Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت چین از اولین شهر جهان که به فناوری ۵G مجهز شده، رونمایی کرد و بعد از این اتفاق، ساکنان شهر «ووژن» که یک شهر باستانی در نزدیکی «شانگهای» و کمی بزرگ‌تر از «منهتن» است، هم اکنون می‌توانند ظرف چند ثانیه یک فیلم با کیفیت بلو ری را بارگیری کنند و به نوعی در آینده‌ای زندگی کنند که بعد بقیه مردم دنیا تجربه اش خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه ۵G در این منطقه توسط شرکت «هوآوی» و شرکت دولتی «china telecom» راه اندازی شده و سیگنال‌های آن توسط بیش از ۱۴۰ فرستنده که به تازگی به بهره‌برداری رسیده‌اند، به ۲۷ مایلی شهر ارسال می‌شود.

«ژانگ یونونانگ»، مدیرعامل شرکت مخابرات چین در این باره گفته: «این ارتباط فوق‌العاده سریع به کاربران امکان می‌دهد که سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها یا بازی‌ها را با سرعت چشمگیر ۱.۷ گیگابایت در ثانیه بارگیری کنند.» نکته جالب درباره شهر ووژن، این است که نام آن به زبان چینی به معنای «شهر تاریک» است، فقط حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و همچنین به زودی میزبان کنفرانس جهانی اینترنت خواهد بود، اجلاس سالانه‌ای که توسط دولت چین برای نشان دادن توسعه اینترنت خود برگزار می‌شود. به بهانه این رونمایی و در پرونده امروز زندگی‌سلام از این فناوری، مزایا و کارکردهایش خواهیم گفت. همچنین شما را با فناوری‌هایی آشنا خواهیم کرد که از سال ۲۰۲۰ به بعد رونمایی می‌شوند و امکانات شگفت‌انگیزی خواهند داشت. خاطره‌بازی با اینترنت‌های نسل قدیم که سرعت بسیار پایینی داشتند و دردسر‌های زیادی برای مردم ایجاد می‌کردند، یکی دیگر از بخش‌های خواندنی پرونده امروز خواهد بود.

در جست‌و‌جوی اینترنتی پر سرعت و دیگر هیچ!
آن چه باید درباره اینترنت ۵G، امکاناتش، تفاوتش با ۴G، زمان دسترسی ایرانی‌ها به آن و ... بدانیم

فاز اول اینترنت نسل پنج که قرار بود تا سال آینده در برخی از کشور‌ها عملیاتی شود و سرعت اینترنت ۱۰ تا ۲۰ برابری را برای کاربران به ارمغان بیاورد، زودتر از موعد در چین رونمایی شد، اما چگونه می‌توان ماهیت این فناوری را توضیح داد؟ سرعت اینترنت ۵G چقدر است؟ چرا باید به خاطر رونمایی از این فناوری خوشحال باشیم؟ آیا برای بهره‌گیری از اینترنت نسل پنجم به گوشی‌های جدید نیاز داریم؟ و در نهایت این فناوری چه زمانی در ایران قابل استفاده خواهد شد؟

از ۱G تا ۵G!
نسل اول شبکه تلفن همراه در حدود سال ۱۹۸۲ آمد که از سیستم آنالوگ استفاده می‌کرد و به صورت قراردادی ۱G نامیده شد. این سیستم به طور کامل آنالوگ بود تا زمانی که اینترنت نسل دوم ۲G راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۹۱ به دیجیتال جهش یافت. ۲G همچنین داده‌های تلفن همراه را در قالب فناوری‌های GPRS و EDGE اضافه کرد. تقریبا ۱۰ سال بعد شبکه ۳G راه‌اندازی شد که سرعت بیشتری از نسل دوم در اختیار کاربران قرار می‌داد. تقریبا ۱۰ سال بعد از آن شبکه‌های LTE راه اندازی شد، شبکه‌ای که ما به آن نسل چهارم یا ۴G می‌گوییم. از لحاظ تاریخی حدود هر ۱۰ سال نسل جدیدی از فناوری شبکه به کار گرفته می‌شود و به تازگی هم از نسل پنجم اینترنت یا ۵G رونمایی شد.

