرون در ساخت دنبالهها تبحر ندارد. با «بیگانگان» (Aliens) و «ترمیناتور ۲: روز داوری» (Terminator ۲: Judgment Day)، او فرمول فیلم اورجینال را به کلی تغییر داده و به مقدار قابل توجهی بر جذابیت و تنش موجود در فیلم افزود. در «بیگانگان» شخصیت ریپلی مجبور میشود نه تنها با یک بلکه چندین گونه از بیگانگانی که در فیلم اول معرفی شدند مبازه کند و البته مادرشان. در «ترمیناتور ۲: روز داوری»، مدل ترمیناتور فیلم اول خود به یک محافظ و یک مدل قدرتمندتر از آن به شخصیت منفی داستان تبدیل میشود. آن مدل قویتر با یک کامیون ۱۸ چرخ غول پیکر، خودرو پلیس و حتی تنها با دو پای خود به تعقیب جان کانر و دوستانش میپردازد که یکی از بهترین و هیجان انگیزترین تعقیب و گریزهای خودرویی تاریخ سینما را در پی دارد.
۴- بولیت (۱۹۶۸)
فیلم «بولیت» (Bullitt) ساخته پیتر ییتس یک تریلر اکشن است که از دوران خود جلوتر بود. این فیلم در سال ۱۹۶۸ منتشر شد، اما بسیاری از شاخصههای ژانر اکشن امروزی را بنیان نهاد. از فیلمبرداری شناور ویلیامای فریکر تا موسیقی متن الهام گرفته از جاز لالو شیفرین، تاثیر فیلم «بولیت» را میتوان در ۵۰ سال اخیر سینمای اکشن حس کرد هر چند سکانس انقلابی تعقیب و گریز آن را باید نقطه افتخار اصلی فیلم دانست. شاید به خاطر همین فیلم بود که بسیاری از فیلمهای اکشن ساخته شده پس از آن به تعقیب و گریز خودرویی به عنوان یکی از عناصر اصلی خود روی آوردند. فرانک پی کلر، تدوینگر فیلم «بولیت» به خاطر تدوین این فیلم برنده جایزه اسکار شد که نقش این سکانس تعقیب و گریز را در کسب این افتخار نمیتوان رد کرد.
۳- ارتباط فرانسوی (۱۹۷۱)
در فیلم «ارتباط فرانسوی» (The French Connection) تنها یک سکانس بزرگ تعقیب و گریز با خودرو وجود دارد، اما همین یک سکانس چنان حیرت انگیز و فوق العاده است که کل فیلم بر اساس آن تعریف شده و ذرهای علاقمندان به خودرو را ناامید نمیسازد. خود فیلم، در کل و بدون توجه به این سکانس ماندگار، نیز یک تریلر جنایی کلاسیک است که هر دوستدار سینما باید ببیند. سکانس تعقیب و گریز فیلم «ارتباط فرانسوی» حتی با استانداردهای امروزی و پس از نزدیک به ۵ دهه نیز هنوز تحسین برانگیز و جذاب است، زیرا مخاطبان سینمای مدرن دیگر از استفاده بیش از حد از جلوههای ویژه کامپیوتری در چنین سکانسهایی از فیلمهای اکشن خسته شده اند.
ویلیام فریدکین، کارگردان فیلم، در این سکانس به طور کامل از جلوههای واقعی برای به تصویر کشیدن تعقیب و گریز پاپای دویل با یک خلافکار که سوار بر یک قطار در حال فرار است استفاده کرده و به همین دلیل فیلم دارای یک تنش و کشمکش خام و دستکاری نشدهای است که در دورنمای فیلمهای اکشن امروزی وجود ندارد.
۲- بچه راننده (۲۰۱۷)
با ترکیبی از موزیک گرامافونی و تریلر اکشنی که در فیلم «بچه راننده» (Baby Driver) وجود دارد، ادگار رایت نه تنها سکانسهای تعقیب و گریز خودرویی خارق العادهای را به تصویر میکشد بلکه این سکانسها را بر اساس ریستم برخی از بهترین آهنگهای دنیای راک اند رول تصویربرداری و تدوین کرده است. هیچ چیز به اندازه تماشای ویراژهای یک راننده جوان در میان ترافیک برای فرار کردن از دست پلیس همراه با موسیقی جان اسپنسر بلوز جذاب نیست. انسل الگورت در نقش این بچه راننده بازی میکند که با گوش دادن به موسیقیهای مورد علاقه مادرش میتواند بر روی رانندگی کردن با سرعت سرسام آور تمرکز کرده و در ادامه تصمیم میگیرد با رییس گروه خلافکاری که قبلاً برای وی کار کرده وارد درگیری شود.
۱- مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵)
جورج میلر پس از سالها به فرانچایز «مکس دیوانه» بازگشت درحالی که به خوبی میدانست چکار میخواهد بکند. یکی از معدود راه اندازیهای مجدد در دنیای هالیوود که به اندازه فیلمهای قبلی جذاب بوده و از هر لحاظ به پای آنها میرسد فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) بود که در واقع فیلمنامه رسمی نداشت. به جای فیلمنامه، میلر و تیم تصویرسازی او با ساخت استوری بوردهایی سعی کردند از این طریق داستان فیلم را روایت کنند.
با شخصیت پردازی با جزییات فراوان و تحت کنترل، میلر آزاد بود که از اکشن صرف برای پیشبرد و انتقال ماجرای فیلم به مخاطبان استفاده کند. «مکس دیوانه: جاده خشم» در واقع یک تعقیب و گریز بزرگ به اندازه یک فیلم کامل است در حالی که یک جنگ سالار پساآخرالزمانی در یک سرزمین بایر و تباه شده، با لشگر عجیب و غریب خود در تعقیب ژنرالی شورشی است که زنان او را آزاد کرده است.
منبع: روزیاتو
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فیلم سینمایی ژانر اکشن تعقیب با خودرو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۸۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سکانسهایی از فیلم هوک
تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284 بازدید 3 فیلم هوک به کارگردانی حسین ریگی و نویسندگی مهدی تراببیگی محصول سال 1401 است. ماجرای دو برادر اهل سیستان و بلوچستان است که برای محقق کردن رویاهای خود وارد رشته بوکس میشوند و در این مسیر با سختیهای زیادی روبرو میشوند. امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج نیا و سعید رضایی کیا در این فیلم مقابل دوربین شهرام نجاریان بازی کردند. فردین خلعتبری موسیقی متن این فیلم را ساخت و سودابه سعیدنیا این اثر را تدوین کرد. سکانسهایی از این فیلم سینمایی را میبینید.