Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:40:04 GMT

سزارین زودهنگام نوعی کودک آزاری و مرگ آور است

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۰۲۱۸

سزارین زودهنگام نوعی کودک آزاری و مرگ آور است

حامد برکاتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: زایمان نوزاد باید بعد از ۴۰ هفتگی انجام شود تا نوزاد به طور کامل سیر طبیعی تکامل را در دوران جنینی طی کند و همه اعضای بدن کامل شود و در صورتی که قبل از این زمان و مثلا در ۳۷ هفتگی یا حتی ۳۴ هفتگی به روش سزارین به دنیا بیاید، برخی مراحل تکامل این دوره کامل نمی شود و به خصوص به علت نارسایی ریه که شایعترین عارضه زایمان زودرس است، در مواردی حتی حیات کودک به مخاطره می افتد و این اقدام عجیب می تواند برای کودک مرگ آور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: پدیده سزارین نوزادان در روزهای خاصی از سال که تاریخ آن رند یا خاص است در مواردی افزایش یافته است که مهمترین آن روز ۸۸/۸/۸ بود که میزان زایمان سزارین در این روز نسبت به روز قبل آن تقریبا دو برابر (ثبت ۴۱۹۵ تولد) شد و متاسفانه برخی والدین با این رفتار خود عمل کودک آزاری را برای فرزندشان که عزیزترین فرد زندگی شان است مرتکب می شوند زیرا عوارضی که این اقدام به نوزاد و کودک آنها وارد می کند بسیار زیاد است و در مواردی می تواند جبران ناپذیر باشد.

برکاتی افزود: در سالهای اخیر رفتارهایی در بین مردم جامعه ما مد شده است که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و مثلا رند بودن تاریخ تولد چه فایده ای برای زندگی کودک دارد که این چنین سلامت و حیات او را به مخاطره می اندازند.

مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت اضافه کرد: توصیه ما به خانواده این نوزادان است که اگر مرتکب چنین رفتار اشتباهی شدند بلافاصله به مراکز جامع سلامت یا پایگاه های سلامت مراجعه کنند و نوزادشان را از نظر عوارضی که زایمان زودرس دارد تحت مراقبت قرار دهند زیرا علاوه بر نارسایی ریه خطرات دیگری از جمله ضعف سیستم ایمنی بدن، کامل نشدن هیپوتالاموس، درجاتی از زردی و عوارض دیگری نیز سلامت نوزاد را تهدید می کند و حتما باید بررسی شود و در صورت لزوم مراقبت های لازم شروع شود ضمن اینکه نوزادانی که به طور غیر طبیعی زود به دنیا می آیند با مشکل تغذیه و شیردهی مادر نیز مواجه هستند و در مجموع باید حداقل سه ماه تحت مراقبت باشند و اگر مراقبت های استانداردی از آنها نشود، حیات و سلامت آنها با مخاطرات جدی مواجه می شود.

وی ادامه داد: این نوزدان حتما باید بعد از تولد توسط پزشک معاینه شوند و حتی در مواردی باید برای مدتی در بیمارستان بستری شوند تا عوارض زایمان زودرس بر طرف شود.

۵۰درصد زایمان ها در کشور به روش سزارین

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام رصد موارد سزارین در روزهای خاص و تاریخ های رند سال گفت: حدود ۵۰ درصد موارد زایمان در کشور به روش سزارین انجام می شود که آمار بالایی است.

وی اضافه کرد: بر اساس توصیه های جهانی باید حدود ۱۵ درصد زایمان ها به روش سزارین انجام شود اما در کشور ما این آمار بالاست و حدود ۴۷ درصد اولین فرزند خانواده های ایرانی در بیمارستان های دولتی و خصوصی به روش سزارین به دنیا می آیند.

وی گفت: این آمار در بخش خصوصی بیش از بخش دولتی است و البته میزان سزارین در بخش دولتی به علت رایگان شدن زایمان طبیعی در سال های اخیر کاهش یافته است.  