اینترنت ۵G چیست؟
نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استاندارد‌های پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که بعد از پیشرفت عجولانه فناوری و پس از نسل چهارم شبکه تلفن‌همراه نیاز به حضور آن بیش از پیش احساس می‌شد. این نسل جدید، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به صورت خلاصه می‌توان گفت که در اینترنت ۵G در مقایسه با نسل چهارم در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.

چرا به ۵G، کلید اینترنت اشیا می‌گویند؟
از فناوری ۵G به عنوان کلید «اینترنت اشیا» یاد می‌کنند، زیرا با بهره‌گیری از سرعت بی‌نظیر این فناوری، همه اشیای الکتریکی پیرامون ما می‌توانند به اینترنت متصل شوند و ارتباطی پایدار داشته باشند. روزی خواهد رسید که میلیارد‌ها سنسور در لوازم‌برقی خانگی، سیستم‌های امنیتی، قفل‌های در خانه‌ها، خودرو‌ها و حتی پوشیدنی‌ها تعبیه خواهند شد. موسسه تحقیقاتی Gartner (موسسه‌ای پژوهشی در حوزه فناوری) معتقد است تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۵ میلیارد محصول متصل به اینترنت ساخته خواهد شد. همین مقدار عظیم سنسورهاست که باعث می‌شود کوهی از داده‌ها ایجاد شود و سرویس دهنده‌ها نیز برای داشتن سرویسی مطلوب، نیاز به اینترنتی پرسرعت‌تر از اینترنت فعلی خواهند داشت.

قابلیت‌های این فناوری به ذهن‌مان هم خطور نمی‌کند!
هر کاری که حالا با گوشی‌ها و گجت‌های خود انجام می‌دهیم، به لطف اینترنت ۵G می‌توانیم سریع‌تر و بهتر انجام دهیم. به عنوان مثال، انبوهی از خودرو‌های خودران را تصور کنید که برای ارتباط با یکدیگر و بررسی لحظه‌به‌لحظه ترافیک و وضعیت خیابان‌ها به اینترنت بسیار پرسرعتی نیاز خواهند داشت؛ اینترنت ۵G در عملیاتی شدن این ایده‌ها تأثیر به سزایی خواهد داشت. اگر بخواهیم به کاربرد‌های معمولی‌تر بپردازیم، می‌توانیم به گیمر‌های موبایلی اشاره کنیم که با استفاده از این فناوری، خیلی راحت‌تر می‌توانند از بازی‌های گرافیک بالای آنلاین بهره ببرند. استریم ویدئو در موبایل‌ها به کار راحت‌تری بدل می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکل و دردسری می‌توانند ویدئو‌های ۴K یا حتی با کیفیت بالاتر را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

آیا ۵G تفاوت محسوسی با ۴G دارد؟
بله، این فناوری کاملا جدید است، اما احتمالا در ابتدا شاهد سرعت زیادی نخواهیم بود، زیرا شرکت‌های مخابراتی در ابتدا از این فناوری برای افزایش ظرفیت شبکه‌های ۴G استفاده خواهند کرد. سرعت نهایی، بستگی به این دارد که به کدام‌یک از طیف‌های باند وصل شده باشید و این که شرکت مخابراتی مدنظر چقدر روی نصب دکل‌ها و فرستنده‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده باشد.

آیا برای استفاده از این فناوری باید یک گوشی جدید بخریم؟
متأسفانه جواب این سوال مثبت است. گوشی‌های فعلی چنین قابلیتی ندارند و باید بعد از فراگیر شدن نسل پنجم اینترنت، دست به جیب شویم و گوشی‌های‌مان را عوض کنیم! شایان ذکر است که سامسونگ از یک محصول خود با قابلیت ۵G رونمایی کرده و به زودی، آن را به تولید انبوه خواهد رساند.

ایرانی‌ها چه زمانی به ۵G دسترسی خواهند یافت؟
وزیر ارتباطات در یکی از توئیت‌های اخیر خود از جلساتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های ۵G خبر داده است. او تاکید کرده که اگرچه تحریم‌های آمریکا سرعت ایران را برای رسیدن به این موضوع کم می‌کند، ولی عزم دولت بر این است که هرچه زودتر این فناوری در ایران راه‌اندازی شود. وزیر ارتباطات بار‌ها تاکید کرده که اینترنت ۵G و اینترنت اشیا از مهم‌ترین هدف‌های توسعه سال ۹۸ هستند. پیشتر «مرتضی طاهری بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز گفته بود که این اپراتور فناوری ۵G را تا سال ۱۴۰۰ در شهر‌های بزرگ راه‌اندازی خواهد کرد. حالا باید منتظر ماند تا ببینیم چه زمانی این وعده‌ها، عملیاتی خواهد شد.

از توسعه روباتیک تا محاسبات کوانتومی!
۶ فناوری جالب که در دهه ۲۰۲۰ رونمایی و باعث تعجب همگان خواهد شد
هرچند طبق نظر کارشناسان پیش‌بینی می‌شد دنیا در سال ۲۰۲۰ به اینترنت نسل پنج دست یابد، اما ظاهرا سرعت پیشرفت فناوری محدود به این موضوع نخواهد بود. در ادامه با چند فناوری آشنا می‌شوید که احتمالا در ۲۰۲۰ از آن‌ها رونمایی شود.

۱- توسعه برنامه‌نویسی NLP در صدا:صدا به آسانی قابل انتقال به فناوری دیجیتال نیست. از مدرن‌ترین یافته‌ها برای برنامه‌نویسی در عرصه فناوری صدا، NLP است که به رایانه‌ها امکان درک درست کلمات و صدا و زبان انسانی را می‌دهد. همزمان با رشد برنامه‌های یادگیری هوش مصنوعی، انتظار می‌رود نیاز به ترجمه و انتقال صدا سبب ایجاد نرم‌افزار‌هایی در ۲۰۲۰ شود که به قلمرو هوش مصنوعی برسند.

۲-Strong AI، شگفت‌آور و ترسناک:هوش مصنوعی سال‌هاست که در صدر فهرست گرایش‌های روز فناوری قرار دارد. اهمیت آن در این است که پیشرفت در فناوری یادگیری ماشین و آموزش الگوریتم، منجر به هوش مصنوعی پیشرفته‌تری می‌شود. در دهه آینده احتمالا شاهد خواهیم بود که هوش مصنوعی قوی یا Strong AI بیش از همیشه مورد تمرکز پژوهشگران و شرکت‌های فناوری قرار بگیرد تا حدی که نیازی به مداخله انسان برای یادگیری نداشته باشد.

۳- محاسبات کوانتومی:محاسبات کوانتومی یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های دانشمندان و دولت‌ها در قرن حاضر است. مسابقه برای ساخت رایانه کوانتومی توسط شرکت‌های بزرگی مانند آی‌بی‌ام، گوگل، مایکروسافت و حتی اینتل در جریان است تا با افزایش دقت شبیه‌سازی رایانه‌ای به‌خصوص در پدیده‌های ریزمقیاس کوانتومی مانند طراحی و آزمایش داروها، پیش‌بینی وضعیت هوا و تحلیل داده‌های هوش مصنوعی از یکدیگر پیشی بگیرند. پیش از این اطلاعات در رایانه‌های کلاسیک در قالب بیت یا همان صفر و یک بود، اما فیزیکدانان توانستند با پدیده‌های کوانتومی «کیوبیت» بسازند که می‌تواند صفر و یک و هر مقداری بین این دو عدد باشد.

۴- توسعه روباتیک در دومین موج RPA:RPA یا «فرایند روباتیک اتوماسیون» به معنای استفاده از سیستم‌های روباتیک به منظور اتوماسیون‌سازی یک شرکت یا کسب و کار است. انتظار می‌رود سال ۲۰۲۰، سال بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه باشد. شرکت‌های بزرگی مانند سیسکو مدت‌هاست تلاش کرده‌اند با استفاده از RPA فضایی گسترده‌تر برای تحرک کارکنان و افزایش ارزش نیروی کار موجود ایجاد کنند. این فرایند در واقع یک اپلیکیشن برای بهره‌گیری از فناوری کسب و کار است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ موج دوم آن برخیزد.

۵-ACPC ویندوز ۱۰:ACPC بازار لپ‌تاپ را برای همیشه تغییر می‌دهد. ما همیشه متصل به اینترنت هستیم و از این رو به رایانه‌های شخصی نیاز داریم که همیشه آنلاین باشند. مایکروسافت با ارائه یک اپلیکیشن جدید به کاربران گوشی‌های هوشمند امکان داده تا محتویات گوشی خود را در لحظه و به کمک ویندوز ۱۰ روی رایانه شخصی منتقل کنند.

۶- رنسانس دیجیتال در حریم شخصی:
به دلیل بعضی شکست‌ها در حفظ حریم خصوصی از طرف بعضی شرکت‌ها، تصویب آیین‌نامه حفاظت داده‌ها از سوی اتحادیه اروپا و نیز اعتراض و درخواست کاربران برای اعمال نظارت بر شرکت‌های فناوری در آمریکا، بدون شک در سال ۲۰۲۰ بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در زمینه مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها تمرکز خواهند کرد و به این رنسانس دیجیتالی می‌پیوندند. به طوری که بسیاری از شرکت‌ها تامین امنیت حریم کاربران‌شان را به عنوان یک مزیت تجاری و برندینگ ارائه خواهند کرد.

اینترنت سیم‌کارت ضدخاطره بازی
هر وقت بحث قدیم می‌شود یک جور حس خاطره‌بازی‌مان گل می‌کند و مدام از هرچیزی که قدیمی‌تر است تعریف می‌کنیم، دوغ‌های قدیمی طعم دیگری داشت، کباب کوبیده چیز دیگری بود، مسافرت حس و حال دیگری داشت، چای سماور مادربزرگ عطرش فضای اتاق را پر می‌کرد و از این حرف‌ها! اما یکی از معدود مواردی که مقایسه‌اش با گذشته خاطره‌انگیز و شیرین نیست، مبحث حیاتی اینترنت است و از بحث کلان اینترنت جالب‌تر، بحث اینترنت سیم‌کارت است. به‌هرحال وای‌فای عمر بیشتری در کشور ما دارد و گذر از قیژقیژ دایل آپ به سرعت وای‌فای ریتم آهسته و پیوسته‌ای داشت. اما امان از اینترنت سیم کارت! طی حدود ۱۸ سال اخیر که اینترنت در کشور ما فراگیر شده، غیر از حدود چهار سال اخیر، همیشه برتری با اینترنت غیرسیم کارتی بوده است. دایل آپ با همه مصیبت اش که باعث قطع شدن خط تلفن ثابت می‌شد و با انواع کرشمه‌ها صدا‌های عجیب و غریب در حد اتاق فرمان سفینه فضایی از خودش درمی‌آورد، اما کارراه‌انداز بود. اینترنت ADSL، ۱۲۸ و ۲۵۶ هم که برای مصارف خانگی بود در حد خودش تحولی بود. طبیعتاً نمی‌شد یک فیلم پرحجم و با کیفیت را با اینترنت دانلود کرد، اما می‌شد به وبگردی پرداخت. بماند که برای سال‌ها هنوز بیشتر از ۲۵۶ در اختیار کاربر خانگی قرار نمی‌گرفت، اما هرچه بود اسمش اینترنت بود و فحش‌خورش ملس نبود. اما اینترنت سیم‌کارت ۲G مبحث سنگینی است که درک عمق فاجعه‌اش نیاز به چند واحد دانشگاهی دارد. از حدود سال ۸۴ تا سال ۹۱ که رایتل اولین نسل ۳G را عرضه‌کرد، برای هرکدام از ما پیش آمده که برای دیدن نتایج کنکور، انتخاب واحد و خیلی چیز‌های دیگر نیاز به اینترنت داشتیم، اما به علت سفر و ... و نبود دسترسی به وای‌فای و کافی‌نت ناچار به استفاده از اینترنت ۲G سیم‌کارت شده‌ایم. برای هر بار ورود به سایت و انجام یک عملیات که این‌روز‌ها حدود چندثانیه وقت می‌گیرد واقعاً نیم‌ساعت تا ۴۵ دقیقه معطل می‌شدیم. آخر کار هم قبض تلفن همراه‌مان قد کباب سلطانی بود. اما ۳G که آمد بازهم خبری از دانلود راحت فیلم و این جور چیز‌ها نبود، اما حداقل لازم نبود برای یک انتخاب واحد ساده سه ساعت معطل اینترنت سیم کارت شویم. اما اقبال به وای‌فای با آمدن ۴G کاهش جدی یافت. از حضور این نسل اینترنت سیم کارت در کشور ما کمتر از پنج سال می‌گذرد و مدام به ضریب نفوذ آن اضافه شده است. اواسط سال ۹۳ اولین بار ایرانسل ۴G را عرضه کرد و فصل دوم خندوانه هم پر بود از تبلیغ آن. اگر قبلاً با استفاده از وای‌فای گوشی را به اینترنت وصل می‌کردیم، این‌روز‌ها خیلی‌ها با هات اسپات کردن اینترنت سیم‌کارت را به لپ‌تاپ و تلویزیون هوشمند وصل می‌کنند. با این روند اگر روزی سروکله عزیزدل‌مان یعنی ۵G در کشور پیدا شود، دیگر می‌توانیم بترکانیم و از پای تلفن همراه‌مان تکان نخوریم.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اینترنت پرسرعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۰۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اطلاع داد: درسال گذشته، این ستاد در بحث تبصره ۱۸، از ۱۱ طرح به مبلغ ۲۷.۵ میلیارد تومان و خارج از تبصره ۱۸، از ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان حمایت کرده است.  

وی در خصوص مأموریت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری توضیح داد: رصد فناوری و شناسایی زیست‌بوم، فرهنگ‌سازی و ترویج سواد فناوری، حمایت از نخبگان پژوهشگر و سرآمدان فناور، توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و نوظهور و تجاری‌سازی و بازاریابی از جمله ماموریت‌هایی است که این ستاد در دستور کار خود دارد.

کرباسی، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات، توسعه اتصال‌پذیری با اولویت هوشمندسازی صنایع و تقویت زیرساخت امنیت سایبری شبکه و صنعتی را از اهداف راهبردی این ستاد برشمرد.

وی ادامه داد: دانشگاهیان و پژوهشگران، هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپا، صنایع، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی، عموم افراد جامعه از مخاطبان این ستاد محسوب می‌شوند.

کرباسی درباره فعالیت‌های این ستاد گفت: ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات در سال گذشته اقدام به انتشار هفت فراخوان کرد که از آن جمله می‌توان به فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، فراخوان پروژه‌های تحقیقاتی- طرح‌های پژوهشی و پسادکتری (بنیاد علم)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه (نوآفرین)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه تجهیزات رادیویی، فراخوان مشترک با شرکت ایرانسل، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات همچنین به پروژه‌های پرچم‌دار این ستاد در سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: این پروژه‌های پرچم دار بر محصولات مورد نیاز گلوگاهی کشور تمرکز دارند و هدف از طرح این پروژه‌ها را حل مشکلات کشور در بحث فناوری  دانست.

وی در این راستا، پروژه اینترنت کوانتومی، فناوری دسترسی رادیویی باز (Open RAN) و  Fablab IOT و FSO را از جمله این پروژه‌های پرچم دار برشمرد.

