Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@12:18:43 GMT

سفر به خانه خفاش‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۳۹۹۷۳

سفر به خانه خفاش‌ها

اگر می‌خواهید به مناطق جذاب ایران سفر کنید غار خفاش‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ غار خفاش در  3 کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوه مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران واقع شده است. این غار به علت زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است.

غار خفاش دهلران با بیش از 30 هزار خفاش از 7 گونه همچون «دم موشی» از غارهای کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خفاش‌های آن از نوع دم‌دار و بزرگ هستند. این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 متر می‌رسد. طول غار 255 متر، عرض آن 30 متر و ارتفاع آن 50 متر است.

غار خفاش جزو معدود غارهای ایران است که محل زندگی این پرنده‌ بدون پر است و یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی بوده که بعدها به زیستگاه خفاش تبدیل شده است.

این غار یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است.

فراوانی خفاش در این غار باعث می‌شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.

این خفاش‌ها مسیر سه کیلومتری تا شهر را طی می‌کنند و بعد از مدتی به محل غار باز می‌گردند.

این غار برای کشاورزان بسیار محبوب است، کشاورزها فضله خفاش را از این غار استخراج می‌کنند و به عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌کنند. غار خفاش چندین راه ورودی دارد که رفت و آمد در غار از پائین‌ترین و بزرگترین دهانه آن صورت می‌گیرد. درون آن قندیل‌های بسیاری از سقف آویزان شده که از مواد معدنی و کانی‌های خشک شده تشکیل شده‌اند. به دلیل اینکه در فصل تابستان هوای درون غار بسیار گرم و زمین از نظر انفعالات درونی بسیار پر جنب و جوش می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم در فصل‌هایی مانند زمستان و بهار به این غار سفر کنید.

طبق گفته کارشناسان، غار خفاش دهلران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین غار خفاش کشور و حتی منطقه است.

خفاش پرنده‌ای است که پر ندارد و تخم گذار هم نیست. خفاش جزو پستانداران و بچه‌زاست. این پرنده به بچه هایش شیر می‌دهد و بعضی از انواع آنها در پرواز سرعتی به مراتب بیشتر از بسیاری از پرندگان دیگر دارند و در میان تمام ویژگی‌های این پرنده این موضوع را باید اضافه کنیم که خفاش تنها پستانداری است که پرواز می‌کند. خفاش‌ها در زمره‌ی مفیدترین و وحشتناک‌ترین و در عین حال بدنام‌ترین موجودات روی زمین می‌باشند.

خفاش در انتهای زنجیره غذایی قرار دارد و نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش حشرات دارد، به همین دلیل در کنترل چرخه محیط زیست بسیار مؤثر است.

غار خفاش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان ایلام مسئول مراقبت و حفاظت آن است.

غار تنها یک کیلومتر از چشمه‌های آب گرم دهلران فاصله دارد و در استان ایلام قرار گرفته است. می‌توانید هنگام غروب خروج دسته جمعی خفاش‌ها از در غار را تماشا کنید.

آدرس: ایلام – دهلران؛ این غار در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوه مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: سفر به آبشارهای قره‌سو با نردبان معلق/ قره‌سو، هشت آبشار سوار بر هم سفر عجیب توریست های فرانسوی به ایران+ فیلم

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گردشگری خبرگزاری برنا توریست سفر به ایران خفاش طبیعت گردی محیط زیست ایران غار خفاش ها غارهای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چگونه با کمک عسل، گیاه آلوئه ورا را در خانه تکثیر و پرورش دهیم؟ (فیلم) روش قلمه گیری صحیح در گیاه برگ انجیری (فیلم) روش تکثیر گیاه آگلونما (فیلم)

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • زن فلسطینی خانه ویران‌شده‌اش را جارو می‌کند (فیلم)
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