برکاتی در پاسخ به این پرسش که آیا در روز ۹۸/۸/۸ میزان سزارین های انتخابی افزایش یافته است یا نه گفت: بررسی این موضوع در دستور کار است.  آمارهای این روز در حال جمع آوری است و پس از تکمیل اعلام می شود.

وی افزود: هنوز آمار سزارین روز هشتم آبان امسال از همه بیمارستان های کشور به وزارت بهداشت واصل نشده است اما در گزارشی که در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، علاوه بر اعلام این موضوع، علل سزارین و جزئیات آماری موارد سزارین در بیمارستان های کشور اعلام می شود.

به گفته وی روزانه بین ۲ هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تولد در کشور انجام می شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر در کشور متولد شده اند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی زایمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم

امیرحسین اسیوند کارگردان مستند «کر کوهستان» از مجموعه مستند «پا به ماه» درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: «کر کوهستان» اولین سوژه و اولین قسمت از فصل دوم مجموعه «پا به ماه» است. این مستند روایتگر قصه زوجی از عشایر است که در انتظار تولد فرزند خود، با مسایل و مشکلاتی مواجه هستند.

این کارگردان مطرح کرد: از آنجایی که من پیش از این چند مستند در منطقه بازُفت استان چهار محال بختیاری ساخته بودم، از طریق ارتباطاتی که داشتم و آدم‌های محلی که می‌شناختم، با زوج سوژه «کر کوهستان» آشنا شدم. در آن مقطع مادری که سوژه این مستند بود، قرار بود ۱۰ روز دیگر زایمان کند، به همین دلیل ما زودتر راهی محل زندگی آن‌ها شدیم تا با این خانواده آشنا شویم. روزی که به آنجا رسیدم، حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر بود که متوجه شدیم درد زایمان این خانم آغاز شده است. در همین شرایط کار ساخت مستند را آغاز کردیم و توانستیم مقداری تصویر بگیریم. البته از این دست موارد پیش‌بینی نشده در همه قسمت‌های این مجموعه مستند داشته‌ایم.

اسیوند ادامه داد: در «کر کوهستان» مسیر رسیدن به محل زندگی این زوج بسیار سخت بود؛ مسیری که در طی آن ما باید از رودخانه عبور و در ادامه یازده کیلومتر در دامنه کوه حرکت می‌کردیم تا به محل زندگی آن‌ها برسیم چون سوژه ما جزو عشایر بودند. ضمن اینکه محل استقرار آن‌ها حتی برق نداشت و ما امکاناتی برای کپی کردن راش‌ها نداشتیم‌. همین موضوع فرایند ساخت اثر را سخت می‌کرد اما خداراشکر زن و شوهری که سوژه «کر کوهستان» بودند همکاری خوبی با ما داشتند.

این کارگردان با اشاره به اتفاقات پیش‌بینی‌نشده در طول ساخت این مستند بیان کرد: ما یک شب مشغول فیلمبرداری بودیم که یکی از آشنایان این زوج وارد محل فیلمبرداری شد و به ما گفت اجازه کار ندارید. با توجه به اینکه این زن و شوهر آدم‌های ساده‌ای بودند این شخص مدام به آن‌ها می‌گفت چرا اجازه می‌دهید از زندگی شما تصویر بگیرند. آن شب بسیار سخت بود. ما کار را رها کردیم. فردای آن روز اما توانستیم از طریق بهیار و افرادی که می‌شناختیم مسأله را به صورت رفاقتی حل کنیم. این خانواده با آنکه راضی بودند اما گویا نمی‌توانستند جلوی آن شخص چیزی بگویند. مسایل این چنینی زیاد داشتیم و «پا به ماه» جزو مجموعه مستندهایی است که تولید سختی داشت.