کرباسی در خصوص حمایت‌های ستاد هم گفت: ستاد در بحث تبصره ۱۸، ۷۲ طرح دریافت و ۱۱ طرح را به مبلغ ۲۷/۵ میلیارد تومان مورد حمایت قرار داده و خارج از تبصره ۱۸، ۱۸ طرح دریافت  و ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در حوزه تجاری‌سازی و بازاریابی هم ستاد برنامه‌هایی را در دستور کار خود داشته است.

کرباسی، شرکت در گردهمایی شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم افزار‌های رایانه‌ای در مشهد، شرکت در رویداد ملی نکست و امضا ۱۳ تفاهم نامه و توافق نامه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.  

وی ادامه داد: همچنین، همکاری در تجهیز دو آزمایشگاه تخصصی در حوزه ۵G و IOT با همراه اول و شرکت ایرانسل از دیگر اقدامات این ستاد در سال ۱۴۰۲ است.

کرباسی اضافه کرد: حدود ۳۳ میلیارد تومان از محل بودجه ستاد به تفکیک ۱۱ درصد به فرهنگ سازی و ترویج سواد فناوری، ۲۱ درصد حمایت از نخبگان و ۶۸ درصد توسعه فناوری و همچنین  ۴۹ میلیارد تومان هم از نهاد‌های دیگر در قالب اعتبار مالیاتی و تفاهم‌نامه‌ها جذب شد که به تفکیک ۱ درصد به فرهنگ سازی و ترویج سواد فناوری، ۳۷ درصد به حمایت از نخبگان و ۶۲ درصد به توسعه فناوری اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌هایی همچون اینترنت اشیا و هوشمندسازی، ارتباطات نسل جدید، ماهواره و سنجش از راه دور و  امنیت سایبری به عنوان یکی از اقدامات این ستاد در سالی که گذشت یاد کرد.  

کرباسی درباره دیگر اقدامات این ستاد افزود: بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و آزمایشگاه‌های تخصصی در راستای رصد، شناسایی و ترویج امید در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از دیگر برنامه‌هایی است که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از جمله این فعالیت‌ها است.

وی اضافه کرد: بازدید از آزمایشگاه تحقیقاتی و  مرکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه علم و صنعت، مجموعه‌های شتاب‌دهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان شهر اصفهان، کارخانه نوآوری در خراسان رضوی و بررسی مسائل فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم ارتباطی در نشستی با شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله  دیگر اقدامات این ستاد است.

 کرباسی به فعالیت‌های نمایشگاهی این ستاد اشاره کرد و گفت: حضور ستاد در چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال، کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی، چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۲ و  بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام ۱۴۰۲ از دیگر فعالیت‌های نمایشگاهی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات است.

دبیر این ستاد درباره فعالیت‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داد: برگزاری سه دوره رویداد کاشتن برای آینده با عناوین «دنیای شگفت‌انگیز ارتباطات از ژرفای کوانتوم تا ماورای ماهواره‌ها»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و هوش مصنوعی» و «ایران هوشمند و متصل» و حمایت‌های مالی از نهاد‌ها و دانشجویان با موضوعاتی مانند اولین هکاتون  ۵G، دومین هکاتون همراه اول IOT، دوم هکاتون ۵G، برگزاری اولین دوره ASMMasters و مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی Qsat (کیوست) و برگزاری دو دوره آموزشی «امنیت سایبری» از جمله اقدامات آموزشی این ستاد است.

کرباسی در همین راستا اضافه کرد:همچنین، «آشنایی با فناوری‌های نوظهور و مشاغل آینده با عنوان اتصال‌پذیری و ارتباطات نسل جدید»  از دیگر رویداد‌ها و مسابقات و دوره‌های آموزشی  که این ستاد در سال گذشته به انجام رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • اینترنت فورجی به قمر زمین می‌رود
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • رایتل پرسرعت‌ترین سیم‌کارت کشور
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G | چینی ها استارت زدند