این کارگردان عنوان کرد: هرچند محل زندگی این زوج یک راه سخت و صعب‌العبور داشت اما این موضوع برای این خانواده مسأله خیلی غریب و پیچیده‌ای نبود یعنی برای این زن عشایر، اینکه بخواهد یک مسیر خیلی طولانی را برای زایمان طی کند، سخت نبود. چون به طور کلی ماهیت زندگی عشایری همین است و بر اساس همین سختی‌ها پیش می‌رود. با این حال حضور گروه فیلمسازی هم باعث می‌شد آن‌ها احساس تنهایی نکنند و به آن‌ها قوت قلب می‌داد. البته بر اساس آنچه شنیدیم، متوجه شدیم به دلیل همین راه سخت و برای انتقال یک زن دیگر به بیمارستان به منظور زایمان، یک‌بار بالگرد آمده بود اما این خانواده نخواستند این اتفاق بیفتد و سوژه ما خودش خواست تا این مسیر سخت را طی کند و به بیمارستان برسد.

اسیوند با اشاره به مسأله فرزندآوری اظهار کرد: در این مستند ما نمی‌خواستیم درباره فرزندآوری سفیدنمایی کنیم و بگوییم همه چیز خیلی عالی است، پس به زودی صاحب فرزند شوید! ما همه می‌دانیم شرایط اقتصادی خوب نیست اما به هر حال فرزندآوری وجه مهمی از امید به زندگی است. یعنی اینکه انسان به نسل خود ادامه دهد و فرزندی به دنیا بیاورد بارقه‌ای از امید و روشنی را در زندگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما در طول ساخت این مجموعه مستند تولد بیست بچه را از نزدیک دیدیم؛ لحظه‌ای که پدر و مادر برای اولین بار بچه را می‌دیدند یا آن لحظه‌ای که پدر برای اولین بار با بچه روبه‌رو می‌شد، ما با دیدن ذوق و احوال خوب والدین متوجه می‌شدیم چقدر حس جذابی دارند. باید بگویم وقتی مستند «همیشه با هم» به‌عنوان یکی از قسمت‌های این مستند پخش شد علی‌رغم اینکه فکرش را هم نمی‌کردم، اما پیام‌ها و کامنت‌های بسیاری مبنی‌بر این داشتم که می‌گفتند چقدر این لحظات جذاب و شیرین است. آن‌هایی که نمی‌توانستند صاحب فرزندی شوند، می‌گفتند کاش ما هم می‌توانستیم این لحظات را تجربه کنیم.

این مستدساز در ادامه تأکید کرد: ما نمی‌خواستیم نسخه‌ای بپیچیم و به مردم بگوییم بروید و صاحب فرزند شوید بلکه ما با یک درام و بر اساس واقعیتی که در زندگی وجود دارد، خواستیم لحظاتی را که خیلی‌ها در زندگی از نزدیک ندیده‌اند، به تصویر بکشیم تا شاید برایشان ملموس شود.

اسیوند در پایان درباره فرم ساده این مستند اظهار کرد: قصه و سوژه «کر کوهستان» آنقدر جذاب و شیرین بود که نخواستیم چیز پیچیده‌ای به ماجرا اضافه کنیم، ما فقط سعی کردیم گروه، داستان و سوژه را هدایت کنیم، کناری بایستیم و اتفاقات را مشاهده کنیم. مثلاً آن سکانسی که این مادر با بچه خود با کلک (نوعی قایق) به روستا و آن زندگی عشایری برمی‌گردد برای من بی‌نظیر بود، چون خانواده‌ای را می‌دیدم که به اصالت خود و جایی که به آن تعلق داشتند به همراه یک کودک برمی‌گشت؛ کودکی که قرار بود یک زندگی دیگر را در آنجا آغاز کند.

این مستند که به تازگی روی آنتن شبکه دو سیما رفته در جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» نیز حضور داشته است.

کد خبر 6090646 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده